اعطای مرخصی به ۳۶ هزار زندانی از ۱۸ تیرماه تاکنون
اعطای مرخصی به ۳۶ هزار زندانی از ۱۸ تیرماه تاکنون
رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور از تداوم اعطای مرخصی به زندانیان بر اساس بخشنامه رئیس قوه قضاییه خبر داد.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد مهدی حاج محمدی در  نشست شورای عالی قضایی  با اشاره به بخشنامه جدید رئیس قوه قضاییه مبنی بر اعطای مرخصی به زندانیان در موج جدید شیوع ویروس کرونا، گفت: از ۱۸ تیر ماه تاکنون ۳۶ هزار و ۲۸۳ نفر از زندانیان مشمول این مرخصی یا تمدید مرخصی قبلی شدند که این روند همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: به‎عنوان نمونه  به ۵۸ درصد از زندانیان خراسان جنوبی و ۵۵ درصد زندانیان استان گلستان در ۱۵ روز اخیر مرخصی اعطا شده است‌.

علی اکبر گروسی عصر شنبه در نشست خبری با تشریح برنامه‌های بزرگداشت هفته قوه قضائیه اظهارکرد: در سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ با اعطای بیش از پنج هزار مرخصی به زندانیان و به سبب عفوهای صورت گرفته و استفاده از مجازات جایگزین حبس که در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد ۲۱۰ درصدی داشته، جمعیت کیفری استان کاهش یافته است.

وی با اشاره به شیوع بیماری کووید ۱۹ و گرفتار شدن ۱۵ ‏نفر از پرسنل دادگستری و قضات استان به این بیماری عنوان کرد: شیوع این ‏بیماری خللی در روند رسیدگی پرونده‌های قضائی در استان نداشته است. ‏

وی در خصوص پرونده‌های زمین خواری در استان به ٣٩٠ پرونده تصرف اراضی ملی در دادسرای مرکز استان افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی در حوزه مبارزه با تصرف اراضی، همکاری لازم را ندارند که در صورت بهبود این روند از تصرف زمین‌های ملی جلوگیری موثرتری می‌شود.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه سال گذشته در شورای حفاظت از اراضی ملی استان ٨۴٠ هکتار از اراضی ملی و دولتی استان از دست سودجویان خارج شده است افزود: در مورد تغییر کاربری اراضی نیز یک هزار و ۱۰۸ فقره پرونده تشکیل شده که ۲۲۶ فقره منتهی به صدور حکم شده است.

گروسی با اشاره به اینکه یک هزار و ۴۵۳ فقره پرونده دیگر نیز در حال اجرا هستند ارزش ریالی اراضی ملی باز پس گرفته شده را بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

گروسی با بیان اینکه رسانه‌ها اگر چهارچوب‌ها را رعایت کنند مشکلی ایجاد نمی‌شود، متذکر شد: ما رسانه‌ای که در چهارچوب قانون مطبوعات عمل می‌کند را مواخذه نمی‌کنیم و دادسراها نیز دعوت نمی‌کنند اما گاهی بین تخریب، تشویش اذهان عمومی و انتقاد و آنچه قانونی است، خلط مبحث می‌شود.

  • منبع خبر : ایسنا