لزوم افزایش قدرت انتخاب و انطباق جوامع مسلمان در حوزه علم و فناوری
لزوم افزایش قدرت انتخاب و انطباق جوامع مسلمان در حوزه علم و فناوری

رییس جمهوری کشورمان طی سخنانی در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری تاکید کرد که باید به جای هراس از رشد روزافزون علم و فناوری و گریز از آن، قدرت انتخاب و انطباق جوامع مسلمان را بالا برد.  نخستین نشست سران سازمان همکاری اسلامی با موضوع علم و فناوری در شهر […]

روحانی

رییس جمهوری کشورمان طی سخنانی در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری تاکید کرد که باید به جای هراس از رشد روزافزون علم و فناوری و گریز از آن، قدرت انتخاب و انطباق جوامع مسلمان را بالا برد.

 نخستین نشست سران سازمان همکاری اسلامی با موضوع علم و فناوری در شهر آستانه قراقستان و سخنان رییس جمهوری کشورمان در این نشست، در میان روزنامه های امروز دوشنبه ۲۰ شهریورماه بازتاب گسترده ای داشت.
تحقیق و تفحص درباره عملکرد شهرداری تهران و همچنین موضوع حذف ارز مسافرتی و در نتیجه تک نرخی شدن ارز نیز دیگر رویداد مورد توجه مطبوعات بود.

**چشم انداز روشن جهان اسلام با دوری از سستی
حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری که به منظور شرکت در نشست دو روزه سازمان همکاری اسلامی راهی شهر آستانه شده بود، در سخنرانی خود در جمع سران کشورهای عضو این سازمان، توسعه و رشد جهان اسلام را در گرو هم رایی و همراهی و همکاری اعضای جهان بزرگ اسلام و کنار گذاشتن سستی ها عنوان کرد.
این نشست و سخنان رییس جمهوری در حالی در میان روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت که برخی روزنامه های منتقد دولت، از کنار بازتاب آن گذشتند.
در همین راستا، روزنامه «ایران» سخنان رییس جمهوری را « فراخوان روحانی به اعتدال اسلامی» عنوان کرد و نوشت: رییس جمهوری سران کشورهای اسلامی را به گشودن عرصه‌هایی نو برای همکاری‌های علمی و فناورانه و نوسازی هرچه بیشتر این کشورها، به دور از تفرقه‌افکنی‌های دشمنان اسلام و قدرت‌های جنگ‌طلب، فراخواند و تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای همکاری همه جانبه در عرصه علم و فناوری و نوآوری با همه کشورها و ملّت‌های اسلامی آماده است.
«تلاش مشترک برای ساختن جهانی بدون جهل، فقر و جنگ» هم بخشی دیگر از سخنان روحانی بود که روزنامه «اعتماد» ضمن عنوان قرار دادن آن، به نقل از رییس جمهوری نوشت: همه ما بر این مساله اتفاق نظر داریم که «جهان اسلام» بخشی مهم و موثر، در منظومه جهانی است و توانمندی، پیشرفت و ثبات آن، مایه توانمندی، پیشرفت و ثبات جهان خواهد بود. روشن است که در ضعف، عقب‌ماندگی و ازهم‌گسیختگی جهان اسلام نیز، صلح پایدار، توسعه همه‌جانبه و همگرایی موثر جهانی ناممکن می‌شود. پس هم رایی و همراهی و همکاری ما اعضای جهان بزرگ اسلام برای ورود به جهان توسعه‌یافته در واقع تلاشی مشترک، برای ساختن جهانی به دور از جهل، فقر، جنگ و خشونت است.
در بیانیه پایانیه نشست آستانه، کشورهای شرکت کننده خواستار «توقف فوری جنایات علیه مسلمانان میانمار» شدند، موضوعی که روزنامه «جام جم» با عنوان قرار دادن آن، نوشت: سران شرکت‌کننده در نشست علم و فناوری سازمان همکاری‌های اسلامی در نشستی فوق‌العاده وضعیت مسلمانان آسیب‌دیده و آوارگان میانمار را بررسی و طی بیانیه‌ای بر ضرورت پایان بخشیدن به خشونت‌ها، ارسال کمک‌های انساندوستانه و همچنین رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان و آوارگان میانماری تاکید کردند.
به نوشته جام جم، رئیس‌جمهور کشورمان هم طی سخنانی در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی در آستانه، سران کشورهای اسلامی را به همبستگی و اتحاد بیشتر در برابر ادامه فجایع انسانی علیه مسلمانان در فلسطین، میانمار، سوریه، عراق و یمن فراخواند.
همچنین، روحانی این نشست را فرصتی برای رایزنی دانست و در دیدارهایش در حاشیه این نشست با روسای‌ جمهوری ترکیه، ونزوئلا، آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان بر ضرورت توجه جدی جهان اسلام به وضع آسیب‌دیدگان مسلمان و آوارگان منطقه روهینگیا میانمار تاکید کرده بود.
به گزارش روزنامه «شهروند»، روحانی در دیدار «الهام علی‌اف» رییس‌جمهور جمهوری آذربایجان اهمیت تکمیل پروژه ریلی مشترک بین دو کشور را مورد تأکید قرار داد و اظهارداشت: این پروژه در کنار سایر خطوط ترانزیتی شمال به جنوب، نه‌ تنها در روابط و همکاری‌های دو کشور بلکه برای کل منطقه سودمند است. وی افزود: دو طرف باید همکاری‌های خود را در زمینه انرژی و تلاش مشترک برای بهبود پایدار وضع بازار نفت تقویت کنند.

**عملکرد دوازده ساله شهرداری در بوته تحقیق و تفحص
تحقیق و تفحص از شهرداری تهران موضوعی است که از سال گذشته، پس از رو شدن واگذاری املاک نجومی و برخی موارد دیگر پیگیری شد و اکنون با آغاز به کار پنجمین شورای شهر تهران، رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته است؛ موضوعی که بن مایه خبری تحلیلی برخی روزنامه های امروز بود. روزنامه اعتماد در گزارشی از «ورود به پرونده‌های‌مالی شهرداری تهران» خبر داد.
«محمد علی نجفی» شهردار تهران در ششمین جلسه شورای شهرتهران که روز گذشته برگزار شد درباره بررسی قراردادها و واگذاری‌های صورت گرفته از سوی شهردار سابق تهران در هفته‌های اخیر اظهار داشت: پس از استقرار تیم مدیریتی شهرداری که بخشی از آن مستقر شده و استقرار بخشی دیگر ادامه خواهد داشت، ان‌شاءالله همه موارد مطرح شده در این چند هفته را مورد بررسی قرار می‌دهیم و اگر موارد خلاف و سویی دیده شود، حتما متناسب با آن مورد، اقدام خواهیم کرد.
روزنامه «ابتکار» در این باره به گفت و گو با «عبدالکریم حسین‌زاده» نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس و از طراحان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران پرداخت.
حسین زاده در این گفت و گو ضمن تاکید بر «تفحص از شهرداری تهران با نگاه روشن‌گرانه نه سیاسی» گفت: در حال حاضر بیشتر نمایندگان تهران به دنبال تفحص از شهرداری هستند ولی معتقدم تا این تحقیق و تفحص‌ها کانالیزه نشود و در فرایند تخصصی خود قرار نگیرند و افراد متخصص هر حوزه پای کار قضیه نباشند و تم سیاسی هر موضوع برداشته نشود، هیچ تحقیق و تفحصی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. تحقیق و تفحص ابزاری نظارتی برای پیشگیری و سالم‌سازی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و شفاف‌سازی مالی است تا دچار انحراف مالی و انحراف از مسیرهای متعالی و وظیفه‌ای خود نشوند. البته دوستان گاهی از استارد دوباره این تحقیق و تفحص صحبت می‌کنند، ولی هنوز به طور رسمی و جدی در این باره اقدامی انجام نشده است. بنابراین مشخص نیست در چه زمانی این تحقیق و تفحص دوباره شروع می شود.
«شهرداری؛ واجب‌التفحص» هم عنوان نخست روزنامه «شرق» بود که در این گزارش آمده است: تعارف نداریم، اصلاح‌طلبان هم خطا کنند، تفحص در یک‌قدمی‌شان است. این واکنش برخی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس است به سؤالی درباره تکرار تفحص از شهرداری تهران. کمی مانده به نوروز ۹۶، تفحص از شهرداری تهران در کمیسیون عمران مجلس رأی نیاورد. گویا فقط چهار نماینده موافق تفحص بودند. تفحص به صحن آمد و در کمال ناباوری مجلس به آن رأی مخالف داد. حالا حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، معاون‌اول و سخنگوی قوه قضائیه، خبر داده که عیسی شریفی، قائم‌مقام محمدباقر قالیباف، به جرم مسائل مالی بازداشت شده است. نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس فرصت را غنیمت دانسته‌اند و می‌گویند باید طرح تفحص جدیدی از شهرداری کلید بخورد؛ به‌ویژه حالا که میراث ۱۲ سال مدیریت قالیباف به گروهی از اصلاح‌طلبان رسیده و فرصت برای حسابرسی بیش از گذشته فراهم است.
شرق در ادامه این گزارش از لابی‌ها و فشار سنگین برای «نه » به تفحص! خبر داد و به نقل از «علیرضا رحیمی» نماینده مجلس نوشت: «لابی‌گری‌های وسیعی در حال انجام است، از یک‌سو فشار سنگینی برای مخالفت با این تفحص به جریان افتاده و این شائبه را ایجاد می‌کند که اگر واقعا روحیه پاسخ‌گویی نزد شهرداری تهران وجود دارد، چرا از این تفحص نگران هستند».

** ارز تک نرخی در سایه حذف ارز مسافرتی
بانک مرکزی با تغییر در سیاست‌های ارزی همچون حذف ارز مسافرتی و خارج شدن ارز مبادله ای از چرخه مالی، استارت تک‌نرخی شدن ارز را زد؛ موضوعی که روزنامه های امروز را به تحلیل و بررسی این واقعه اقتصادی واداشت.
روزنامه «جهان صنعت» درباره این خبر در گزارشی با عنوان «گام بلند تک نرخی شدن ارز» نوشت: در روزهای اخیر بانک مرکزی در نتیجه بازنگری مجموع مقررات ارزی، ارز مسافرتی را حذف کرد. اقدامی که گر‌چه اعلام شد که در راستای شفاف‌سازی، ثبات مقررات، رفع ابهامات، هماهنگی و همخوانی با قوانین و مقررات بالادستی و تسهیل خدمات ارزی به مشتریان بانک‌ها انجام شده است‌ اما حرکتی به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز و حذف تدریجی ارزهای دولتی خواهد بود. موید این موضوع تاکید بانک مرکزی بر آن است که به روز‌رسانی مجموع مقررات ارزی به گونه‌ای انجام خواهد شد تا در صورت اجرای برنامه یکسان‌سازی نرخ ارز کمترین تغییرات در آن لحاظ شود.
به نوشته این روزنامه، می‌توان گفت: عزم دولت دوازدهم برای اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز بیش از پیش جمع شده است و این بار بر خلاف دفعات گذشته در دولت‌های پیشین، که برنامه‌ریزی و اجرای این طرح با ناهماهنگی‌ها و اقدامات عجولانه منجر به شکست آن شد، به نظر می‌رسد گام‌های آهسته و اصولی در ماه‌های پیش رو برای دستیابی به ارز تک‌نرخی در دستور کار دولت و بانک مرکزی قرار گرفته و یکی از اهداف اصلی تیم اقتصادی دولت در همین راستا حذف تدریجی ارز مبادله‌ای برای تک‌نرخی شدن ارز در کشور است.
«میثم رادپور» کارشناس ارزی در یادداشتی که در روزنامه جهان صنعت منتشر شد، به موضوع « بازار ارز ملتهب می‌شود» اشاره کرد. در این یادداشت می خوانیم: سیاست‌های بانک مرکزی به هیچ عنوان روشن و قابل پیش‌بینی نیست. به واقع ایران نه در گروه سیاست‌های مالی شناور قرار دارد و نه در سیاست‌های مالی میخکوب. همین موضوع با نگاهی به تاریخ اقتصاد کشور بیانگر آن است که سیاست‌های ارزی ما باری به هر جهت است و در هر برهه از تاریخ به گونه‌ای تغییر کرده است هرچند این موضوع حاصل وضعیت سیاسی و تحریم‌های جهانی نیز بوده است.
از سویی دیگر موقعیت اقتصاد سیاسی کشور به گونه‌ای است که تحریم‌های گاه به گاه موجبات شوک‌های اقتصادی و تغییرات اقتصادی پی درپی می‌شود که مسیر اصلی را گاه به گاه تغییر می‌دهد.این افزایش قیمت‌ها به دلیل عدم دسترسی کافی به بازارهای جهانی است و عدم دسترسی‌های مکفی و عدم کفایت کارگزاران بانکی این نگرانی‌ها را چند برابر می‌کند. به واقع امروز به مرز بین اختیار و اجبار برای افزایش نرخ ارز نزدیک شده‌ایم. زمانی که بانک مرکزی به عنوان ناشر پول، خود بدهکار است، نمی‌توان انتظار داشت قیمت‌ها افزایش پیدا نکند.
روزنامه «خراسان» هم در این باره نوشت: در حالی قرار است فروش ارز مسافرتی به نرخ مبادله ای از امروز متوقف شود که نگاهی به آمار کالاهای ارز مبادله ای حاکی از آن است که کالاهای مشمول ارز مبادله ای نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و اکنون حذف ارز مسافرتی پس از کاهش تعداد کالاهای مشمول ارز مبادله ای را می توان گامی مهم برای پیمودن راه باقی مانده تا تک نرخی کردن ارز اعلام کرد.
به نوشته خراسان، بررسی آخرین فهرست اقلام مشمول ارز مبادله ای نشان می دهد که حذف بخش عمده این کالاها و خدمات تاثیری در سبد هزینه‌ای خانوارها ندارد. بر این اساس، فهرست یادشده حاوی ۶۴ قلم کالاست که به غیر از اندک ردیف هایی شامل ارز درمانی، بقیه ردیف ها قابل حذف است.