هشدار سازمان ملل نسبت به افزایش نژادپرستی در جهان
هشدار سازمان ملل نسبت به افزایش نژادپرستی در جهان

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی بازتاب نسل زدایی ۱۹۹۴ قوم توتسی در روآندا، ۷ آوریل ۲۰۱۸ برابر با ۱۸ فروردین ماه جاری نسبت به افزایش نژادپرستی، نفرت پراکنی و بیگانه هراسی در سراسر دنیا هشدار داد. متن کامل پیام آنتونیو گوترش به شرح زیر است: «بیست و چهار سال پیش، […]

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی بازتاب نسل زدایی ۱۹۹۴ قوم توتسی در روآندا، ۷ آوریل ۲۰۱۸ برابر با ۱۸ فروردین ماه جاری نسبت به افزایش نژادپرستی، نفرت پراکنی و بیگانه هراسی در سراسر دنیا هشدار داد.
متن کامل پیام آنتونیو گوترش به شرح زیر است:
«بیست و چهار سال پیش، در ۱۹۹۴، بیش از ۸۰۰ هزار نفر به صورت سازمان دهی شده در نسل زدایی روآندا کشته شدند. بیشتر قربانیان از قوم توتسی بوده ولی تعدادی از آنان نیزافرادی از اقوام میانه رو هوتو و توآ، و سایر اقوام بودند. امروز، تمام افرادی که به قتل رسیدند را به یاد می‌آوریم و به رنج‌های بازماندگانی می‌اندیشیم که نشان داده‌اند آشتی حتی پس از فاجعه‌ای در این ابعاد امکان پذیر است.
روآندا از این فاجعه آموخته است و جامعه بین‌المللی نیز باید از آن بیاموزد. دولت‌ها مسئولیت بنیادین حفاظت از جمعیت خود در برابر نسل زدایی، جرائم جنگی، پاکسازی قومی و جنایت علیه بشریت را به دوش می‌کشند. امری ضروری است که متحد شویم و از رخ دادن چنین خشونت‌هایی پیشگیری کنیم و جامعه بین‌المللی نیز پیامی جدی به مرتکبین این جرم‌ها بفرستد تا بدانند در قبال اقدامات خود مسئول هستند.
اینجانب عمیقا نگران افزایش نژادپرستی، نفرت پراکنی و بیگانه هراسی در سراسر دنیا هستم. این نمودهای اساسی بیداد علیه انسانیت، بستر مناسبی را برای اقدام‌های شرورانه دیگر فراهم می کنند. مردم هنوز کشته و آواره می‌شوند و حقوق بشر در مورد آنان به علت دین یا قومیت زیر پا گذاشته می‌شود. به شدت نگران گرفتاری مسلمانان روهینجا در میانمار هستم. اعضای این اقلیت مذهبی و قومی به صورت سازمان یافته کشته شده، شکنجه داده شده، مورد تجاوز قرار گرفته، زنده سوزانده شده و تحقیر شده‌اند و بیش از ۶۷۱ هزار تن از آنان به دنبال امنیت و آسایش به کشور همسایه، بنگلادش فرار کرده‌اند.
امسال، هفتادمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرم نسل زدایی را گرامی می داریم. امروز، دولتهای عضو ملل متحد که هنوز به کنوانسیون نپیوسته‌اند را فرا می خوانم تا به آن ملحق شوند و از تمامی دولت‌ها می‌خواهم تا تعهدات خود را با اقدام حمایت کنند.
برای نجات جان مردم در خطر باید فراتر از کلمات برویم. باید شهامت اهمیت دادن و اراده اقدام را تقویت کنیم. تنها با رویارویی با این چالش‌ها می‌توانیم قربانیان و بازماندگان نسل زدایی را ارج نهیم و اطمینان حاصل کنیم اتفاقی که در روآندا رخ داد هرگز در هیچ جای دنیا رخ ندهد.»