اظهارات مختلف درباره بازداشتی‌ها، تغییرات حج و لایحه بودجه برای فرهنگ و هنر
اظهارات مختلف درباره بازداشتی‌ها، تغییرات حج و لایحه بودجه برای فرهنگ و هنر
رییس جمهور در جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه مجلس شورای اسلامی، بعد از بیان توضیحاتی درباره ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، این لایحه را به محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، تقدیم کرد. بر این اساس ۳,۶۰۰,۰۰۰ میلیون ریال یارانه برای حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات، برای سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (متشکل از خبرگزاری ایرنا و روزنامه ایران و...)، رقم ۲۷۱ میلیارد و ۲۷۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ، برای سازمان صداوسیما هم رقمی حدود هشت هزار میلیارد تومان، بودجه سازمان سینمایی  ۴۸۲ میلیارد و سهم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در لایحه بودجه ۱۴۰۲، عددی بالغ بر ۳۰.۱۶۹.۵۹۵ میلیون ریال پیشنهاد شده است.

به گزارش ایسنا، رییس جمهور در جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه مجلس شورای اسلامی، بعد از بیان توضیحاتی درباره ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، این لایحه را به محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، تقدیم کرد. بر این اساس ۳,۶۰۰,۰۰۰ میلیون ریال یارانه برای حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات، برای سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (متشکل از خبرگزاری ایرنا و روزنامه ایران و…)، رقم ۲۷۱ میلیارد و ۲۷۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ، برای سازمان صداوسیما هم رقمی حدود هشت هزار میلیارد تومان، بودجه سازمان سینمایی  ۴۸۲ میلیارد و سهم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در لایحه بودجه ۱۴۰۲، عددی بالغ بر ۳۰.۱۶۹.۵۹۵ میلیون ریال پیشنهاد شده است.

همچنین وزیر ارشاد در دیدار با اعضای فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت ارشاد تلاش کرده تا مرجعیت از دست‌رفته حوزه فرهنگ بازگردد، گفت: سیاست‌گذاری واحد در هزینه‌کرد بودجه دستگاه‌های مختلف در حوزه فرهنگ در پی تصویب آیین‌نامه بند ز تبصره ۹ لایحه بودجه یکی از دستاوردهای مهم است.

ادبیات و کتاب

ابوالفضل خطیبی (زاده ۲۵ اردیبهشت ۱۳۳۹ در گرمسار) نویسنده، شاهنامه‌شناس و پژوهشگر زبان و ادب فارسی و عضو هیئت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مشاور علمی گروه فرهنگ‌نویسی روز چهارشنبه درگذشت و اعلام شد که مراسم تشییع و خاکسپاری ابوالفضل خطیبی صبح پنجشنبه برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره ملی قلم زرین، احکام پانزده داور در پنج بخش تخصصی را صادر کرد.

همچنین چهارشنبه، سالروز تولد افشین یداللهی، پزشک متخصص اعصاب و روان و یکی از ترانه‌سرایان به‌نسبت شناخته شده بود که سال ۱۳۹۵ بر اثر یک تصادف رانندگی به ناگهان از دنیا رفت اما ترانه‌هایی که سرود، یاد و نامش را برای همیشه در ذهن مخاطبان زنده نگه داشته است. از این رو در گزارشی مروری بر بخشی از گفت‌وگوهای او با ایسنا داشتیم.

فراخوان کمیته بررسی و انتخاب کتاب به همراه جایزه مرغک زمستان ١۴٠۱ از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. دبیرخانه این جایزه از تمامی ناشران، مولفان، شاعران و مترجمان دعوت کرده است تا آثار خود را برای داوری در این رویداد در اختیار کانون قرار دهند.

سینما و تئاتر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جاشیه جلسه دولت آخرین وضعیت چهره‌های هنری که در بازداشت به سر می برند را تشریح و اعلام کرد که با همکاری دستگاه قضایی مشکل‌ بسیاری از هنرمندان بازداشتی حل شد و این در حالی بود که اظهار نظرات مختلفی در این روز درباره روزنامه‌نگاران و هنرمندانی که در جریان اتفاقات اخبر بازداشت شده‌اند، انتشار یافت.

گفت‌وگویی با فرزاد مؤتمن داشتیم که با تاکید بر این‌که سینما بیش از هر چیز سرگرم‌کننده است و در سازماندهی هیچ اعتراض و جنبشی نقشی ندارد، نسبت به آنچه ممکن است باعث کوچ بسیاری از سینماگران شود، هشدار داد.‌

همچنین گزارشی از چند عکس و روایت شنیدنی از اولین دوره جشنواره تئاتر فجر داشتیم.

از دیگر رویدادهای روز چهارشنبه برگزاری آیین اختتامیه چهارمین دوره جشنواره سراسری تئاتر «سردار آسمانی» بود که با معرفی پنج اثر برگزیده به تئاتر فجر به کار خود پایان داد.

در ادامه اعلام شد که اکران ویژه انیمیشن‌های «لوپتو» و «پسر دلفینی» برای کودکان و خانواده های کم برخوردار و اهدا جوایز جشنواره بزرگ لوپتویی روز پنجشنبه ۲۲ دی ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار می شود.

تجسمی، موسیقی/ رسانه

دبیر پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر در گفت‌وگوی اختصای با ایسنا، ضمن تشریح آخرین وضعیت این رویداد فرهنگی هنری درباره برگزرای دومین دوره از نمایشگاه «آینه در آینه» که در جشنواره چهاردهم هم برگزار شده بود، به بازسازی موزه هنرهای معاصر اشاره و برپایی دوره دوم این نمایشگاه بعد از این مرمت موکول دانست.

در ادامه مدیرکل هنرهای تجسمی در بازدید از نمایشگاه هنری «» اعلام کرد که شرایط برای خروج آثار هنری از شکور و ارزآوری تسهیل می‌شود.

اعلام شد که آیین گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی، در قالب چهار رویداد هنری هفته آینده در حوزه هنری برگزار می‌شود.

یک گالری‌دار هم با اعلام برپایی نمایشگاه جدیدش با موضوع نقاشی خط‌های یک بانوی هنرمند، تاکید کرده است: «انفعال و خالی ماندن صحنه را زیبنده هنر و هنرمند نمی‌دانم و اتفاقن معتقدم آنها که هنر را دوست نمی‌دارند و همواره خواهان تحدید فعالیت‌های هنری بودند از این سکون و تعطیلی خرسندند و رضایت قلبی دارند.»

رسول نجفیان بازیگر، کارگردان و خواننده تلویزیون همچنین اعلام کرد که این روزها در تدارک ساخت یک برنامه ادبی با عنوان «ژرفاخند» برای تلویزیون است.

همچنین در پی انتشار اخباری از  میثم جبلی ـ برادر پیمان جبلی ـ رییس سازمان صداوسیما که در گفت‌وگویی با مجله آمریکایی تایم، از پناهنده شدن خود خبر داده و آن‌را به سقوط هواپیمای اوکراینی و درگذشت یکی از بستگانش نسبت داده است، رئیس سازمان صداوسیما ـ در ویدیویی در فضای مجازی، چنین اظهار کرده است: اظهارات برادرم را دیدم؛ نمی‌دانم چقدر از این حرف‌ها ارادی و تحت اختیار است. این اتفاقات، چیز جدیدی نیست و در گذشته هم بوده و طبیعت این مسیر، ریزش‌ها و رویش‌ها است.

در ادامه اخبار روز نیز، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ارائه تسهیلات لازم به سرمایه‌گذاران برای ایجاد مراکز نشاط‌آفرین خبر داد.

اخبار فرهنگ و هنر در جهان 

نخستین کتاب خاطرات «شاهزاده هری»‌ رکورد پرسرعت‌ترین فروش یک کتاب غیرداستانی در بریتانیا را شکست. کتاب خاطرت چالش‌برانگیز شاهزاده هری که با عنوان «Spare» منتشر شده است از همان هفته‌های پیش از انتشار رسمی به موضوع خبرساز رسانه‌ها تبدیل شد. این اثر غیرداستانی روز سه‌شنبه به طور رسمی روانه بازار شد.

انجمن مطبوعات خارجی هالیوود برگزارکننده جوایز سالانه گلدن گلوب، فهرست برندگان سال ۲۰۲۳ این جوایز را در شاخه‌های سینمایی و تلویزیونی اعلام کرد و این در حالی بود که چند فیلم، مورد بی‌اعتنایی اعضای انجمن مطبوعات خارجی قرار گرفتند.

فیلم سینمایی «او نزد من آمد» با نقش‌آفرینی «پیتر دینکلیج» و «آن هاتاوی»، فیلم افتتاحیه هفتاد و سومین جشنواره برلین نام گرفت.

مدونا در سال ۱۹۸۹، یک نقاشی را در حراجی به قیمت ۱.۳ میلیون دلار خرید؛ اثری که می‌تواند همان نقاشی باشد که در سال ۱۹۱۸ پس از بمب‌گذاری در موزه پیکاردی در آمیان فرانسه ناپدید شد.

وزارت حج و عمره عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور تمام محدودیت‌های کرونایی را برای حج ۲۰۲۳ حذف می‌کند و میزبان تعداد زائران برابر یا پیش از همه‌گیری کرونا خواهد بود.

با رشد شمار گردشگران بین‌المللی، برخی از مقاصد برای مقابله با رشد بی‌رویه توریست‌ها به دریافت مالیات گردشگری و یا پولی با عنوان «ورودیه» اقدام کرده‌اند و برخی دیگر نیز به‌زودی این مالیات‌ را اعمال خواهند کرد.

فهرست قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۳ درحالی اعلام شد که همچنان سه کشور آسیایی در جایگاه‌های برتر این فهرست به چشم می‌خورند و این در حالی است که گذرنامه ایران نیز در این رتبه‌بندی در جایگاه ۹۹ قرار دارد.

دعوای چین و ژاپن بر سر صدور ویزا بالا گرفت، ژاپن به دلیل تصمیم چین مبنی بر تعلیق صدور روادید برای شهروندان ژاپنی در انتقام از الزامات آزمایش کووید برای مسافران چینی، به مقامات پکن اعتراض کرد.