افزایش قابل توجه روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان
افزایش قابل توجه روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان

بررسی تجارت خارجی ایران و عمان در بهار سال جاری با مدت مشابه سال گذشته خبر از افزایش قابل توجه روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان می‌دهد. بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی سه ماهه نخست سال جاری، در بهار امسال صادرات به عمان و واردات از این کشور هر دو […]

بررسی تجارت خارجی ایران و عمان در بهار سال جاری با مدت مشابه سال گذشته خبر از افزایش قابل توجه روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان می‌دهد.

بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی سه ماهه نخست سال جاری، در بهار امسال صادرات به عمان و واردات از این کشور هر دو رشد چشم‌گیری داشته و به نظر می‌رسد که ایران در حال گسترش روابط اقتصادی خود با عمان است.

پس از مشکلاتی که میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به وجود آمد و رابطه ایران با برخی از این کشورها با چالش‌های بسیار جدی مواجه شد، ایران تصمیم گرفت تا روابط اقتصادی خود را با کشورهایی که از لحاظ سیاسی به ایران نزدیک‌تر هستند، توسعه دهد.

این موضوع در پی آن بود که رفته رفته عراق هم که یکی از مهم‌ترین بازارهای صادراتی ایران بود، اقداماتی را در جهت کاهش واردات از ایران و افزایش قدرت تولید و رقابت تولیدکنندگان خود انجام داد و به این ترتیب ایران باید به بازارهای دیگری فکر می‌کرد.

در این میان، آمار گمرک نشان می‌دهد که ایران در سال جاری روابط خود را با کشور عمان بسیار گسترش داده و افزایش قابل توجهی در آمار صادرات و واردات و در کل تجارت با ایران  مشاهده می‌شود.

بر اساس این گزارش، در سه ماهه نخست سال جاری ۷۳۴ هزار تن کالا از ایران به عمان صادر شده است که ارزش آن به ۲۲۳ میلیون دلار می‌رسد که از این لحاظ ۲.۶۳ درصد از وزن و ۱.۹۲ درصد از ارزش کل صادرات ایران را دربرمی‌گیرد.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۴۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۳۷ میلیون دلار از ایران به عمان صادر شده بود که مقایسه این آمار، حاکی از افزایش ۵۵ درصدی حجم و ۶۲ درصدی ارزش صادرات به این کشور است.

اما در بخش واردات نیز مشابه همین موضوع، وجود دارد؛ به عبارت دیگر در بهار امسال ۲۶۴ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۲۲۰ میلیون دلار از عمان به ایران وارد شده است که این ارقام در مدت مشابه سال گذشته تنها ۴۳ هزار تن به ارزش حدود ۵۰ میلیون دلار بوده است.

به این ترتیب واردات از عمان از نظر وزنی ۵۱۱ درصد و از نظر ارزش ۳۴۵ درصد افزایش را تجربه کرده است.

مقایسه آمار واردات از عمان با صادرات به این کشور نشان می‌دهد که تراز تجاری ایران و عمان مثبت سه میلیون دلار است.