استفاده از هوش مصنوعی برای مقابله با کرونا
استفاده از هوش مصنوعی برای مقابله با کرونا
چگونه از هوش مصنوعی، اطلاعات داده ها و فناوری برای مقابله با ویروس کرونا استفاده می‌شود؟

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد از زمان گزارش اول بیماری ویروس کرونا (COVID-19) در ووهان چین، حداقل در ۱۰۰ کشور دیگر گسترش یافته است. با شروع واکنش چین به ویروس، چین به فناوری قدرتمند خود و به ویژه هوش مصنوعی (AI)، علم داده و فناوری برای ردیابی و مبارزه با این بیماری تکیه زد، در حالی که رهبران فناوری از جمله علی بابا، بایدو، هواوی و تسریع بیشتری در شرکت خود داشتند. در نتیجه اقدامات بهداشتی، استارت آپ های فناوری بطور کامل با پزشکان، دانشگاهیان و نهادهای دولتی در سراسر جهان درگیر هستند تا بتوانند فناوری را فعال کنند، زیرا ویروس همچنان در بسیاری از کشورهای دیگر گسترش می یابد. در اینجا ۱۰ روش هوش مصنوعی، دانش داده و فناوری برای مدیریت و مبارزه با COVID-19 استفاده شده است.

۱-هوش مصنوعی برای شناسایی، پیگیری و پیش‌بینی شیوع بیماری

هرچه بتوانیم ویروس را ردیابی کنیم ، بهتر می توانیم با آن مبارزه کنیم. با تجزیه و تحلیل گزارش های خبری ، سیستم عامل های رسانه های اجتماعی و اسناد دولتی ،  AI می تواند شیوع بیماری را بیاموزد. ردیابی خطرات بیماریهای عفونی با استفاده از هوش مصنوعی دقیقاً خدماتی است که شرکت BlueDot در کانادا ارائه می دهد. در حقیقت، هوش مصنوعی BlueDot چند روز قبل از اینکه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها یا سازمان بهداشت جهانی هشدارهای عمومی خود را صادر کنند، درباره تهدید هشدار داده است.

۲-هوش مصنوعی برای تشخیص ویروس

شرکت هوش مصنوعی Infervision یک راه حل AI coronavirus راه اندازی کرد که به کارکنان مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا این بیماری را بطور مؤثر تشخیص دهند و نظارت کنند. این محلول سرعت تشخیص CT را بهبود می بخشد. غول تجارت الکترونیکی چینی Alibaba همچنین یک سیستم تشخیص هوش مصنوعی ساخته است که آنها ادعا می کنند ۹۶٪ در تشخیص ویروس در چند ثانیه دقیق هستند.

۳-ادعاهای مراقبت های بهداشتی را پردازش کنید

بسترهای نرم افزاری blockchain ارائه شده توسط Ant Financial به سرعت بخشیدن به پردازش مطالبات کمک می کند و میزان تعامل چهره به چهره بین بیماران و کارکنان بیمارستان را کاهش می دهد.

۴-هواپیماهای بدون سرنشین تجهیزات پزشکی را تحویل می‌دهند

یکی از امن ترین و سریعترین راه برای تهیه تجهیزات پزشکی جایی که باید طی یک شیوع بیماری به آنجا بروند، تحویل هواپیماهای بدون سرنشین است. Terra Drone از وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین خود برای انتقال نمونه های پزشکی و مواد قرنطینه ای با حداقل خطر بین مرکز کنترل بیماری Xinchang County و بیمارستان مردم استفاده می کند. هواپیماهای بدون سرنشین همچنین برای گشت زنی در فضاهای عمومی، ردیابی عدم رعایت موازین قرنطینه، و برای تصویربرداری حرارتی استفاده می شوند.

۵-ربات ها، تحویل غذا و تهیه مواد لازم و انجام کارهای دیگر را بر عهده دارند

روبات ها مستعد ابتلا به ویروس نیستند، بنابراین آنها برای انجام بسیاری از کارها نظیر تمیز کردن و تهیه غذا و دارو برای کاهش میزان تماس انسان به انسان اعزام می شوند. روبات های UVD از Blue Ocean Robotics از نور ماوراء بنفش برای از بین بردن باکتری ها و ویروس ها استفاده می کنند. در چین، Pudu Technology ربات های خود را که به طور معمول در صنعت پذیرایی استفاده می شود، در بیش از ۴۰ بیمارستان در سراسر کشور مستقر کرد.

۶-ساخت داروها

بخش DeepMind Google از جدیدترین الگوریتم های هوش مصنوعی و قدرت محاسبات آن برای درک پروتئین هایی که ممکن است ویروس را تشکیل دهند، استفاده کرد و این یافته ها را منتشر کرد تا به دیگران در توسعه درمان کمک کند. BenevolentAI از سیستم های هوش مصنوعی برای ساخت داروهایی استفاده می کند که می توانند با سخت ترین بیماری های جهان مبارزه کنند و اکنون به حمایت از تلاش ها برای درمان ویروس کمک می کند، اولین بار این شرکت محصول خود را بر روی بیماری های عفونی متمرکز کرد. طی چند هفته پس از شیوع بیماری، از قابلیت های پیش بینی کننده خود برای پیشنهاد داروهای موجود که ممکن است مفید باشند استفاده کرد.

۷-تهیه پارچه‌های پیشرفته برای محافظت

شرکت هایی مانند سونوویا امیدوارند سیستم های مراقبت های بهداشتی و سایر افراد را با ماسک های صورت ساخته شده از پارچه ضد پاتوژن و ضد باکتریایی خود که به نانوذرات اکسید فلزی متکی است، مسلح کنند.

۸-هوش مصنوعی برای شناسایی افراد آلوده

سیستم نظارت پیشرفته چین از فناوری تشخیص چهره و نرم افزار تشخیص دما از SenseTime برای شناسایی افرادی که تب دارند و احتمال ابتلا به ویروس را دارند، استفاده کرد. فن آوری های مشابه قدرت “کلاه ایمنی” را که توسط مقامات استان سیچوان برای شناسایی افراد دارای تب استفاده می شود، دارد. دولت چین همچنین یک سیستم نظارتی به نام کد بهداشت تهیه کرده است که از داده های بزرگ برای شناسایی و ارزیابی خطر هر فرد بر اساس تاریخ سفر خود، چقدر زمان در نقاط مهم ویروس و قرار گرفتن در معرض احتمالی افراد حامل ویروس استفاده می کند. به شهروندان كد رنگي (قرمز ، زرد يا سبز) اختصاص داده شده است كه مي توانند از طريق برنامه هاي محبوب WeChat يا Alipay به آنها دسترسي داشته باشند تا نشان دهند كه آيا بايد در عموم مردم قرنطينه شوند يا مجاز باشند.

۹-Chatbots برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات

Tencent با WeChat کار می کند و افراد می توانند از طریق آن به خدمات مشاوره بهداشتی رایگان آنلاین دسترسی پیدا کنند. Chatbots همچنین ابزار ارتباطی اساسی برای ارائه دهندگان خدمات در صنعت مسافرتی و جهانگردی بوده است تا مسافران را در آخرین مراحل و اختلالات سفر به روز نگه دارد.

۱۰-ابر رایانه هایی که روی واکسن کروناویروس کار می‌کنند

منابع محاسبات ابری و ابر رایانه های مختلفی از شرکتهای بزرگ فناوری مانند Tencent ، DiDi و Huawei توسط محققان برای ردیابی سریع توسعه یک درمان یا واکسن برای ویروس استفاده می شوند. سرعتی که این سیستمها می توانند محاسبات را انجام دهند و راه حلهای مدل بسیار سریعتر از پردازش رایانه استاندارد است.