اسامی سهام بورس با بالاترین و پایین‌ترین رشد
اسامی سهام بورس با بالاترین و پایین‌ترین رشد
امروز سهامداران شرکت‌های سیمان صوفیان، سیمان بهبهان و موتورسازان تراکتورسازی ایران در بورس و معامله‌گران شرکت‌های داورسازی تولید ...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد امروز سهامداران شرکت‌های سیمان صوفیان، سیمان بهبهان و موتورسازان تراکتورسازی ایران در بورس و معامله‌گران شرکت‌های داورسازی تولید دارو، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گروه صنایع کاغذ پارس در فرابورس بیشترین سود را کسب کردند.”اسامی سهام بورس با بالاترین و پایین‌ترین رشد”

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه رشد ۱۴هزار و ۶۹۹واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۲۰۰هزار و ۱۲۰واحد به کار خود پایان داد و بیش از ۸میلیارد و ۲۲۷میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۱۳هزار و ۲۴۵میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و ۵۵۴هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت.

بر این اساس سهامداران سیمان صوفیان، سیمان بهبهان و موتورسازان تراکتورسازی ایران امروز بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های کشت و صنعت پیاذر، سرمایه‌گذاری پردیس و صنایع آذرآب بیشترین افت قیمت را تجربه کردند.

این گزارش می‌افزاید: در بازارهای فرابورس ایران هم معامله ۲میلیارد و ۵۶۸میلیون ورقه به‌ارزش ۵۴۱۳میلیارد تومان در ۷۲۷هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۲۱۴واحد رشد کرد و در ارتفاع ۱۳هزار و ۴۹۶واحد قرار گرفت.”اسامی سهام بورس با بالاترین و پایین‌ترین رشد”

در این بازار هم امروز سهامداران شرکت‌های داورسازی تولید دارو، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گروه صنایع کاغذ پارس بیشترین رشد را داشتند و انواع اوراق تسهیلات مسکن به همراه شرکت‌های پتروشیمی غدیر، سیمان لار سبزوار و سرمایه‌گذاری مسکن پردیس بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

نمادهای معاملاتی شرکت‌های بورسی در تالار معاملات بورس از دو بخش مهم تشکیل شده‌اند؛ بخش اول نماد بورسی، نشان‌ دهنده‌ صنعتی است که شرکت در آن فعالیت می‌کند و بخش دوم، خلاصه‌ای از نام اصلی شرکت را در بر می‌گیرد. نماد‌ بورس هر شرکت، صنعت آن شرکت‌ بورسی را نمایش داده و باعث می‌شود که روند شناسایی و دسته‌بندی شرکت‌ها آسان شود. در واقع حروف اختصاری هر نماد بورس، نام و صنعت شرکت را به سادگی برای سهامداران تداعی می‌کند. البته در این دسته‌بندی استثناهایی هم وجود دارد که شما می‌تواند با مراجعه به «سایت شرکت مدیریت فناوری بورس» به نشانی «tsetmc.com» تمام نمادها و صنعت مربوط به آن‌ها را در قسمت «دیده بان بازار» مشاهده کنید. به عنوان مثال، گروه فلزات اساسی با حرف «ف» نشان داده می‌شوند؛ بنابراین نماد «فملی» مربوط به صنعت فلزات اساسی و شرکت صنایع ملی مس ایران است.

حرف «ف» نشان دهنده‌ گروه فلزات اساسی است که در این میان نمادهای هرمز «فولاد هرمزگان جنوب»، فجر «فولاد امیرکبیر کاشان»، میدکو «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه»، کیمیا «معدنی کیمیای زنجان گستران»، کاوه «فولاد کاوه جنوب کیش»، ارفع، زنگان و ذوب استثنا هستند.

حرف «و» نشان‌ دهنده‌ گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است و نماد دی «بانک دی» استثنای این گروه محسوب می‌شود. علاوه بر این گروه سرمایه‌گذاری‌ها نیز با حرف «و» آغاز می‌شوند؛ به عنوان مثالی از نمادهای این گروه می‌توان به «وسپه»، «وخارزم» و «وبیمه» اشاره کرد. نمادهای پردیس «سرمایه‌گذاری پردیس»، گوهران «سرمایه‌گذاری توسعه گستران امید»، اعتلا «شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز»، سرچشمه «سرمایه‌گذاری مس سرچشمه» و سردبیر «سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان» از این قاعده پیروی نمی‌کنند.

حرف «س» در ابتدای هر نماد گروه سیمان، آهک و گچ را نشان می‌دهد. به عنوان مثالی از نماد‌های این گروه می‌توان به ستران «سیمان تهران» و سبزوا «سیمان لار سبزوار» اشاره کرد.

  • منبع خبر : ایران جیب