اعلام نتایج بازرسی‌های ارزی بزودی
اعلام نتایج بازرسی‌های ارزی بزودی
وزیر بهداشت درباره نامه رئیس جمهور به چهار وزیر درباره تخلفات ارزی گفت: ما قبل از این که آقای رییس جمهور این نامه را بزنند، کارمان را با دستور شفاهی آقای رئیس جمهور آغاز کرده بودیم. بنده از روز اولی که به وزارت بهداشت آمدم اکیپ‌هایی را برای ارزیابی این موضوع گذاشتم و نتایج آن در حال آماده شدن است و در روزهای آینده به استحضار می‌رسانیم.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد دکتر سعید نمکی در مراسم رونمایی از سامانه مصورسازی اطلاعات جمعیتی سلامت و بیماری‌ها در ایران با حضور در جمع خبرنگاران در این باره ادامه داد: برای بررسی تک‌تک ارزهایی که به صنعت دارو و تجهیزات پزشکی داده‌ایم، اکیپ‌هایی گذاشتیم تا وضعیت آن‌ها را بررسی کنند که به محض آماده شدن نتایج، آن را به اطلاع رسانه‌ها، مردم و آقای رئیس‌جمهور خواهیم رساند.

نمکی در بخش دیگری از صحبت هایش با تأکید بر ممنوعیت ورود داروهای خارجی مشابه تولید داخل به کشور گفت: هیچ داروی مشابه تولید داخلی حق ورود به کشور ندارد، مگر اینکه تولید داخلی آن با کسری مواجه شود و یا شرایط دارو از نظر استاندارد با مشکل مواجه شود. البته یکسری مجوزهای واردات داده شده و ثبت سفارش هم شده‌اند که  احتمالا یک پروسه خلاف دستور قبلی بنده است.

وی تاکید کرد: اگر داروی داخلی وجود داشته باشد و بتواند نیاز بازار داخل را برآورده کند، بنده با واردات آن به کشور به شدت برخورد می‌کنم.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برنامه وزارت بهداشت برای کنترل بیماری‌های غیر واگیر گفت: با توجه به اهمیت و وزن بیماری‌های غیر واگیر در ابتلا و مرگ و میر در کشور، به محض ورود به وزارت بهداشت با همکارانم این اقدامات را دنبال کردیم.

وی افزود: در این راستا بحث بسیج ملی کنترل فشارخون یکی از برنامه‌های ملی ما بود که خوشبختانه با موفقیت به سرانجام رسید و همچنان آن را دنبال می‌کنیم. این بسیج حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مورد جدید پیدا کردیم که مبتلا به پرفشاری خون بودند و خودشان هم از بیماری‌شان خبر نداشتند. حدود ۱۰ میلیون نفر یعنی ۳۰ درصد از جمعیت ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری که فشارخون‌شان را کنترل کردیم، در مرحله قبل از ابتلا به پرفشاری خون قرار دارند. حال اگر بتوانیم از عوارض ناشی از پرفشاری خون در این جمعیت جلوگیری کنیم، کمک  بزرگی به کاهش بستری بیماران و کاهش ابتلای آنها به سکته‌های قلبی و مغزی و نارسایی‌های مزمن کلیوی و دیالیزی می‌شود.

نمکی ادامه داد: در ادامه این اقدامات همکاران ما از مدت‌ها قبل به دنبال این بودند که سامانه‌ای را طراحی کنند که در این سامانه میزان ابتلای افراد به بیماری‌های غیر واگیر و واگیر در سطح استان، شهرستان و با یک گستره ملی وجود داشته باشد. در عین حال بررسی شد که چگونه مردم به این سامانه و روش‌های مناسب برای جلوگیری از عوارض بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر برای تغییر  شیوه زندگی‌شان دسترسی داشته باشند تا کمتر به این بیماری‌ها مبتلا شوند. در این راستا سه گروه هدف داریم که باید با بیماری‌ها و روش‌های پیشگیری از آنها آشنا شوند که شامل مدیران حوزه سلامت، مدیران بین بخشی و مردم است. در این راستا پکیجی را برای آموزش مدیران بین بخشی داریم؛ چراکه در حوزه بیماری‌های غیرواگیر نیازمند یک مشارکت عظیم بین بخشی هستیم.

نمکی با بیان اینکه با توجه به تغیر اقلیم و فرهنگ در حال طراحی پکیج های آموزشی برای مردم هستیم، گفت: آموزش از طریق موبایل نیز جزو برنامه‌هایمان است.

وزیر بهداشت درباره اولویت‌های اول این سامانه در حوزه بیماری‌های غیرواگیر، گفت: اولین بیماری که آغاز کردیم، بیماری فشار خون بالا بود که در سال حدود ۱۰۰ هزار مرگ و میر به دنبال دارد. بعد از آن به سراغ بیماری دیابت و سپس بهداشت روان می‌رویم. این بیماری‌ها را به نسبت شیوع در جامعه به ترتیب دنبال می‌کنیم.

  • منبع خبر : ایسنا