اصلاح شبکه بانکی؛ مستمرترین پروژه تا پایان دولت سیزدهم/انتقاد شدید از بانک‌های خصوصی کرمان
اصلاح شبکه بانکی؛ مستمرترین پروژه تا پایان دولت سیزدهم/انتقاد شدید از بانک‌های خصوصی کرمان
وزیر اقتصاد با اشاره به عملکرد ضعیف چهار بانک خصوصی استان کرمان و مصارف بسیار کم این بانک ها با مطرح کردن این سئوال که بانک های خصوصی استان کرمان منابعی که از مردم جمع کرده، در کجا صرف کرده اند؟ گفت: مردم استان کرمان در بحث تسهیلات گلایه مند هستند و تعداد زیادی در صف انتظار باقی مانده اند.

به گزارش صبح اقتصاد وزیر اقتصاد با اشاره به عملکرد ضعیف چهار بانک خصوصی استان کرمان و مصارف بسیار کم این بانک ها با مطرح کردن این سئوال که بانک های خصوصی استان کرمان منابعی که از مردم جمع کرده، در کجا صرف کرده اند؟ گفت: مردم استان کرمان در بحث تسهیلات گلایه مند هستند و تعداد زیادی در صف انتظار باقی مانده اند.

سیداحسان خاندوزی عصر امروز ۳۰ مهرماه در جلسه شورای هماهنگی بانک های استان کرمان اظهار کرد: تامین مالی در اقتصاد بانک پایه ای که متاسفانه شبکه بانکی عمدتا از یک ناترازی تاریخی حداقل مربوط به ۱۰ سال اخیر رنج می برد و به لحاظ تنظیم‌گری دارای ضعف و نقصان بوده، که مسئله بغرنجی است.

وی افزود: یکی از مستمرترین پروژه‌های اصلاح اقتصادی که تا پایان دولت سیزدهم همچنان در دستور کار ستاد اقتصادی دولت بوده و به جهت عمق و گستره مشکلات مطرح می باشد، اصلاحات شبکه بانکی است و باید این عقبه دشوار و در عین حال ضروری و پردستاورد را طی کنیم و چاره ای نیست و نمی توانیم اجازه بدهیم در بر پاشنه قدیم بچرخد.

خاندوزی تصریح کرد: ساخت و بازتولید ناترازی، مشکلات جریان نقدینگی و … مواردی هستند که زمان مفصلی می طلبد و قائل به این هستیم که باید این موضوع را در دستور کار توجهات سیاست گذاران قرار بدهیم.

وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به عملکرد ضعیف چهار بانک خصوصی استان کرمان و مصارف بسیار کم این بانک ها با مطرح کردن این سئوال که بانک های خصوصی استان کرمان منابعی که از مردم جمع کرده، در کجا صرف کرده اند؟ گفت: مردم استان کرمان در بحث تسهیلات گلایه مند هستند و تعداد زیادی در صف انتظار باقی مانده اند.

وی تصریح کرد: اداره اقتصادی کشور را نمی شود سهل انگارانه و با بی توجهی و بی مبالاتی اداره کرد؛ وقتی برخی از بانک های دولتی دو برابر سپرده ها تسهیلات در استان داده اند و از سوی دیگر بانک های خصوصی این اجازه را از بانک مرکزی دارند که سقف های ماهیانه را تکمیل کنند، چرا باید وضعیت اینگونه باشد؟

خاندوزی اظهار کرد: این مسئله دارد در بخش هایی از اقتصاد رخ می دهد که در جذب منابع از شبکه بانک های دولتی موفق تر هستند و باید بخش نظارت بانک مرکزی به ترتیبی در این زمینه ورود کند.

وی تصریح کرد: اگر در شبکه بانک های دولتی چنین وضعیتی بود شک نکنید وزارت اقتصاد ادامه این وضعیت را نمی پذیرفت. ما برای صاحبان سرمایه و سهامداران بانک های خصوصی احترام قائل هستیم اما نظارت گری بانک مرکزی نباید اجازه بدهد در این زمینه تخطی انجام شود.

وزیر اقتصاد در ادامه با بیان اینکه در بانک های دولتی مجوز افزایش سرمایه را داده ایم، گفت: در تلاش هستیم برای بازپرداخت بدهی دولت به شبکه بانکی، مجوز دیگری از هیئت دولت اخذ کنیم و اگر مجوز اوراق داده شود، می توانیم جهش ویژه ای امسال در کاهش بدهی دولت به شبکه بانکی ایجاد کرد.

وی اظهار کرد: در موضوع استمهال وام های کشاورزی دغدغه کاملا درستی است و نقطه ضعف جدی نهادی است که برای همین روزهای مبادا تعبیه شده اما متاسفانه صندوق بیمه کشاورزی به حدی از ناکارآمدی رسیده که در ادای وظیفه خود عقب مانده است.

خاندوزی تصریح کرد: حداقل انتظار این است کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کردند، در کوتاه ترین زمان از سمت صندوق این جبران خسارت صورت گیرد و حتما فردا این موضوع را در جلسه هیئت دولت به رئیس جمهور منتقل خواهم کرد و با توجه به شرایط خاصی که در یک سال اخیر استان کرمان با آن مواجه بوده، باید حتما چاره اندیشی شود و این توقع به حق و درست کشاورزان استان است.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا