افزایش تعداد دوربین‌های جاده‌ای تا پایان سال
افزایش تعداد دوربین‌های جاده‌ای تا پایان سال

فرمانده نیروی انتظامی گفت: اعتماد مردم به نیروی انتظامی افزایش یافته است و امیدواریم این اعتماد روز به روز ارتقا یابد. سردار حسین اشتری همزمان با هفته نا جا با حضور در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: سال گذشته در نظرسنجی‌های انجام شده از مردم شهرهای مختلف رتبه نیروی انتظامی در زمینه رضایتمندی مردم از […]

پلیس

فرمانده نیروی انتظامی گفت: اعتماد مردم به نیروی انتظامی افزایش یافته است و امیدواریم این اعتماد روز به روز ارتقا یابد.

سردار حسین اشتری همزمان با هفته نا جا با حضور در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: سال گذشته در نظرسنجی‌های انجام شده از مردم شهرهای مختلف رتبه نیروی انتظامی در زمینه رضایتمندی مردم از میان ۳۲ دستگاه در چهارمین رتبه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این رتبه جایگاه نیروی انتظامی از رتبه هشت در سال ۹۴ به رتبه چهار در سال ۹۵ ارتقا پیدا کرد، گفت: این رضایتمندی در زمینه پاسخگویی، حضور در صحنه، تکریم ارباب رجوع بوده است و در مجموع نظر شهروندان متوجه شدیم که اعتماد مردم به نیروی انتظامی افزایش یافته است و با وجود برخی انتقادات که باید به آنها رسیدگی شود ولی در مجموع این نتیجه به دست آمد.

اشتری ادامه داد: امنیت ابعاد مختلفی دارد که یکی از آنها امنیت از بعد فیزیکی، نظامی و مقابله با گروه‌های تروریستی است که بحمدالله کشور ما از این جنبه وضعیت خوبی دارد. در حقیقت نسبت به هجمه و تهدیداتی که در اطراف ما است وضعیت امنیت ایران مناسب است.

به گفته وی، به دنبال این هستیم که امنیت را برای جان، مال و ناموس مردم نیز ارتقا دهیم و افراد قانون‌گریز را شناسایی و با آنها برخورد کنیم که هر سال اقداماتی در این حوزه توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی کشور با اشاره به اینکه بخشی از اراذل و اوباش دستگیر می‌شوند دوباره به روال عادی زندگی بازگشته و بخش دیگر نیز به سبب دوستان ناباب یا فضاهای مجازی حرکت‌هایی را انجام می‌دهند، گفت: کشوری هستیم که ۸۰ میلیون جمعیت داریم و شناسایی ۲۰۰ نفر از اراذل و اوباش نسبت به این جمعیت تعداد زیادی نیست. همچنین نیروی انتظامی کار خود را در زمینه شناسایی و دستگیری این افراد انجام می‌دهد و باید آن تعدادی که مجددا به بزه روی می‌آورند بررسی شود.

وی در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: وظیفه برخورد با مامورانی که به گزارش‌های بزه‌کاری با تاخیر عمل می‌کنند بر عهده نیروی انتظامی است. در حقیقت اگر مردم در هر جایی از اقصی‌نقاط کشور با افراد شرور برخورد کردند که به حقوق مردم تعدی کرده و بی‌نظمی می‌کنند به پلیس گزارش دهند و پلیس با آنها برخورد می‌کند و اگر در جایی تاخیری توسط ماموران نیروی انتظامی صورت گرفت مردم می‌توانند به سامانه ۱۹۷ اطلاع دهند که از طریق این سامانه در تمام شهرستان‌ها و استان‌ها پاسخگو هستیم که به صورت ویژه علت تاخیر پیگیری شود.

به گفته وی، بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تماس با سامانه ۱۹۷ انجام شده که شامل انتقادات و پیشنهاداتی از سوی مردم بوده است.

اشتری در ادامه به موضوع کودک‌ربایی و مسائل مشابه آن اشاره کرد و گفت: در اتفاقاتی مانند کودک‌ربایی و مسائل مشابه آن وظیفه خود می‌دانیم که با اولویت و فوریت به این موضوعات رسیدگی کنیم. در حقیقت فرماندهان در هر استان نیز نگاهشان این است که گویی برای نزدیکان خودشان این اتفاق افتاده است.

فرمانده نیروی انتظامی اضافه کرد: هنگام بروز چندین اتفاق آن هم در کشوری به این بزرگی و با این جمعیت نباید این موضوعات تا این حد بزرگ شوند که آرامش مردم را برهم ریزند. البته یک مورد از این اتفاقات هم زیاد است اما در این میان بعضی از رسانه‌ها قصد ناامن کردن فضا را دارند و این درست نیست. در حقیقت این رسانه‌های بیگانه قصد برهم زدن امنیت روانی جامعه را دارند.

به گفته وی، اینکه موضوعی توسط این رسانه‌ها رها نشود و مرتبا به آن پرداخت شود، مردم را اذیت می‌کند و ما مجدداً به آنها گوشزد می‌کنیم که با احساسات مردم بازی نکنند زیرا این موضوعات در حد اطلاع‌رسانی و مطالبه عمومی خوب است تا با آن برخورد شود. اما پرداختن زیاد به آن فضای روانی را ناامن می‌کند.

اشتری تصریح کرد: پلیس‌های تخصصی در نیروی انتظامی از سال‌های گذشته راه‌اندازی شده است و حرکت‌های خوبی در دهه‌های گذشته انجام شده است. اما اگر بخواهیم آسیب‌شناسی کنیم و بخواهیم پلیسی باشیم که در تراز جمهوری اسلامی باشد باید ببینیم چه خلاء و کمبودهایی داریم که در مرحله اول به این نتیجه رسیدیم که بایستی آموزش داشته باشیم. همچنین تعداد نیروهای ما نسبت به نرم جهانی کمتر است. از طرفی باید تجهیزات نو وارد سازمان شود و از تکنولوژی‌های روز نیز بهره‌مند شویم.

تعداد دوربین‌های جاده‌ای تا پایان سال به ۱۸۰۰ دوربین افزایش می‌یاید

به گفته فرمانده نیروی انتظامی کشور، حدود ۱۲۰۰ دوربین در جاده وجود دارد و به دنبال این هستیم که تا پایان سال این تعداد به ۱۸۰۰ دوربین برسد. در حقیقت علاوه بر تجهیزات و نیروی انسانی، آموزش نیز ضرورت دارد.

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در مرحله اول به همکارانمان توصیه داشتیم که در اجرای قانون اخلاق، ادب، رافت و مهربانی را رعایت کنند و مقام معظم رهبری نیز در صحبت‌هایشان اشاره فرمودند که قانون نیز باید محکم انجام شود و در اجرای آن کوتاهی انجام نشود، اظهار کرد: هر جایی که کوتاهی باشد رسیدگی می‌کنیم و هر کسی که بخواهد به مامور قانون بی‌احترامی کند یا با انجام کار خلاف هتک حرمتی به مامور نیروی انتظامی کند، شدیداً با آن برخورد می‌کنیم. در حقیقت ما از ماموران می‌خواهیم طبق قانون برخورد کنند و اخلاق را مبنای کار خود قرار دهند و اگر گزارشی از تخلف مامور به دست ما برسد حتما پیگیری و برخورد خواهد شد. البته اکثر ماموران ما طبق قانون رفتار می‌کنند و افراد منزه و پاکی هستند اما ممکن است تخلفاتی نیز صورت بگیرد.

به گفته وی، دوره‌هایی با عنوان رفتار سازمانی برای همکاران برگزار می‌شود که این دوره‌ها بسیار موثر بوده و آنها را در این زمینه تقویت می‌کند.

معیشت کارکنان ناجا

فرمانده نیروی انتظامی گفت: در بحث معیشت کارکنان ناجا اقدامات اولیه خوبی انجام شده است و سعی کردیم بخشی از نیازمندی‌های همکارانمان را حل کنیم اما هنوز فاصله داریم تا معیشت کارکنان به حد نرمال برسد. زیرا به نسبت حجم کار نتوانستیم مشکلات معیشتی را حل کنیم و من از مسوولان می‌خواهم که در بحث معیشت کارکنان نیروی انتظامی کمک‌های لازم را انجام دهند تا گام‌های مناسبی نیز در این زمینه برداریم.

اشتری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ماموران حوزه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: ماموران ما در حوزه مبارزه با مواد مخدر به دلیل کسوت اقدامات عملیاتی و ممارستی که داشته‌اند، حرفه‌ای شده‌اند. بنابراین در محل‌هایی که تردد بیشتری دارند سگ‌های موادیاب یا تجهیزاتی داریم و براساس گزارش‌های مردمی و تجربیات ماموران جاسازی مواد به درستی تشخیص داده می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: بیشترین مواد مخدر از سمت کشور افغانستان و مرزهای شرقی وارد کشور می‌شود و به همین نسبت نیز کشفیات مواد مخدر در شرق کشور نیز بیشتر است. همچنین کشت مواد مخدر در افغانستان متاسفانه افزایش یافته است و توزیع آن نیز بیشتر می‌شود بنابراین سعی کردیم مرزها را برای کنترل ورود مواد تقویت کنیم و شبکه‌ها و باندهای بزرگ مواد مخدر نیز شناسایی و دستگیر شده‌اند. ستاد مواد مخدر هم حمایت‌های خوبی در این زمینه داشته است و وزیر نیز پیگیر این موضوعات بودند.

فرمانده نیروی انتظامی کشور تصریح کرد: چهار هزار نفر از شهدای ما در مقابله با ورود مواد مخدر و اشرار در این رابطه طی سال‌های گذشته بوده است و نیروی انتظامی نیز به عنوان قوی‌ترین دستگاه به صورت عملیاتی با این مسائل مبارزه می‌کند. در حقیقت اولویت ما برخورد با باندها است و توفیقات خوبی در این زمینه داشته‌ایم و کشفیات ما در شش ماهه اول سال نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین به خرده‌فروشان اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل نگرانی مردم خرده‌فروش‌ها هستند. در حقیقت این خرده‌فروشان امنیت روانی مردم را به مخاطره می‌اندازند و ما نیز با قاطعیت با آنها برخورد و در برخورد با آنها هیچ کوتاهی‌ای نمی‌کنیم.

اشتری همچنین به معتادین متجاهر نیز اشاره کرد و گفت: معتادین متجاهر کسانی هستند که کنار خیابان بوده و حضورشان برای خانواده‌ها نگران‌کننده است و ما آنها را در صورتی که فضایی برای نگهداری آنها مناسب باشد دستگیر می‌کنیم. به عبارت دیگر معتادان باید برای ترک به کمپ‌ها بروند. بنابراین در بحث جمع‌آوری این معتادین متجاهر مشکلی وجود ندارد به شرط آنکه مکان مناسبی برای تحویل آنها فراهم باشد. اما درخصوص باندها نیز با جدیت برخورد می‌کنیم و آنها را تحویل دستگاه قضایی می‌دهیم.

فرمانده نیروی انتظامی اظهار کرد: در بحث تامین امنیت و احساس آرامش برای مردم از ابعاد مختلف به هر میزانی که به ما کمک شود و امکانات و تجهیزات بیشتری داشته باشیم می‌توانیم موثرتر عمل کنیم که این تجهیزات می‌تواند شامل تجهیزات مراقبتی، الکترونیکی و… باشد. البته در حال حاضر تاسیسات خوبی داریم اما کافی نیست و نیروی انتظامی نیز با همین امکانات سعی و تلاش خود را می‌کند که وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهد.

وی همچنین به دیدارهای چندجانبه خصوصا با کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: در دیدارهای چندجانبه خصوصا با کشورهای منطقه صحبت‌های زیاد و مصوباتی هم نوشته می‌شود اما امکان عملیاتی شدن آنها کم است. در جلساتی که با سازمان‌های بین‌المللی درخصوص مواد مخدر داریم همه آنها کشور ایران و اقدامات پلیس را در این زمینه تحسین می‌کنند اما گاهی نه‌تنها حمایت نمی‌کنند بلکه گاهی اوقات مسائلی را نیز به وجود می‌آورند.

تقویت پلیس در فضای مجازی نیاز امروز کشور

اشتری گفت: یکی از نیازهای امروز ما تقویت پلیس در فضای مجازی است که از سال‌های گذشته این امکان در نیروی انتظامی ایجاد و روز به روز تقویت شده است. همچنین فضای مجازی رشد فوق‌العاده‌ای در کشور داشته و کاربران آن نیز هر سال چندین برابر شده و به تبع آن نیز جرایم فضای مجازی افزایش یافته است.

فرمانده نیروی انتظامی کشور ادامه داد: امسال نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد جرایم در فضای مجازی افزایش یافته است و پلیس فتا توانسته است بیش از ۸۰ درصد از جرایمی که به آن گزارش یا از حضور آن مطلع می‌شود را کشف و با آن برخورد کند.

وی اضافه کرد: خواهشی که از مردم و کاربران دارم این است که توجه ویژه‌ای به فضای مجازی داشته باشند تا فرزندانشان در دام افراد تبهکار نیفتند زیرا کلاهبرداری و موضوعات اخلاقی در فضای مجازی بیشتر شده است اما با ظرفیت‌های خوبی که امروزه پلیس دارد جزو کشورهای برتر در زمینه مبارزه با جرایم فضای مجازی هستیم و مردم نیز اگر در این فضا با باندهای تبهکار و تخلفات مواجه شدند می‌توانند با سامانه پلیس سایبری این مشکلات را برطرف کنند.

اشتری گفت: در تمام مراکز استان‌ها و تعداد زیادی از شهرستان‌ها پلیس فضای مجازی راه‌اندازی شده است و در دستور کارمان است که در سال‌های آتی در تمام شهرستان‌ها این پلیس فضای مجازی راه‌اندازی شود.

نیروی انتظامی برخورد با کالای قاچاق را با جدیت دنبال می‌کند

فرمانده نیروی انتظامی کشور با اشاره به اینکه امسال سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است و باید ببینیم سهم نیروی انتظامی در اقتصاد مقاومتی چیست، اظهار کرد: در حقیقت بایستی زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری قانونی برای افراد فراهم شود و همچنین بایستی با ورود کالاهای قاچاق نیز مبارزه کنیم که نیروی انتظامی اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است.

وی بیان کرد: ۳۱ درصد کشفیات ریالی ما نسبت به گذشته افزایش یافته و با تلاشی که همکاران ما در این زمینه دارند این کشفیات بیشتر شده است. همچنین قرارگاه مقابله و مبارزه با ورود کالاهای قاچاق تقویت شده است و جلسات آن برگزار می‌شود. در حقیقت طرح‌هایی در این زمینه داده می‌شود و استان‌های مرزی را تقویت کردیم ولی معتقدیم که باید کارهای ریشه‌ای انجام داد.

اشتری اضافه کرد: هر چه جلوی ورود کالای قاچاق گرفته شود به اقتصاد کشور کمک بیشتری خواهد شد. معتقدیم بخشی از کالاهای قاچاق از مبادی رسمی و بخش دیگری نیز از مبادی غیررسمی وارد می‌شود که مبادی غیررسمی در حال کنترل است و گمرکات و بنادر را نیز باید بیشتر کنترل کرد.

به گفته وی، پلیس هم براساس وظایف ذاتی و مصوبات ستاد کل نیروی مسلح باید در این زمینه حضور داشته باشد که البته با وزرای مربوطه مکاتباتی انجام شد و آمادگی خود را در این زمینه اعلام کردیم اما هنوز پاسخی نشنیده‌ایم. در حقیقت قصد ما کمک به اقتصاد کشور است که ان‌شاءالله این ساز و کار فراهم خواهد شد.

فرمانده نیروی انتظامی کشور اضافه کرد: نیروی انتظامی مانند برخورد با مواد مخدر در برخورد با کالاهای قاچاق نیز با جدیت رفتار خواهد کرد. البته در این زمینه نیازمند تجهیزات پیشرفته شامل ایکس‌ری هستیم.

کاهش ۳.۹ درصدی تصادفات

وی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری که در جلسات با فرماندهان و حین حضور در دانشگاه علوم انتظامی به آن اشاره کردند این بود که پلیس و دستگاه‌های ذی‌ربط همه تلاش خود را برای کاهش تصادفات انجام دهند که نیروی انتظامی اقدامات خوبی در سال‌های گذشته انجام داده است و طی سال‌های اخیر نیز کارهای خوبی انجام شده است.

اشتری بیان کرد: از سال گذشته تا به امروز بیش از ۱٫۵ میلیون وسیله نقلیه اضافه شده و بیش از یک میلیون گواهینامه صادر شده است. همچنین میزان سفرها نیز افزایش یافته است که این موضوع عوارضی را نیز دارد. در حقیقت امسال ۵۷۷ نفر نسبت به سال گذشته جانباختگان تصادفات کمتر شده است. یعنی حدود ۳.۹ درصد کاهش داشته‌ایم که نیروی انتظامی در حد توان خود اقداماتی را در این زمینه انجام داده است اما باید این ارقام را به حداقل برسانیم.

فرمانده نیروی انتظامی کشور در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: معتقدم اگر مردم به ما کمک کنند می‌توانیم پیشرفت کنیم. همچنین از حمایت‌ها و هدایت‌های مقام معظم رهبری، تلاش شبانه‌روزی نیروی انتظامی و همراهی و همدلی خانواده‌های آنها نیز تشکر می‌کنم.