اعلام نتیجه کارشناسی حادثه اتوبوس خبرنگاران/ ۵۰ درصد تقصیر متوجه راننده و ۵۰ درصد متوجه مسئولان
اعلام نتیجه کارشناسی حادثه اتوبوس خبرنگاران/ ۵۰ درصد تقصیر متوجه راننده و ۵۰ درصد متوجه مسئولان
سخنگوی قوه قضاییه گفت: بدنه قوه قضاییه از انتخاب حجت الاسلام محسنی اژه‌ای خرسند هستند.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری امروز(سه شنبه) ۲۲ تیرماه ضمن گرامی داشت دهه اول ماه ذی الحجه گفت: در این ایام که به دلیل بیماری کرونا  جمع مشتاقان بیت الحرام و مناسک حج از ایران و کشورهای اسلامی محرومند، ان شاءالله با لطف خدا مشمول عنایات برکات ویژه این ماه خصوصا در دهه اول ماه دی الحجه باشند.”اعلام نتیجه کارشناسی حادثه اتوبوس خبرنگاران”

وی افزود: از رهبر معظم انقلاب کمال تشکر را دارم که بار دیگر مطابق خواست اعضای این خانواده یکی از بهترین پیشکسوتان این مجموعه را بر ریاست قوه قضاییه انتخاب کردند و بدنه قوه قضاییه از این انتخاب خرسند هستند.

اسماعیلی گفت: از آیت الله رییسی ریاست محترم قبلی قوه قضاییه که یک دوره کوتاه مدت اما توام با افتخار را نهادند، کمال تشکر را دارم و بسیار خرسندم که رییس وقت قوه قضاییه علاوه بر مسئولیت‌هایی که داشتند مورد اعتماد مردم قرار گرفتند و به عنوان رییس جمهور منتخب مردم برگزیده شدند. با این دو انتخاب ان‌شاءالله در دولت آینده شاهد تعامل و همکاری حداکثری بین قوای سه گانه خواهیم بود.

وی افزود: از سوی حجت الاسلام محسنی اژه ای، دوره جدید قوه قضاییه  دوره تحول و تعالی نامگذاری شده است و قرار است استمرار سند تحول و توسعه  این سند را در دوره جدید خواهیم داشت.

اسماعیلی افزود: شنیدن گلایه ها و انتظارات و پیشنهادات و ایده های جدید از زبان آحاد مردم به ویژه نخبگان مدنظر مسولان قوه قضاییه در دوره جدید است. بسیار خرسندیم که اعلام کنیم در همین چند روز و با ایجاد کانال با نخبگان بیش از ۵۶۰ پیشنهاد و نظریه به ما واصل شده است که محورهای اصلی پیشنهادات در حوزه هایی مانند پرونده های مطروحه در افکارعمومی و ابعاد سند تحول و گزارشگری فساد بوده است و همه پیام ها با دقت مطالعه و دسته بندی شده است و بخشی از آن را ریاست جدید قوه قضاییه ملاحظه و مورد توجه قرار دادند”اعلام نتیجه کارشناسی حادثه اتوبوس خبرنگاران”

وی افزود: پیگیری مستمر برنامه ها و اجرای آن در این دوره مدنظر است.

حجت الاسلام محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه شد

اسماعیلی همچنین گفت: حجت الاسلام محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضاییه انتخاب شدند و از امروز کارشان را در مسئولیت جدید آغاز خواهند کرد. آقای مصدق تاکنون به عنوان رییس دیوان عدالت اداری مشغول بودند و از امروز به عنوان معاون اول جدید مشغول به کار خواهند شدند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه مبارزه بافساد ادامه دارد؟ تاکید کرد:  مبارزه با مفاسد عموما در عرصه های مختلف و مفاسد  اقتصادی  خصوصا جزو اولویت های دستگاه قضا بوده و خواهد بود و در دوره جدید بیش از گذشته برخورد با انواع فساد مورد اهتمام قوه قضاییه قرار خواهد گرفت. حجت الاسلام محسنی اژه ای جزو پیشگامان مبارزه با مفاسد در قوه قضاییه بودند. در دوره جدید امر مبارزه با فساد در عرصه های مختلف مورد توجه قرار خواهد گرفت. امیدوارم با تصویب بموقع نیازمندی های قانونی ما در مجلس،  مبارزه با فساد را ارتقا ببخشیم.

اسماعیلی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی براینکه با توجه به انتصاب رییس جدید قوه قضاییه، آیا تغییر و تحولی در سیاست‌های قوه قضاییه و همچنین نیروهای زیرمجموعه آن انجام خواهد شد؟ گفت: در سیاست ها اشاره ای کردم که سیاست اصلی ما اجرای سند تحول خواهد بود و به لحاظ اینکه سند علمی است و شخص ریاست محترم فعلی قوه قضاییه جزو دست اندرکاران اصلی سند بودند و اینگونه نیست که نسبت به سند بیگانه باشند لذا سند مورد قبول ایشان است و البته ارتقا خواهد یافت. دیروز با ۱۰ محور برنامه ای از ناحیه ریاست قوه روبرو بودیم که برخی به سند تحول و برخی رویکردهای مدیریتی است که با جدیت تعقیب خواهد شد.”اعلام نتیجه کارشناسی حادثه اتوبوس خبرنگاران”

وی افزود: قوه قضاییه از ثبات نسبی برخوردار بوده است و تغییر مدیریت در دستگاه قضایی با انتخاب معاون اول قوه قضاییه انجام شد و حالا رییس دیوان عدالت بلاتصدی شده و باید برای آن فکری کرد و مدتهاست که معاونت حقوقی سرپرست دارد؛ ان‌شاءالله معاون حقوقی جدید منصوب خواهد شد. گاهی جابجایی هایی می شود اما جابجایی و تغییر مدیریت طبیعی است و این جابجایی‌ها در قوه قصاییه گسترده نبوده و نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره  ادعای تخلفات در کنکور و ایا افرادی در این رابطه بازداشت شدند یا خیر گفت: در برگزاری کنکور اخیر گزارشی درباره خرید و فروش سوالات بصورت محدود و افشای سوالات بصورت پاسخ زنی داشتیم و  در این رابطه ۶ پرونده تشکیل شده است  و  در یکی از پرونده ها  ۷ متهم  شناسایی و دستگیر شدند و در برخی پرونده ها  نیز یکی دو نفر دستگیر و در برخی دیگر پرونده‌ها متهمان شناسایی و  تحت تقیب قرار گرفتند  و پرونده در دستور کار دادسرای  عمومی و انقلاب  تهران است.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره رویکرد رئیس جدید قوه قضاییه درخصوص محکومان امنیتی و اصحاب رسانه گفت: رویکردی که ما در قوه قضاییه از رئیس جدید قوه قضاییه دیده‌ایم این است که در اجرای قانون فرقی میان محکوم امنیتی و غیر امنیتی قائل نیست و همه دادرسی‌ها باید مطابق با ضوابط قانونی باشد. در رویکرد جدید ارفاقات قانونی شامل محکومان امنیتی و رسانه هم خواهد شد که شامل برخورداری از ارفاقات قانونی دایر بر رفتار محکوم علیه، اظهار ندامت او و جبران گذشته است. در همین آغاز دوره جدید ریاست حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه دستور داد تا لیست تمام محکومان امنیتی با قید مجازات و نحوه رفتار آن‌ها تهیه و بررسی شود و هر کدام از این محکومان که شایستگی و استحقاق برخوداری از ارفاقات قانونی را داشته باشند برای آن‌ها اعمال خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از ۱۰ دستور رئیس قوه قضاییه بازرسی ویژه از مراکز قضایی برای حل مشکل مردم است؟  گفت: صدور این دستور گویای این است که ما قبول داریم مردم در مراجعه به مراجع قضایی با مشکلاتی مواجه هستند و برخی از این‌ها قابل تدبیر فوری هستند. مردم از گام اول و مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تا مراجعات فیزیکی و اجرای حکم با مراجع قضایی درگیر هستند. رئیس قوه قضاییه دستور داده تا از منظر مردم و مراجعین و کسانی که به واحدهای تابعه قوه قضاییه مراجعه می‌کنند بدانیم آن‌ها چه مشکلاتی دارند و به طور طبیعی منتظر هستیم همکاران ما در این حوزه از لسان مردم مشکلات را بیان کنند.”اعلام نتیجه کارشناسی حادثه اتوبوس خبرنگاران”

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اینکه پارلمان اروپا از شورای اروپا خواسته برخی مقامات ایرانی را مورد هدف تحریم هدفمند قرار دهند گفت: ما امروز متاسفانه در دنیای غرب با ادعاهای دروغین حمایت از حقوق بشر مواجهیم. در همین روزها شاهد بودیم که گروهک منافقین که دستشان به هزاران شهید ترور این کشور آلوده است و رییس دیوان عالی و رییس جمهور و نخست وزیر این کشور را به شهادت رساندند و بسیاری از آحاد مردم از طبقه معلمان و بازاریان را به شهادت رساندند؛ امروز در کشورهای مدعی حقوق بشر اجلاسیه برگزار می کنند و برخی در اجلاسیه سازمان تروریستی که بالغ بر ده هزار نفر از مردم ایران را  به شهادت رساندند ؛ ادعاهایی را مطرح می کنند. البته ما ۱۷ هزار شهید ترور داریم و  اگر اینها در مورد حقوق بشر صادقند چرا پناهگاه تروریست هایی شدند که قبول دارند کار تروریستی انجام دادند و در دوران ۸ سال دفاع مقدس با صدام هم پیمان شدند و جنگ کردند.

وی تاکید کرد: این اقدام صدرصد سیاسی و بدون مبنای حقوقی است و برای جامعه حقوقی ارزشی ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره بسته‌های مبارزه با فساد که قرار است در اختیار مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار گیرند گفت: این رویه‌ای است که بعد از بازدید از دستگاه‌های اجرایی مشکلات منعکس و راه حل هم ارائه می‌شود. در سوابق سازمان بازرسی یک مجموعه غنی از بازرسی‌ها وجود دارد و راهکارهای احصا شده مشخص هستند و تدبیری اندیشیده شده تا با استقرار دولت جدید علاوه بر اینکه مشکلات به مدیر و وزیر منعکس شود، آن‌ها در قالب یک بسته تجمیع و به دولت ارائه شوند.

وی درباره رسیدگی های قضایی به حادثه اتوبوس خبرنگاران گفت: یکبار دیگر تاسف خودم را از بروز این قبیل حوادث که منجر به از دست دادن جان انسان ها می شود ابراز کنم  حوادثی مانند حوادث خبرنگاران و سربازان و مشابه آن و بار دیگر  با خانواده داغدیدگان همدردی می کنم و مراتب تسلیت خود را ابراز می کنم. رسیدگی به این پرونده ها به صورت ویژه در قوه قضاییه انجام می شود و در دو حادثه خبرنگاران و سربازان با دستور رییس قوه قضاییه، دادستان محل و دادگستری استان ورود کردند و در محل وقوع حادثه و بیمارستان مداوای مصدومان و پیگیری های جدی در رابطه با این موضوعات در دستور کار قرار گرفت و در حادثه اتوبوس خبرنگاران نتیجه کارشناسی واصل شده و نتیجه کارشناسی این است که  ۵۰ درصد تقصیر متوجه راننده بوده و۵۰ درصد تقصیر عوامل و مسئولان مختلف بوده است. البته به این نظریه ممکن است  اعتراض شود اما تاکید شده در هر حال پرونده با سرعت و دقت و با جامعیت رسیدگی شود و هیچ یک از عوامل بروز حوادث مغفول نخواهد ماند و هر کدام که مقصر باشند تحت پیگردهای قانونی قرار می گیرند اگر طولانی شدن فرایند کارشناسی نباشد در اسرع وقت نتیجه را  اعلام می کنیم. تاکید شده ویژه موضوع پیگیری شود.  هر کس با هر نسبت در این حوادث مقصر باشد تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره قطع برق و خاموشی‌های اخیر و ورود سازمان بازرسی و دستور رئیس دستگاه قضا برای بررسی این موضوع گفت:  با بروز این حوادث ریاست قوه قضاییه به دادستان کل کشور و سازمان بازرسی دستور بررسی موضوع را داد و گزارش اولیه درباره این موضوع ارائه شده و در آن به محورهایی که باعث خاموشی‌های مکرر شده اشاره شده است. در قانون برای دولت تأسیس نیروگاه پیش بینی شده بود، اما این کار انجام نشده است و ما با خشکسالی مواجه هستیم، اما متولیان امر باید آن را پیش بینی می‌کردند که این کار انجام نشده است. سهم هر یک از نهادها مشخص شده و اینکه چقدر عوامل عمدی بوده نیازمند گزارش‌های تخصصی است و به علل مربوط به این موضوع توسط سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور حتما رسیدگی می‌شود.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره شاخص خسارت ماهانه تأدیه دین و تأخیر آن از سوی بانک مرکزی گفت:  پیگیری‌های لازم جهت اعلام شاخص تورم توسط بانک مرکزی را انجام داده ایم و آخرین شاخص پایان فروردین ۱۴۰۰ اعلام شده است و در اکثر پرونده‌ها خسارت تأخیر تأمین تأدیه در بلند مدت است و ما اطلاعات آن‌ها را داریم.”اعلام نتیجه کارشناسی حادثه اتوبوس خبرنگاران”

وی  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سند تحول مانند دوره آقای رئیسی ادامه پیدا می‌کند یا دچار تغییرات می‌شود گفت: در ارتباط با این سند استمرار، توسعه و تسریع اجرای آن مد نظر است و یکی از محورهای ۱۰ گانه رئیس قوه قضاییه ناظر بر همین سند تحول است و رئیس قوه قضاییه تأکید کرد تا اجرای سند تحول براساس زمانبندی مورد پیگیری قرار گیرد و هر کجا مشکلی داشت، مشخص شود و پیشنهادات لازم توسط معاونت راهبردی قوه قضاییه اعلام شود. البته در این دوره محدود به سند نخواهیم بود و هر کجا به ما مأموریتی محول شود، به آن توجه می‌کنیم.

وی مجددا تاکید کرد: قطعی برق و خاموشی ها دغدغه شهروندان است  و مسولین باید به دغدغه و خاموشی های مکرر توجه داشته باشند و”اعلام نتیجه کارشناسی حادثه اتوبوس خبرنگاران”
در قوه قضاییه ما وظیفه خود را آغاز کردیم و به سرانجام نرسیدیم اما مسولان بویژه در دولت محترم در وزارت نیرو باشنیدن مکرر این سوال از اصحاب رسانه بعنوان نمایندگان افکار عمومی جامعه، امروز خاموشی ها به یک دغدغه تبدیل شدند و مردم انتظار نداشتند با پشتوانه غنی کشور  نباید در فصل تابستان با این  مشکل روبرو می شدند.  درست است که کمبود بارندگی داریم ولی انتظار این  است که شرایط پیش رو را  برنامه ریزی کنند تا  مردم با مشکل قطعی برق روبرو نشوند و در قوه قصاییه ابعاد آنرا بررسی می کنیم.”اعلام نتیجه کارشناسی حادثه اتوبوس خبرنگاران”

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره نتیجه پیگیری قطعی و استخراج غیر مجاز رمز ارزها گفت: در گزارش اولیه به موضوع رمز ارزها اشاره و تکالیف قانونی دولت و وزارت نیرو مشخص شده است. در حوزه رمز ارزها، چگونگی ورود آن‌ها به کشور توسط گمرک به صورت جدی پیگیری می‌شود و به وزارت اطلاعات و ارتباطات مأموریت داده شده تا محل استقرار این رمز ارزها را شناسایی کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده هفت تپه و اینکه چرا حکم خلع ید هفت تپه ابلاغ و اجرای نمی شود گفت: این پرونده ها یک پیوستگی هایی دارد و  بخشی که هنوز تصمیم گیری نشده پیگیری شده است.  ریاست قوه قضاییه در اولین روزهای آغاز به کار پیگیر شده اند تا سریعا رای صادر شود و دستور داده اند ظرف یکی دو هفته آینده نسبت به بخش هایی که رای صادر نشده رای صادر شود.”اعلام نتیجه کارشناسی حادثه اتوبوس خبرنگاران”

  • منبع خبر : ایسنا