افول محبوبیت دولت هند
افول محبوبیت دولت هند
به دنبال گسترش اعتراضات تمام مذاهب علیه سیاست‌های تبعیض آمیز دهلی نو، حزب بی جی پی در انتخابات ایالت جارکند شکست خورد.

افول محبوبیت دولت هند و شکست در انتخابات ایالت جارکند

به دنبال گسترش اعتراضات تمام مذاهب علیه سیاست‌های تبعیض آمیز دهلی نو، حزب بی جی پی در انتخابات ایالت جارکند شکست خورد.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، به نقل از ملت تایمز، نتایج انتخابات  پارلمان ایالت جارکند هند به ضرر دولت این کشور تمام شد.

این انتخابات که نخستین عرصه حضور مردم پس از آغاز اعتراضات گسترده علیه حزب حاکم بود باعث راهیابی ۴ مسلمان به پارلمان ایالتی شد.

رسانه های هندی ضمن به کاربردن واژه شکست برای دولت هند تاکید کردند: سیاست های ضد اسلامی که اخیرا در هند دیده می شود باعث افول محبوبیت حزب مودی شده است.

این ۴ نفر در حالی به مجلس ایالتی راه یافته اند که جمعیت مسلمانان در ایالت جارکند حدود ۱۵ درصد است.

از ۸۱ کرسی پارلمان ایالتی جارکند تنها ۲۵ کرسی در اختیار حزب حاکم است و اکثریت در اختیار حزب کنگره و مخالفان دولت قرار دارد که حدود ۴۷ کرسی را در اختیار دارند.

این در حالی است که اعتراضات علیه دولت هند همچنان ادامه دارد و معترضان مدعی هستند که دولت با تصویب قانون جدید شهروندی در صدد به حاشیه کشاندن مسلمانان است.

طبق قانون جدید تمام مهاجرین خارجی که ۶ سال در هند اقامت داشته باشند به شرط مسلمان نبودن می توانند تابعیت هندی دریافت کنند.

به نوشته وبسایت شبكه تلویزیونی ان دی تی وی، سرانه تولید ناخالص ملی از سال ۱۹۹۰ میلادی ۲۶۶ درصد افزایش یافته است اما اخیرا التهابات سیاسی كه به دلیل عدم شفافیت در عملكرد دولت مودی به هنگام خرید جنگنده های رافائل از فرانسه ایجاد شده همراه با برخی جنجالهای رسانه های كه به دلیل اختلاس در چند بانك دولتی هند ایجاد شده است موفقیت های وی را زیر سوال برده است.
مردم نیز كم كم از بحران اقتصادی سخن می گویند و از عملكرد دولت اظهار نارضایتی می كنند كه مهمترین عامل آن تاثیر تغییرات جهانی قیمت نفت بر اقتصاد كشوری است كه به سرعت در راه توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی گام بر می دارد اما برای تحقق این اهداف به واردات بیش از ۸۰ درصد از نفت مورد نیاز خود وابسته است.
برای نمونه اكنون روپیه با از دست دادن ۱۱٪ از ارزش خود در برابر دلار آمریكا در سال جاری در میان بدترین ارزهای آسیا قرار دارد. با افزایش قیمت نفت خام، افزایش كسری حساب جاری، و تاثیرات جنگ های تجاری ایجاد شده توسط دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریكا، هیچ نشانه ای از بهبود ارزش روپیه وجود ندارد هر چند دولت تلاش زیادی برای توقف كاهش ارزش روپیه كرده است.
یكی از این بحران ها قیمت سوخت هند است.
در همین رابطه روزنامه ‘اكونومیك تایمز’ نیز خبرداد كه قیمت بنزین در بسیاری از شهرها نزدیك و یا بالاتر از ۹۰ روپیه (بیش از یك یورو) به ازای هر لیتر و قیمت گازوئیل نیز در سال جاری افزایش یافته است.