استقرار سامانه گنبد آهنین در حیفا در پی ترور شهید فخری زاده
استقرار سامانه گنبد آهنین در حیفا در پی ترور شهید فخری زاده
برخی منابع خبری از استقرار سامانه گنبد آهنین در شهر بندری حیفا به دلیل ترس و نگرانی رژیم صهیونیستی از حملات انتقام‌جویانه ایران در پی ترور شهید فخری زاده خبر دادند.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد  رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که سامانه‌های گنبد آهنین در حومه شهر بندری حیفا مستقر شده است.”استقرار سامانه گنبد آهنین در حیفا در پی ترور شهید فخری زاده”

در ادامه گزارش آمده که این اقدام ارتش رژیم صهیونیستی در پی ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته ای ایران و در راستای افزایش سطح آماده باش نیروهای اسرائیلی صورت گرفته است.

دیروز شبکه العربیه نیز در گزارشی مشابه خبر داد که رژیم صهیونیستی از ترس حملات انتقام‌جویانه در پی ترور شهید فخری‌زاده، در جولان اشغالی در مرز با لبنان به حال آماده‌باش کامل  درآمد.

رژیم صهیونیستی روز شنبه گذشته نیز از ترس حملات احتمالی سفارتخانه‌های خود را در سراسر جهان به حال آماده‌باش کامل درآورد.”استقرار سامانه گنبد آهنین در حیفا در پی ترور شهید فخری زاده”

فراکسیون دفاع و اقتدار ملی مجلس شورای اسلامی ایران به ریاست مجتبی ذوالنوری در بیانیه‌ای به مناسبت شهادت دانشمند شهید دکتر محسن فخری‌زاده، به ادامه مسیر پرشکوه و اقتدارآفرین این مدیر توانا و شایسته ایران اشاره و بر انتقام سخت از عاملان و آمران این اقدام کور تاکید کرد.

گنبد آهنین یک سامانه دفاع هوایی متحرک است که به ادعای مقامات اسرائیل به صورت شبانه‌روزی و در هر شرایط آب‌وهوایی فعالیت می‌کند و قادر است تا راکت‌ها و گلوله‌های توپ را در فاصله ۴ تا ۷۰ کیلومتر هدف قرار دهد. این سیستم  از راداری چندمنظوره و یک یا چند راکت‌انداز با ۲۰ لانچر شلیک موشک تامیر تشکیل می‌شود که به گفته مقامات این رژیم قادر است محل اصابت راکت دشمن را پیش بینی کرده و به منظور صرفه‌جویی در هزینه راکت‌هایی را که محل برخورد آن‌ها در مناطق خالی از سکنه است، نادیده بگیرد.”استقرار سامانه گنبد آهنین در حیفا در پی ترور شهید فخری زاده”

در کنار گنبد آهنین سیستم دفاع موشکی ختس (پیکان) نیز برای تهدید‌های موشکی بالیستیک میان‌برد استفاده می شود و چندین میلیارد دلار برای آن صرف شده که در این میان  آمریکا بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بابت این سیستم به اسرائیل کمک مالی کرده‌ است، موضوعی که موجبات ناراحتی مردم ایالات متحده را فراهم آورده و مالیات های چند میلیون دلاری را برای آنها به همراه داشته است.بیشترین انتقادی که به سامانه گنبد آهنین وارد شده بحث هزینه های سنگین در کنار شبهاتی بوده که به کارآمدی آن وارد است. مدرن سازی اولیه را شرکت دفاعی اسرائیلی «رافائل» به تنهایی برعهده گرفت. اما پس از آن، این سامانه تحت پوشش گسترده ایالات متحده قرار گرفت. به طوری که در سال ۲۰۱۴ آمریکا ۲۳۵ میلیون دلار برای پژوهش‌های مرتبط با پروژه گنبد آهنین در زمینه مدرن سازی و تولید ارائه داد. همچنین بنابر اعلام کمیته پژوهشی کنگره آمریکا، «این سامانه برای امنیت و سلامت خانواده‌های اسرائیلی، بسیار مهم است».

  • منبع خبر : تسنیم