به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از اسپوتنیک، قیمت گذاری خدمات مربوط به حمل و نقل کشتیرانی در بازار جهانی در شرایط کنونی به اوضاع چندین نفتکشی بستگی دارد که هم اکنون در ساحل چین پهلو گرفتهاند.”افزایش قیمت حملونقل دریایی در جهان”
این نفتکش ها متعلق به شرکت کاسکوی چین هستند که به دلیل حمل نفت ایران از سوی آمریکا تحریم شدهاند.
به گزارش رسانههای مختلف، تا زمانی که این نفتکشها متوقف بمانند قیمت حمل و نقل دریایی در جهان رو به افزایش خواهد بود.
میشل میدن، مدیر بخش انرژی چین در موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، معتقد است این کشتی ها به احتمال زیاد منتظر شفافتر شدن شرایط تحریم ها علیه کاسکو در روز ۲۰ دسامبر هستند.
وی ادامه داد: این روند ممکن است مدتی طول بکشد و این نفتکشها و احتمالا دیگر کشتیها تجاری کاسکو برای چند ماه بیشتر متوقف باقی خواهند ماند.
رسانههای بین المللی گزارش دادهاند که علی رغم کاهش نسبی قیمت حمل و نقل دریایی از صعود چند هفته پیش اما این قیمتها هنوز به میزان گذشته باز نگشتهاند.
از سوی دیگر مشخص نیست که آیا ممکن است در آینده آمریکا کشتیهای بیشتری را از شرکت کاسکو به دلیل نقض تحریم های ایران تحریم کند یا خیر؟
تحریم نفت ایران اقدامی است که اول بار از سوی بریتانیا و در پاسخ به ملی شدن صنعت نفت ایران به سال ۱۳۲۹ شمسی صورت گرفت. پس از آن در سال ۲۰۱۲ برخی از کشورهای جهان به رهبری ایالات متحده به منظور جلوگیری یا محدود کردن برنامه هستهای ایران تحریم نفتی جدیدی بر علیه ایران اعمال کردند. کشورهای تحریمکننده هدف خود از این تحریمها را محروم کردن این کشور از درآمدهای نفتی و وادار کردن آن به همکاری با جامعه جهانی برای بر طرف کردن ابهامات دربارهٔ برنامه احتمالی هستهای نظامیش میدانند. این تحریمها با ابزارهایی مستقیمی، همچون تحریم خرید یا خریداران، و نامستقیمی، همچون تحریم بیمهای کشتیهای نفتکش یا تحریم بانکی، اعمال و با هدف انصراف خریداران نفت این کشور و رو کردن آنها به دیگر عرضهکنندگان این کالا انجام میشوند.
- منبع خبر : فارس