اعضای شورای عالی آموزش
اعضای شورای عالی آموزش
رئیس‌جمهور در احکام جداگانه‌ای ۱۰ عضو شورای عالی آموزش و پرورش را برای یک دوره ۴ ساله منصوب کرد.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد حجت الاسلام حسن روحانی، با عنایت به معرفی وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، سیما فردوسی و علی‌اصغر فانی و محمود مهرمحمدی را به عنوان «عضو شورای عالی آموزش و پرورش» منصوب کرد.

طبیه ماهروزاده و غلامعلی حدادعادل و غلامحسین رحیمی نیز با عنایت به معرفی شورای روسای فرهنگستان های کشور به عنوان عضو شورای عالی آموزش‌و پرورش منصوب شدند.

همچنین با عنایت به معرفی شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، مریم رنگ آمیز طوسی  و حبیت الله گودرزی دورکی و جواد نوبختی  با حکم رئیس جمهور به عنوان عضو شورای‌عالی آموزش و پرورش منصوب شدند.

حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور نیز با عنایت به معرفی شورای عالی حوزه علمیه قم به عنوان عضو شورای عالی آموزش و پرورش منصوب شد.

رئیس جمهور در این احکام، توفیق اعضای جدید شورا  را در انجام وظایف محوله با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسألت کرده است.

اگرچه انتخاب وزیر آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهوری و معرفی وی به مجلس شورای اسلامی برای گرفتن رأی اعتماد، نشانه ای آشكار از جایگاه آموزش و پرورش كشور در مجموعه مدیریتی كشور است، اما عوامل مؤثر دیگری از جمله عضویت وزیر آموزش و پرورش در نهادی باسابقه و تاریخی به نام شورای عالی آموزش‌و پرورش و این كه این شورا از سوی شورای انقلاب اسلامی و نیز مجلس شورای اسلامی مرجع سیاستگذاری آموزش و پرورش عمومی و متوسطه شناخته شده و در جدیدترین مصوبه مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهوری به ریاست این شورا برگزیده شده و چند وزیر نیز به عضویت این شورا درآمده اند، ضرورت نگاهی دیگر به جایگاه آن را طلب می كند؛ بنابراین آگاهی از تاریخچه و سیر تحول این شورا و اهداف و وظایف آن، ابعاد جدیدی از جایگاه آموزش و پرورش در نظام مدیریتی كشور را آشكار می سازد.اگرچه تأسیس دارالفنون و مدرسه رشدیه را آغاز رسمی شدن آموزش و پرورش و در شماره وظایف دولت درآمدن آن قلمداد كرده اند(۱۲۶۸ ه.ق)، اما تأسیس انجمن معارف و پس از آن شورای عالی معارف (۱۳۰۰.ش)، شورای عالی فرهنگ (۱۳۳۱.ش) و بالاخره تبدیل آن به شورای عالی آموزش و پرورش (۱۳۴۳ .ش)، بیانگر آن است كه این شورا نه تنها در شكل گیری ساختاری و محتوایی آموزش و پرورش كشور، بلكه به لحاظ عضویت شخصیت های برجسته سیاسی و فرهنگی در آن، از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.

  • منبع خبر : مهر