افزایش اعتراضات ضد دولتی در فرانسه/ ماکرون همچنان از نظرها پنهان است
افزایش اعتراضات ضد دولتی در فرانسه/ ماکرون همچنان از نظرها پنهان است

همزمان با گسترش اعتراضات ضد دولتی در سراسر فرانسه و تسخیر پاریس و نگرانی‌ها از اعتراضات و آشوب‌های جدید، رییس جمهور این کشور که دلیل این خشم می‌باشد، از نظرها پنهان شده است. به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه کل هفته را از نظرها […]

همزمان با گسترش اعتراضات ضد دولتی در سراسر فرانسه و تسخیر پاریس و نگرانی‌ها از اعتراضات و آشوب‌های جدید، رییس جمهور این کشور که دلیل این خشم می‌باشد، از نظرها پنهان شده است.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه کل هفته را از نظرها به دور بود و دولت نامحبوب‌اش را تنها گذاشت تا تلاش کند ملت را آرام سازد. در واکنش به این اقدام، شعار «ماکرون استعفا» به اصلی‌ترین شعار معترضان «جلیقه زرد» تبدیل شده است.

خشم این معترضان مستقیما رییس جمهور فرانسه را هدف گرفته که احساس می‌کند تنها رییس جمهور طبقه ثروتمند است و به هیچ عنوان به مردم عادی کشورش فکر نمی‌کند.

اصلاحات تجاری و حامی کسب‌وکار امانوئل ماکرون با این هدف اعلام شده بود که اقتصاد فرانسه را به صورت جهانی رقابتی‌تر سازد، اما کارگران فرانسوی این تغییرات را “خصمانه” و آنها را باعث تضعیف حقوق‌شان می‌بینند.

ماکرون که میزان محبوبیت‌اش در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته، عمدتا فردی متکبر تلقی می‌شود، چرا که به عنوان مثال به یک فرد بازنشسته توصیه کرده تا به هیچ عنوان گله و شکایت نکند.

رییس جمهور ۴۰ ساله فرانسه اکثر اوقات خود را در این هفته به برگزاری نشست‌های محرمانه در کاخ الیزه پرداخته جایی که بسیاری از معترضان آن را پناهگاهی برای ماکرون می‌داند تا بتواند در آنجا خود را از دست مردم پنهان کند.

این در حالی است که دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرده که ماکرون تا قبل از اعتراضات ضد دولتی امروز شنبه سخنرانی نخواهد کرد.

معمولا ماکرون رییس جمهوری است که توجه عموم را نسبت به خودش بسیار دوست دارد، فردی که از زمان پیروزی‌اش در انتخابات به دنبال یک جایگاه برجسته و عالی در عرصه جهانی برای خود و کشورش بوده است.

درست یک هفته پیش ماکرون توجهات بین‌المللی را در نشست گروه ۲۰ در آرژانتین را به خود معطوف کرد، چرا که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا را به خاطر خروج از توافق آب و هوای پاریس و سیاست‌هایش در حمایت از صنایع داخلی به چالش کشید.

همزمان با دیدارهای ماکرون با رهبران جهان در هفته گذشته تصاویری از سوزاندن موانع در پاریس و مجسمه “طاق نصرت” در ابری از گاز اشک‌آور در تلویزیون‌ها به نمایش درآمده بود.

ماکرون به محض بازگشت از آرژانتین مستقیما به طاق نصرت رفت تا خسارت وارد شده به این بنا را بررسی کند، اما در جریان این دیدار به رسانه‌ها اجازه داده نشد تا به ماکرون نزدیک شوند و یا از وی سوالاتی بپرسند.

عصر روز جمعه ماکرون یک بازدید سریع از نیروهای امنیتی ضد شورش داشت که قرار بود در پاریس در جریان اعتراضات روز شنبه مستقر شود. هیچ رسانه‌ای در جریان این بازدید حضور نداشت و تنها دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که ماکرون با حدود ۶۰ افسر پلیس در شرق پاریس دیدار کرده و از خدمات آنها تشکر کرده است.

در عوض ادوار فیلیپ، نخست وزیر فرانسه به خط مقدم فرستاده شده تا با قانون‌گذاران اپوزسیون مواجه شود و برنامه‌های امنیتی دولت را در تلویزیون شرح دهد.

در فرانسه معمولا رییس جمهور سیاست‌های کلیدی به ویژه در زمینه‌های دفاعی و امور خارجه را اتخاذ می‌کند، در حالی که نخست وزیر مسئول تصمیمات روزانه به ویژه تصمیماتی مرتبط با مسائل داخلی است.