افت تدریجی قیمت دلار/شاخص بورس در آستانه ۶ رقمی شدن
افت تدریجی قیمت دلار/شاخص بورس در آستانه ۶ رقمی شدن

درحالی که نرخ دلار در نخستین روز بهمن ماه به اوج خود رسیده بود، درپی واکنش رئیس جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی به مقطعی بودن روند صعودی نرخ از روز دوم بهمن ماه با افت تدریجی همراه شد.  به طوری که در روز دوم بهمن ماه و در ساعات پایانی فعالیت بازار آزاد ارز […]

درحالی که نرخ دلار در نخستین روز بهمن ماه به اوج خود رسیده بود، درپی واکنش رئیس جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی به مقطعی بودن روند صعودی نرخ از روز دوم بهمن ماه با افت تدریجی همراه شد.

 به طوری که در روز دوم بهمن ماه و در ساعات پایانی فعالیت بازار آزاد ارز هر دلار امریکا با ۳۰ تومان کاهش همراه شد. پس از اوج‌گیری قیمت‌ها در بازار آزاد ارز رئیس جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براین که ذخایر ارزی و درآمدهای کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد به مردم اطمینان دادند که طی روزهای آینده نرخ ارز کاهش خواهد یافت. درهمین زمینه رئیس کل بانک مرکزی خطاب به مردم هشدار داد که به‌دلیل حبابی بودن قیمت‌ها دراین بازار مراقب باشند تا از کاهش قیمت‌ها متضرر نشوند و سرمایه‌های خود را از دست ندهند.

دیروز نیز این روند نزولی با شدت کمتری ادامه یافت تا دراین روز دلار امریکا در بازار آزاد ۴۵۷۲ تومان قیمت‌گذاری شود که نسبت به روز قبل از آن ۸ تومان کاهش داشت. درمجموع و نسبت به اوج قیمت‌ها در روز اول بهمن ماه که دلار به ۴۶۴۲ تومان رسیده بود، نرخ این ارز بیش از ۷۰ تومان افت کرده است. همچنین مقایسه نرخ دیروز دلار نقدی پاساژ افشار خیابان فردوسی تهران (۴۵۷۵ تومان) با اوج قیمت روز نخست بهمن (۴۷۰۰ تومان) حاکی از افت ۱۲۵ تومانی دلار آزادی دارد که به صورت نقدی توسط دلالان دست به دست می‌شود.
در روز چهارشنبه و در زمان تنظیم این گزارش دلار آزاد با ۹ تومان کاهش ۴۵۷۱ تومان ثبت شد که فاصله زیادی با اوج قیمتی آن دارد. یورو نیز که در ساعات ابتدایی روز با نوسان قیمتی همراه بود سرانجام با ۲ تومان کاهش نرخ ۵۷۱۰ تومانی را تجربه کرد. درحالی که نرخ دلار و یورو روز گذشته با افت همراه بود ولی پوند و درهم همچنان به روند صعودی خود ادامه دادند. دراین روز پوند با یک جهش ۲۰۴ تومانی به ۶۶۶۰ تومان رسید. درهم نیز با رشد کم سابقه ۳۰ تومانی خود را به ۱۲۸۵ تومان رساند.
دور جدید پلمب صرافی‌ها
همزمان با افزایش تزریق ارز به بازار وتشدید نظارت‌های بانک مرکزی بر این بازار، پلیس نیز وارد این بازار شده است.

در روز چهارشنبه و در زمان تنظیم این گزارش دلار آزاد با ۹ تومان کاهش ۴۵۷۱ تومان ثبت شد که فاصله زیادی با اوج قیمتی آن دارد. یورو نیز که در ساعات ابتدایی روز با نوسان قیمتی همراه بود سرانجام با ۲ تومان کاهش نرخ ۵۷۱۰ تومانی را تجربه کرد. درحالی که نرخ دلار و یورو روز گذشته با افت همراه بود ولی پوند و درهم همچنان به روند صعودی خود ادامه دادند. دراین روز پوند با یک جهش ۲۰۴ تومانی به ۶۶۶۰ تومان رسید. درهم نیز با رشد کم سابقه ۳۰ تومانی خود را به ۱۲۸۵ تومان رساند.

بعد از تشدید تلاطم ارزی در بازار از سوی دادستان تهران اعلام شد که تعدادی از متهم‌های ارزی دستگیر شده‌اند و دیروز هم نیروی انتظامی (پلیس آگاهی) در خبری رسماً اعلام کرد که وارد بازار شده و درحال شناسایی تأثیرگذاران این بازار است.رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه در حال طراحی اقداماتی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها در بازار ارز هستیم، گفت: در حال بررسی تأثیرگذاران در بازار ارز و کسانی که حمایت و پشتیبانی پشت پرده از آنها می‌کنند هستیم و امروز برای ما روشن شده که این افراد چه کسانی هستند.
براساس این گزارش، نیروی انتظامی باهماهنگی بانک مرکزی از هفته گذشته عملیات پلمب دفاتر واسطه صرافی‌ها را آغاز و در پی آن ۴ دفتر واسطه صرافی را پلمب کرده بود. بر همین اساس موج دوم پلمب دفاتر صرافی‌ها از روز سه‌شنبه آغاز و یک دفتر واسطه صرافی پلمب شد.
برخی منابع اعلام کرده‌اند که پلمب دفاتر واسطه صرافی‌ها در راستای جلوگیری از قیمت‌سازی این دفاتر برای بازار ارز و بخصوص دلار انجام می‌شود.
در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار نیز نوسانات نرخ ارز یکی از دستور جلسات اصلی این شورا بود. دراین نشست اقدامات بانک مرکزی به منظور ایجاد آرامش در بازار ارز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تدابیری نیز برای تداوم روند کاهش ارز در روزهای آتی اندیشیده شد.
مظاهری: بانک مرکزی برای ارزان‌کردن دلار برنامه دارد
درهمین زمینه رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی گفت: به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی برنامه‌ای دارد که با مداخله در بازار ارز افزایش ناگهانی قیمت در چند روز اخیر را به شرایط قبل بازگرداند. طهماسب مظاهری در رابطه با شرایط فعلی قیمت ارز اظهار داشت: شکل طبیعی مدیریت بازار ارز بر مبنای این است که ارز بر اساس عرضه و تقاضا و در نظامی تک‌نرخی عرضه شود.
رئیس کل اسبق بانک مرکزی با ذکر این مطلب افزود: «دولت وظیفه دارد از نوسانات شدید کاهشی و افزایشی جلوگیری کند تا فعالان اقتصادی قادر به پیش‌بینی باشند و اقدام به خرید و فروش ارز نمایند».
مظاهری با اشاره به مدیریت بازار ارز در دولت‌های گذشته گفت: «لازم نیست دولت به مردم نصیحت کند و طبیعتاً مردم به کسب‌وکاری اشتغال پیدا می‌کنند که ضمن حفظ سرمایه، متناسب با ذوق و ابتکار خود کسب سود نمایند.»
ذخایر ارز و طلای ایران ۱۳۲ میلیارد دلار وبالاتر از امریکا
بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان اطلاعات مرکزی امریکا، ذخایر ارز و طلای جمهوری اسلامی ایران به بیش از ۱۳۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است که از امریکا و ۱۵۵ کشور دنیا بیشتر است. جدیدترین گزارش سازمان اطلاعات مرکزی امریکا از میزان ذخایر ارز و طلای کشورهای جهان حاکی است، میزان ذخایر ارز و طلای ایران در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی به بیش از ۱۳۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است که در این خصوص بین ۱۷۵ کشور دنیا در رتبه ۱۹ قرار دارد. بر این اساس، ذخایر ارز و طلای ۱۵۶ کشور دنیا از ایران کمتر است که در این بین نام کشورهایی از جمله امریکا، اندونزی، ترکیه، امارات، دانمارک، نروژ، سوئد، استرالیا، آفریقای جنوبی، هلند، قطر، کویت، اتریش و ده‌ها کشور دیگر به‌چشم می‌خورد.
سکه تمام افزایشی، نیم و ربع کاهشی
در بازار دیروز طلا و سکه، نیمی از اقلام سکه افزایش و نیمی دیگر روند کاهشی داشت. دراین بازار هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد ۳۵۰۰تومانی به یک میلیون و ۵۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز با افزایش ۲ هزار تومانی روی نرخ یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان ایستاد. اما برخلاف این دو نوع سکه، دراین روزنیم سکه و ربع سکه با کاهش قیمت مواجه شدند. نیم سکه دراین روز ۳ هزار تومان کاهش را تجربه کرد و به ۷۴۴ هزار تومان رسید و ربع سکه با افت ۲ هزار تومانی به ۴۴۳ هزار تومان رسید. البته سکه گرمی که در بسیاری از روزها ثابت بود دیروز با رشد ۴ هزار تومانی به ۲۸۹ هزار تومان رسید. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشد هزار و ۶۲ تومانی به ۱۴۵ هزار و ۳۳۰تومان رسید.
شاخص بورس در آستانه ۶ رقمی شدن
شاخص کل بورس در ادامه روند صعودی خود دیروز نیز با رشد ۲۹۷واحدی خود را به نزدیکی شاخص ۱۰۰هزار واحدی رساند. دراین روز شاخص کل روی ۹۹ هزار و ۵۲۲ واحد ایستاد که فاصله کمی با ۶ رقمی شدن دارد. از ابتدای سال‌جاری تاکنون شاخص کل با رشد ۲۲ هزار و ۲۹۲ واحدی مواجه شده است که این رشد بازدهی ۲۸٫۸ درصدی را برای سهامداران به همراه داشته است.
رشد پی در پی شاخص کل بورس در ماه‌های اخیر که بواسطه افزایش نرخ ارز، نفت و کالاهای پایه رقم خورده باعث شده تا این بازار در صدر بازدهی بازارها قرار گیرد و به بازدهی رؤیایی ۳۰ درصدی نزدیک شود. تنها در چهار روز بهمن ماه جاری شاخص با ۷۰۵ واحد افزایش مواجه شده است.
ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی بیش از ۳۵۴ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی۷۶هزار و ۵۹۵ نوبت داد و ستد بود.