استقبال از توافق امارات و اسرائیل به معنی تایید اشغالگری نیست
استقبال از توافق امارات و اسرائیل به معنی تایید اشغالگری نیست
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در سخنانی گفت که استقبال این سازمان از توافق اسرائیل و امارات برای عادی سازی روابط به معنای تأیید اشغالگری و سیاست‌های آن نیست.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد  به نقل از العربی الجدید، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل درباره استقبال این سازمان از توافق رژیم صهیونیستی و امارات اظهار کرد: استقبال ما به معنای حمایت از اشغالگری و سیاست‌های آن نیست و ما گفتیم که از بیانیه صادر شده توسط محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل استقبال کردیم  اجرا نشدن طرح الحاق برای ما بسیار مهم است و همیشه خواستار این موضوع بودیم.

وی افزود: من معتقدم که نمی‌توان دبیرکل سازمان ملل را متهم کرد که از اشغالگری حمایت می‌کند؛ او و دیگر مقامات سازمان ملل همیشه علیه طرح الحاق و دیگر طرح‌های یکجانبه اسرائیل صحبت کرده‌اند.

دوجاریک تصریح کرد: آنچه ما از آن حمایت می‌کنیم فرصتی است که معتقدیم باعث بازگشت رهبران فلسطین و اسرائیل به میز مذاکرات جدی می‌شود و این همیشه پیام دبیرکل سازمان ملل بوده است. توافق مذکور پنجشنبه اعلام شد و باید ببینیم که چه چیزی اجرا خواهد شد اما مسأله مهم این است که سه‌ طرف این توافق بر روی اجرای آن تمرکز کنند.

وی درباره اطلاع سازمان ملل از توافق میان اسرائیل و امارات نیز افزود: سازمان ملل طرفی در این توافق نیست اما پس از اعلام آن تماس‌هایی میان مقامات بلندپایه سازمان ملل و طرف‌های توافق صورت گرفت و دبیرکل سازمان ملل پیش از اعلام توافق از آن بی‌اطلاع بود.

دوجاریک همچنین تأکید کرد که تماس‌های سازمان ملل پس از اعلام توافق شامل تماس با طرف‌های فلسطینی هم بوده است.

پنجشنبه واشنگتن، ابوظبی و تل‌آویو طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که با وساطت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، محمد بن ‌زیاد، ولیعهد ابوظبی و بنیامین نتانیاهو به توافق رسیدند که از این به بعد همکاری و روابط مشترک داشته باشند.

مقامات اماراتی اخیراً به امضای توافقنامه صلح با رژیم صهیونیستی مبادرت ورزیدند؛ توافقی که بر مبنای آن روابط میان ابوظبی و تل آویو وارد مرحله تازه ای شد. امضای این توافقنامه توسط سران ابوظبی واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح منطقه به دنبال داشت به گونه‌ای که توافقنامه مذکور توسط شخصیت‌های مختلف به شدت محکوم شد.

در همین ارتباط، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق با صدور بیانیه‌ای توافق میان امارات و رژیم صهیونیستی مبنی بر آشکار کردن عادی سازی روابط را محکوم کرد. وی اعلام کرد که همچنان اقدامات عملی در راستای پروژه کمپ دیوید برای عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و برخی دولتهای عربی به سرعت در حال انجام است. مالکی ادامه داد: نظام سیاسی عربی حد و مرزهای ارزشهای عربی و اسلامی را با حرکت در مسیر عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها که خون اعراب و مسلمانان را ریخته و سرزمین آنها را غصب کرده اند زیر پا گذاشته است.

  • منبع خبر : ایسنا