افزایش احتمال توسل آمریکا به گزینه نظامی در ونزوئلا
افزایش احتمال توسل آمریکا به گزینه نظامی در ونزوئلا

اظهارات سناتور«گراهام» در خصوص نظر ترامپ برای استفاده از گزینه نظامی علیه ونزوئلا و انتشارعکس دست خط«بولتون» در این رابطه، احتمال توسل واشنگتن به زور را در این کشور آمریکای لاتین افزایش داد. به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد سناتور «لیندسی گراهام» از جمهوریخواهان شناخته شده چند روز قبل با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور […]

اظهارات سناتور«گراهام» در خصوص نظر ترامپ برای استفاده از گزینه نظامی علیه ونزوئلا و انتشارعکس دست خط«بولتون» در این رابطه، احتمال توسل واشنگتن به زور را در این کشور آمریکای لاتین افزایش داد.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد سناتور «لیندسی گراهام» از جمهوریخواهان شناخته شده چند روز قبل با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده دیدار داشته و در خصوص تحولات ونزوئلا با وی گفتگو کرده است.

وب سایت آکسیوس این خبر را مخابره کرده و نوشته که گراهام اعلام کرده که ترامپ در گفتگو با او، نظر وی را در خصوص استفاده از گزینه نظامی در ونزوئلا جویا شده است.

به مدت یک هفته است که به دلیل اقدام «خوان گوایدو» رئیس مجلس ونزوئلا، اوضاع این کشور بسیار متشنج شده و حمایت کشورهای غربی بویژه آمریکا از این اغتشاشات موجب پیچده تر شدن اوضاع شده است.

در همین رابطه انتشار تصویری از دست‌نوشته بولتون در مورد اعزام نیروی نظامی به کلمبیا شایعات در مورد احتمال توسل آمریکا علیه ونزوئلا را افزایش داده است.

نشست خبری دوشنبه شب «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که برای اعلام تحریم‌های تازه اقتصادی علیه کاراکاس برگزار شد، حاشیه‌ای به همراه داشت که گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال توسل واشنگتن به نیروی نظامی برای تغییر دولت در ونزوئلا را تقویت کرده است.

بولتون در این نشست از تحریم شرکت نفت و گاز ونزوئلا خبر داد و ضمنا بار دیگر گفت همانطور که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده، همه گزینه‌ها در ارتباط با ونزوئلا روی میز است.

ساعتی بعد از این نشست، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» عکسی از بولتون در این نشست منتشر کرد که نشان می‌دهد بولتون روی یکی از برگه‌هایی که به همراه داشته، نوشته است «[اعزام] ۵۰۰۰ نیرو به کلمبیا».

انتشار این عکس موجب شد تا شایعه‌ای مبنی بر احتمال اعزام قریب‌الوقوع نظامیان آمریکایی به کلمبیا که با ونزوئلا هم‌مرز است، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. یک سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس، در این مورد گفته است: «همانطور که رئیس‌جمهور تأکید کرد، تمام گزینه‌ها روی میز است.»

علاوه بر آن جان بولتون امروز سه شنبه ۹ بهمن در پیامی توییتری از سیاست‌های رژیم صهیونیستی و برزیل در به رسمیت شناختن خوان گوایدو به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا تشکر کرد.

پیام بولتون ضمیمه توییت بنیامین نتانیاهو شده که از پیوستن اسرائیل به آمریکا، کانادا و بیشتر کشورهای آمریکای لاتین در به رسمیت شناختن ریاست جمهوری گوایدو خبر داده است.

علاوه بر این موارد مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا به دولت ونزوئلا هشدار داده بود که «هرگونه خشونت و تهدیدی» علیه دیپلمات‌های آمریکایی یا رهبر مخالفان آن کشور با «واکنش جدی» روبه‌رو خواهد شد.

جان بولتون هفتم بهمن ماه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود: «هرگونه خشونت و ارعاب پرسنل دیپلماتیک ایالات متحده، رهبری دمکراتیک ونزوئلا، خوان گوایدو، یا شورای ملی، به‌معنی تاخت‌وتاز علیه حکومت قانون است و با واکنش جدی روبه‌رو خواهد شد».

جان بولتون روز یک‌شنبه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود: «ایالات متحده به بازگشت به آینده‌ای درخشان در ونزوئلا، یاری می‌رساند. ما از همه ملت‌ها می‌خواهیم که از آرمان‌های دموکراسی‌خواهانه مردم ونزوئلا که در تلاش برای آزادسازی خود از دولت غیرقانونی و مافیایی رئیس‌جمهوری پیشین، مادورو، هستند، حمایت کنند».

این وضعیت در حالی است که روز شنبه مدیر دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت این سازمان از همه طرف‌ها خواست به «گفت‌وگویی فراگیر و قابل اعتماد برای روبه‌رو شدن با بحران طولانی‌مدت ونزوئلا پایبند باشند» و تاکید کرد هدف نهایی «دستیابی به یک راه‌حل سیاسی برای تامین صلح، رفاه و حقوق شهروندان» آن کشور است./مهرنیوز