اصلاح مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار صحن علنی قرار می‌گیرد
اصلاح مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار صحن علنی قرار می‌گیرد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نهایی شدن اصلاحات قانون مالیات بر ارزش افزوده در این کمیسیون گفت: این مصوبه با هماهنگی رئیس مجلس با اولویت در دستور کار صحن قرار می‌گیرد.  محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به این که مهمترین قانون تاثیرگذار بر تولید، قانون مالیات بر ارزش افزوده است گفت: در جهت اجرای […]

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نهایی شدن اصلاحات قانون مالیات بر ارزش افزوده در این کمیسیون گفت: این مصوبه با هماهنگی رئیس مجلس با اولویت در دستور کار صحن قرار می‌گیرد.

 محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به این که مهمترین قانون تاثیرگذار بر تولید، قانون مالیات بر ارزش افزوده است گفت: در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری و کمک به فضای تولید در کشور یکی از موضوعاتی که در انتهای سال گذشته در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفت موضوع مالیاتها و محور اصلی آن اصلاح مالیات بر ارزش افزوده بود.

وی تصریح کرد: این نوع مالیات در جهان بر این اساس دریافت می شود که هر کس بیشتر مصرف می کند باید مالیات بیشتری بپردازد اما به دلیل اجرای ناقص این قانون در کشور و نبود زیرساختهای مناسب بجای آن که مصرف در کشور هدفگذاری شود بخشی از تولید هدفگذاری شد.

پورابراهیمی ادامه داد: این موضوع باعث شد مالیات بر ارزش افزوده به جای کمک به فضای اقتصادی کلان کشور فعالان اقتصادی را با مشکلات متعددی درگیر کرد، از همین رو پیگیریهای مجلس منجر به این شد تا در پایان سال ۹۵ دولت لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را به مجلس ارائه کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: در طول بیش از یکسال کار کارشناسی در کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی جمع بندی آن در ۳۰ محور اساسی با احصاء اصلی ترین مشکلات بخش تولید از اتاقهای اصناف، بازرگانی، تعاون فعالان اقتصادی به انجام رسید که مبنای تصمیم گیری ما در این اصلاحات شد.

وی اظهار داشت: خوشبختانه این اصلاحات با نظر دولت، اتاقها و دستگاههای اجرایی در کمیته مالیاتی جمع بندی شده است که پس از تصویب در صحن اوایل تابستان در مرحله اجرا قرار می گیرد که امیدوارم این قانون کمک زیادی به رونق تولید کند.

کاهش مالیات بر عملکرد، گام بعدی کمیسیون اقتصادی مجلس

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز امیدواری از این که با نهایی شدن این اصلاحات اقدام مهمی برای سال ۹۷ و در حمایت از تولید صورت گیرد، گفت: کمیسیون اقتصادی در گام دوم و برای نیمه دوم سال ۹۷ اصلاح مالیات بر عملکرد بنگاهها را در دستور کار خواهد داشت.
وی تاکید کرد: اگر هدفگذاری ما در اقتصاد حمایت از تولید باشد باید مالیات بر عملکرد را کاهش دهیم و در کنار آن مالیات بر مصرف را که همان مالیات بر ارزش افزوده است افزایش دهیم.

پورابراهیمی تصریح کرد: در صورت تصویب اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و ابلاغ آن در سال جاری، نیمه دوم سال ۹۷ را با توافق اولیه ای که به دولت کردیم آغاز کمک به فعالیتهای اقتصادی از محل کاهش مالیات بر عملکرد خواهد بود.

وی گفت: پیشنهاد ما هم در کمیسیون این است که با کاهش ۵ واحد درصدی مالیات بر عملکرد در نیمه دوم سال و در قالب طرح دو فوریتی، میزان آن را از ۲۵ درصد فعلی به ۲۰ درصد برسانیم و این رویکردی است در نظام مالیاتی که از مصرف بیشتر مالیات بگیریم و به تولید بیشتر هم کمک کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: کاهش مالیات بر عملکرد به منزله کمک به تولید است و اجرای قانون مالیات ارزش افزوده به مثابه کمک به افزایش مالیات بر مصرف در اقتصاد و به نوعی در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.