اظهارات آمریکا درباره استعفای قرداحی و اختلاف لبنان و شورای همکاری خلیج فارس
اظهارات آمریکا درباره استعفای قرداحی و اختلاف لبنان و شورای همکاری خلیج فارس
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: آمریکا از هرگونه گامی در جهت باقی ماندن کانال‌های دیپلماتیک و خطوط تماس بین لبنان و شورای همکاری خلیج فارس حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: آمریکا از هرگونه گامی در جهت باقی ماندن کانال‌های دیپلماتیک و خطوط تماس بین لبنان و شورای همکاری خلیج فارس حمایت می‌کند.

به گزارش صبح اقتصاد، به نقل از الحره، این تاکیدات ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این بود آیا آمریکا از از استعفای جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان حمایت می‌کند و خواستار آن شده است؟

قرداحی،‌ اخیرا منجر به بحران بین لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل اظهاراتش درباره بیهوده بودن جنگ یمن شده است.

پرایس گفت، حوثی‌ها همه کار می‌کنند؛ اما عامل بی‌ثبات سازی و قدرتی که منجر به رنج اضافی ملت یمن شوند، نیستند. این همان ایده‌ای است که ما آن را تایید نمی‌کنیم.

وی ادعا کرد: ما در محکمومیت حملات حوثی‌ها از جمله حملات مستمرشان به مأرب و دیگر نقاط یمن صریح بودیم و به رغم ادعاهای حوثی‌ها آنها دلیل اول رنج‌های امروز ملت یمن هستند.

پرایس به طور غیرمستقیم در واکنش به اظهارات قرداحی که از حوثی‌ها حمایت کرده بود، ادامه داد: اگر پیشنهادات صادقانه وجود داشته و روی میز گذاشته می‌شد دولت مستعفی یمن و عربستان همیشه این پیشنهادات را می‌دادند؛ اما حوثی‌ها تا این ساعت هیچ تمایلی برای ورود به این روند نشان نداده‌اند. به هر حال مساله به دولت لبنان مربوط است که از وضعیت هر وزیری صحبت کند اینکه در ائتلاف دولتی بماند یا نه.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر خواستار باز ماندن تمام کانال‌های دیپلماتیک بین طرف‌ها برای تضمین انجام مذاکره معنادار درباره مسائل مهم و مشکلات فرا روی لبنان شد و گفت: ما فرصتی در گلاسکو برای نشست با نجیب میقاتی،‌ نخست‌وزیر و وزیر خارجه امارات و پس از آن وزیر خارجه عربستان داشتیم.

این سخنگو افزود: در تمام این مذاکرات درباره لبنان و مشکلات بزرگش ازجمله چالش‌های اقتصادی و رنج مردم این کشور صحبت کردیم.

پرایس تصریح کرد: آمریکا به تلاش با شرکایش از جمله سعودی‌ها، اماراتی‌ها و فرانسوی‌ها برای ایفای نقش مهم ادامه می‌دهد و با نخست‌وزیر لبنان و دولتش در تماس قوی است تا هر آنچه لازم است و می‌تواند برای حمایت از ملت لبنان و نیازهای انسانی‌شان انجام دهد.

پرایس در پایان به خبرنگار الحره گفت: شما باید مواضع شرکای شورای همکاری را تفسیر کنید، موضع ما این است که اگر خواهان بهبود شرایط انسانی ملت لبنان در سایه چالش‌های اقتصادی و دیگر مشکلات این کشور هستیم تمام کانال‌های دیپلماتیک باز بماند.

قرداحی قبل از برعهده گرفتن پستی در دولت لبنان جنگ یمن را بیهوده خوانده بود. او گفته بود،‌ انصارالله از خودش در برابر تجاوزات امارات و عربستان حمایت می‌کند.

در پی این اظهارات عربستان سفیر خود در بیروت را فراخواند و از سفیر لبنان خواست این کشور را ترک کند، پس از آن کویت، بحرین و امارات نیز مواضعی مشابه اتخاذ کردند.