افزایش ۵.۶ درصدی تورم کالاهای صادراتی در سال ۹۶
افزایش ۵.۶ درصدی تورم کالاهای صادراتی در سال ۹۶

شاخص قیمت کالاهای صادراتی (ریالی، ١٠٠=١٣٩٠) در سال ١٣٩۶ برابر با ١٨١.۴ است که نسبت به سال ١٣٩۵، ۵.۶ درصد افزایش داشته است. در نظام آمارهای قیمت، کالاهای صادراتی برای مقاصد متعددی به کار گرفته می‌شوند. شاخص قیمت کالاهای صادراتی، ‌روند تغییرات قیمت محصولات عرضه شده از داخل به خارج از کشور طی دوره زمانی […]

شاخص قیمت کالاهای صادراتی (ریالی، ١٠٠=١٣٩٠) در سال ١٣٩۶ برابر با ١٨١.۴ است که نسبت به سال ١٣٩۵، ۵.۶ درصد افزایش داشته است.

در نظام آمارهای قیمت، کالاهای صادراتی برای مقاصد متعددی به کار گرفته می‌شوند. شاخص قیمت کالاهای صادراتی، ‌روند تغییرات قیمت محصولات عرضه شده از داخل به خارج از کشور طی دوره زمانی مشخص نشان میدهد.

با توجه به اینکه قیمت کالاهای صادراتی یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله است، تغییرات آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالاهای صادراتی از کلیه کدهای تعرفه صادراتی کشور در سال ١٣٩٠(سال پایه) استفاده می شود. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران ( ارزش بصورت ریالی و دلاری، کشور مبدأ و مقصد، نحوه حمل و نقل و نرخ ارز) صورت گرفته است. طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) است. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای تمامی ٢٠ گروه‌ اصلی طبقه‌بندی HS  قابل انتشار است.

لازم است ذکر شود که برای محاسبه شاخص سال ١٣٩۶ از داده های مقدماتی (غیر قابل استناد) گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است و لذا نتایج اعلام شده بصورت مقدماتی است و استفاده از آنها باید با ملاحظه انجام شود. پس از اینکه گمرک جمهوری اسلامی داده های قطعی سال ١٣٩۶ را در مهر ماه سال جاری استخراج و ارائه کرد، شاخص صادرات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام واقعی شاخص مربوط به این دوره مجدداً بصورت قطعی منتشر خواهد شد.

١- شاخص قیمت کالاهای صادراتی (ریالی، ١٠٠=١٣٩٠) در سال ١٣٩۶ برابر با ١٨١.۴ است که نسبت به سال ١٣٩۵، ۵.۶ درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات فصلی شاخص قیمت کالاهای صادراتی در فصل های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال ١٣٩۶ به ترتیب برابر با ١.٧، ٠.۵-، ۴.٢ و ۵.٠ درصد است.

٢- شاخص قیمت کالاهای صادراتی (دلاری، ١٠٠=١٣٩٠)  در سال ١٣٩۶ برابر با ١١٠.٧ است که نسبت به سال ١٣٩۵  ٣.٣ درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات فصلی شاخص قیمت کالاهای صادراتی در فصل های بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال ١٣٩۶ به ترتیب برابر با ٢.٨، ٠.٨-، ٠.٧ و ٢.٧ درصد است.