افزایش ۲برابری تولید موادمخدر درافغانستان
افزایش ۲برابری تولید موادمخدر درافغانستان

میزان تولید مواد مخدر در کشور افغانستان در سال های اخیر دو برابر شده و ۳۰ درصد از این تولیدات نیز به ایران ترانزیت می شود؛ نکته ای که هشداری جدی برای خانواده های ایرانی است. در سال های اخیر، میزان تولید مواد مخدر در کشور همسایه ما، افغانستان به دلایل مختلف دو برابر شده […]

میزان تولید مواد مخدر در کشور افغانستان در سال های اخیر دو برابر شده و ۳۰ درصد از این تولیدات نیز به ایران ترانزیت می شود؛ نکته ای که هشداری جدی برای خانواده های ایرانی است.

در سال های اخیر، میزان تولید مواد مخدر در کشور همسایه ما، افغانستان به دلایل مختلف دو برابر شده است.

پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ۳۰ درصد مواد مخدر تولیدی افغانستان از ایران ترانزیت می شود، گفت: بر اساس آمارهای بین المللی، کشورها حداکثر بیست تا ۲۵درصد مواد ورودی به کشور را می توانند کشف کنند. میزان کشفیات ما در سال گذشته ۸۱۰ تن مواد بوده است و این نشان می دهد که احتمالا سوداگران مواد مخدر قصد داشتند ۲۴۰۰ تن مواد را از کشور ما عبور دهند.

وی با هشدار نسبت به افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان گفت: میزان تولید مواد مخدر در افغانستان تقریبا دو برابر شده است و به حدود ۹هزار تن رسیده است، عددی که برای کشورهای همسایه با افغانستان خطرناک است.

سردار مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز در پاسخ به سوالی درباره دلایل افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان گفت: ناامنی‌های موجود در افغانستان و فعالیت گروه‌های افراطی تحت حمایت نیروهای غربی در این کشور و مسائلی از این دست زمینه کشت دو برابری مواد مخدر را فراهم آورده است.

وی افزود: البته این عوامل باعث شده نگرانی‌ها در این نقطه از دنیا شده و به نظر می‌رسد با درنظر گرفتن این عوامل وخامت اوضاع در این منطقه بیشتر خواهد شد.

تریاک، هروئین و حشیش بالاترین میزان مصرف داخلی

چندی پیش اسداله هادی‌نژاد معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف ۲۸۹ تن انواع مواد مخدر و روان‌گردان در کشور از ابتدای سال جاری در کشور خبر داد و گفت: مجموع کشفیات چهارماهه سال جاری و هفته اول مرداد ماه (براساس گزارش هفتگی استان‌ها) ۲۸۹ تن است.

وی افزود: کشفیات ۴ ماهه سال قبل ۲۷۳ تن بوده که در مقایسه با کشفیات سال جاری (۴ ماه و یک هفته) به شکل غیر رسمی ۶ درصد افزایش دارد.

هادی نژاد اضافه کرد: بیشترین حجم مواد مکشوفه از مجموع ۱۰۹۳۸ کیلوگرم، مربوط به تریاک به میزان ۸۱۶۱ کیلوگرم بوده است که ۷۴.۶ درصد مجموع کشفیات را شامل می‌شود.

هادی‌نژاد افزود: همچنین از این میزان، ۱۶۹۱ کیلوگرم حشیش، ۶۸ کیلوگرم هروئین، ۷۹۴ کیلوگرم مرفین، ‏‏ ۹ کیلوگرم شیشه، ۲۰۰ کیلوگرم مواد پیش‌ساز، ۱۶۵۱ عدد قرص روانگردان و ۲۱۲ کیلوگرم سایر مواد کشف و ضبط شده است.

وی با بیان اینکه این میزان از کشفیات طی ۱۳۷۲ فقره عملیات صورت گرفته است، گفت: سرانه کشفیات مواد مخدر در این دوره ۷.۹ کیلوگرم به ازای هر عملیات بوده است.

هادی‌نژاد افزود: از مجموع ۱۶۵۱ عدد قرص‌های روانگردان مکشوفه در این مقطع، بیشترین تعداد به ترتیب با ۸۵۰ عدد مربوط به استان آذربایجان غربی، ۴۶۶ عدد استان گلستان، ۱۵۲ عدد استان گیلان و مابقی مربوط به استان‌های البرز، تهران و همدان است.

دانش آموزان و هشدار نسبت به فضای مجازی

سردار مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش سن اعتیاد در کشور و افزایش مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان گفت: سال گذشته ما یکسری برنامه را در مدارس کشور دنبال کردیم و با خانواده ها و مربیان آموزشی در مدارس و خود دانش آموزان ارتباط گرفتیم.

سردار زاهدیان با اشاره به فضای مجازی به عنوان یکی از مهمترین راه ها برای تبلیغ مواد مخدر گفت: امروز دسترسی راحت به واسطه فضای مجازی به مواد مخدر این آسیب پذیری را برای نوجوانان، دانش آموزان و دانش جویان ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: امروز اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر از اولویت برنامه های ماست و ما در چارچوب وظایف نیروی انتظامی به این امر توجه داریم. از سوی دیگر  چهار محیط را در زمینه آموزش همگانی برای فعالیت ها مشخص کردیم؛ خانواده، محلات، محیط های آموزشی و محیط های کار.

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز با آسیب شناسی مواد جدید و گرایش آن در میان جوانان می گوید: مواد مخدر جدید چون میزان تخریب و حالت نشئگی اش بیشتر است، از سوی دیگر تبلیغات پیرامون آن هم با جذابیت بیشتر و دروغ های فراوان همراه است، جوان تر ها را به سمت خود می کشد.

وی تاکید می کند: در این زمینه نقش خانواده ها بسیار حائز اهمیت است. خانواده ها باید با هشیاری نسبت به این مسائل ورود کنند.