اعطای مجوز واردات به شرکت خاص
اعطای مجوز واردات به شرکت خاص

وزارت صنعت، معدن و تجارت در اقدامی عجیب و سوال برانگیز برای شرکتی که فاقد نمایندگی از شرکت خودروساز خارجی است، مجوز واردات خودرو صادر کرد.  مقوله «اعطای مجوز» یکی از چالش برانگیزترین موضوعات فیمابین بخش خصوصی و بخش دولتی است. همواره این موضوع حاشیه های بسیاری را هم برای دولتمردان ایجاد نموده و هم […]

وزارت صنعت، معدن و تجارت در اقدامی عجیب و سوال برانگیز برای شرکتی که فاقد نمایندگی از شرکت خودروساز خارجی است، مجوز واردات خودرو صادر کرد.

 مقوله «اعطای مجوز» یکی از چالش برانگیزترین موضوعات فیمابین بخش خصوصی و بخش دولتی است. همواره این موضوع حاشیه های بسیاری را هم برای دولتمردان ایجاد نموده و هم کسب و کار برخی از فعالان بخش خصوصی را با مشکل روبرو کرده است. متاسفانه عدم کارآمدی در بدنه دولت، ناآگاهی برخی از مدیران دولتی و از طرف دیگر انحصار قدرت در دستان برخی از نهادهای دولتی موجب شده، اعطای مجوز با حاشیه همراه باشد به طوری که حرف و حدیث ها در خصوص دادن رشوه، زدوبند، ایجاد انحصار و … در خصوص برخی از مجوزها شنیده می شود.

واردات خودروهای ولوو در ایران از آن دست موضوعات داغ بازار خودرو کشور است که طی سال های گذشته با فرازونشیب های فراوانی روبرو بوده است. در این راستا یک شرکت  داخلی برای اولین بار اقدام به واردات این خودروها به کشور نمود. این در حالی بود که شکایت های واصله به سازمان حمایت نشان داد که این شرکت داخلی توان ارائه خدمات کافی به مشتریان ولوو را ندارد که وزارت صنعت مجوز این شرکت را رسما باطل نمود. حرف و حدیث در خصوص این شرکت به حدی افزایش یافت که بعدا مسئولان شرکت ولوو سوئد رسما اعلام نمودند که در ایران هیچ نماینده رسمی ندارند. این موضوع در اظهارات رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران نیز قابل مشاهده است.

یدالله صادقی، رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت در پاسخ به این سوال در مورد نامه‌ای که از طرف وی در تاریخ ۱۸ دی‌ماه سال ۱۳۹۵ به شرکت مذکور ارسال و اعلام شده که گواهی فعالیت این شرکت از حالت ابطال خارج شده است، اما براساس مستندات درج شده در سامانه ایرانیان اصناف، مجوز فعالیت این شرکت‌ همچنان در شرایط ابطال قرار دارد، اظهار کرده بود:« نامه‌ای از طرف شرکت ولوو سوئد به وزارت صنعت، معدن و تجارت آمد که با تایید مقامات آن کشور اعلام کرده است که شرکت ایرانی به هیچ وجه ارتباطی چه از طریق واسطه و چه به صورت مستقیم با ما (ولوو) ندارد و از دولت ایران درخواست کرده که در زمینه‌ حذف نام این شرکت از سایت نمایندگی‌ها و ثبت سفارش اقدام شود.»

براین اساس مجوز شرکت مذکور در سامانه مرکز اصناف تا ۱۳۹۷/۰۳/۱۰ باطل شده بود. ولی به یکباره از تاریخ مذکور به بعد در سامانه مرکز اصناف مجددا مجوز این شرکت معتبر شده است.