اعلام آمادگی واشنگتن برای ادامه مذاکرات وین پس از پایان دوره انتقالی در ایران
اعلام آمادگی واشنگتن برای ادامه مذاکرات وین پس از پایان دوره انتقالی در ایران
وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که، آماده مذاکره پس از پایان دوره انتقالی در ایران است.

اعلام آمادگی واشنگتن برای ادامه مذاکرات وین پس از پایان دوره انتقالی در ایران

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که، واشنگتن آماده مذاکره با تهران است، اما طرف مذاکره کننده ایرانی به دلیل دوره انتقالی که در کشورشان است، خواستار زمان بیشتری شده است.

طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا پس از پایان انتقال قدرت در ایران آماده ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: ما آمادگی داریم که پس از تصمیمات مقتضی ایران، به مذاکرات احیای برجام در وین بازگردیم. آزادی شهروندان ما در ایران اولویت دارد و تهران می تواند به سادگی و با سرعت همه آنها را آزاد کند.

وی مدعی شد: اظهارات مقام وزارت خارجه ایران تلاشی برای شانه خالی کردن از مسئولیت بن بست به وجود آمده در بازگشت به توافق هسته ای است.

ادعای وزارت خارجه آمریکا درباره جاسوس های زندانی شده آمریکایی در ایران در حالی مطرح می شود که واشنگتن ده ها ایرانی را با ادعاهای واهی مانند دور زدن تحریم های تهران به زندانی های طولانی مدت محکوم کرده است. همچنین گرچه دولت بایدن در کارزار انتخاباتی خود وعده بازگشت به توافق برجام را داده بود، اما از زمان سکانداری کاخ سفید همچنان به سیاست فشار حداکثری علیه مردم ایران ادامه داده است.

ساعاتی پیش، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رییس هیئت ایرانی در مذاکرات برجام با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ما در دوران انتقالی به سر می‌بریم و یک انتقال دموکراتیک قدرت در تهران در حال انجام است.

وی افزود: روشن است که گفتگو‌های وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. این اقتضای هر دموکراسی است.

عراقچی افزود: آمریکا و انگلیس باید این نکته را درک کرده و ایجاد ارتباط بین یک تبادل انسانی – که آماده اجرا می‌باشد – با برجام را متوقف کنند.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: تبادل (زندانیان) را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن، باعث از دست دادن هم تبادل و هم توافق می‌شود؛ و رییس هیئت ایرانی در مذاکرات برجام تاکید کرد: ده فرد زندانی از همه طرف‌ها می‌توانند همین فردا آزاد شوند، اگر آمریکا و انگلیس به تعهدات خود در توافق به عمل آمده عمل کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این در بیانیه‌ای درباره بازگشت به برجام مدعی شده بود که، همچنان برای بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای با ایران تلاش می‌کنیم و اگر توانستیم به توافق هسته‌ای بازگردیم با اتکا به آن با دیگر نگرانی‌ها برخورد خواهیم کرد.

همزمان وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی درباره برنامه هسته‌ای ایران نوشت که طی سال گذشته ایران در توانایی خود برای انباشت اورانیوم پیشرفت قابل توجهی داشته است و این امر تلاش دولت بایدن را برای احیای توافق ۲۰۱۵ پیچیده‌تر و با چالش‌های فراوانی روبه‌رو کرده است.

پیش از این نیز واشنگتن تایمز نوشت سران رژیم صهیونیستی در جریان سفر اخیر نمایندگانی از دو حزب کنگره آمریکا به قدس اشغالی، آن‌ها را برای مخالفت با بازگشت به برجام، تحت فشار قرار داده است تا از تلاش جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای این منظور حمایت نکنند.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان