اقبال بازار سرمایه به سهم‌های عقب مانده از صعود
اقبال بازار سرمایه به سهم‌های عقب مانده از صعود
شاخص کل در بازار بورس دیروز (چهارشنبه) پنج هزار و ۲۰۲ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۴۱۱ هزار و ۲۱۱ واحد رسید.

اقبال بازار سرمایه به سهم‌های عقب مانده از صعود

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، شاخص کل در بازار بورس دیروز (چهارشنبه) پنج هزار و ۲۰۲ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۴۱۱ هزار و ۲۱۱ واحد رسید.

به گزارش ایرنا براساس معاملات دیروز بیش از پنج میلیارد و ۱۶۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۴ هزار و ۳۷۵ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۲ هزار و ۴۳۰ واحد افزایش به ۱۳۱ هزار و ۸۵۰ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۶۲۱ واحد رشد به ۸۷ هزار و ۹۵۸ واحد رسیدند. شاخص آزاد شناور نیز با هفت هزار و ۳۰۴ واحد افزایش به رقم ۴۹۰ هزار و ۹۳۷ واحد رسید، شاخص بازار اول چهار هزار و ۳۵۰ واحد و شاخص بازار دوم هشت هزار و ۲۹ واحد افزایش داشتند. علاوه براین در بین تمامی نمادها، نماد ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۷۸۷ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۳۸۲ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۳۷۳ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۳۵۵ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با ۳۳۷ واحد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۱۷۹ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. در مقابل نماد پتروشیمی جم (جم) با ۱۹۴ واحد، پتروشیمی خارک (شخارک) با ۸۰ واحد، نفت سپاهان (شسپا) با ۷۱ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۶۵ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۵۹ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۵۴ واحد و فولاد خراسان (فخاس) با ۴۶ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر معاملات دیروز بورس داشتند. برپایه این گزارش، در بین نمادهای دیروز نماد بانک ملت، بانک تجارت، سایپا، ماشین سازی اراک، پالایش نفت اصفهان، بانک اقتصاد نوین و مخابرات ایران در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. گروه خودرو در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۹۳۰ میلیون و ۴۵ هزار برگه سهم به ارزش بیش از سه هزار و ۸۳۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۹ واحد افزایش داشت و بر روی کانال پنج هزار ۲۸۷ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۴۸ هزار برگه سهم به ارزش بیش از ۱۷ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال داد و ستد شد. دیروز در بین تمامی نمادها، نماد توکاریل (توریل)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، صنایع ماشین های اداری ایران (مادیرا)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع) و بیمه کوثر (کوثر) بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص این بازار داشتند. نماد سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پتروشیمی مارون (مارون)، پالایش نفت شیراز (شراز)، نفت ایرانول (شرانل)، مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور)، نفت پاسارگاد (شپاس) هم مانع از رشد بیشتر این شاخص شدند.

اقبال بازار سرمایه به سهم‌های عقب مانده از صعود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون سمت و سوی معاملات بازار به سمت سهم هایی که در یک سال گذشته رشد چندانی نداشتند پیش رفته و با اقبال سهامداران روبرو شده‌اند.

امیرعلی امیرباقری دیروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بازار دو روز گذشته اصلاحی را تجربه کرد انتظار آن وجود داشت و بیشتر این اصلاح بر محوریت گروه پالایشی و خودرو رخ داد. وی اضافه کرد: گروه پالایشی گزارش خوبی را روانه کدال نکرد و گروه خودرو هم بعد از رشد اخیر، احتیاج به اصلاح و بازگشت قیمتی به مقاومت شکسته شده، داشت. امیرباقری با بیان اینکه در بیشتر سهام موجود در بازار شاهد فشار فروش بودیم، گفت: موقتی بودن این حجم از فشار فروش و کاهش آن از قبل پیش‌بینی شده بود که این اتفاق در بازار امروز رخ داد. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اصلاح قیمتی رخ داده از جنس اصلاح درون کانالی بود و نمی‌توان آن را به عنوان ریزش شاخص بورس تلقی کرد. وی ضمن تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد کاهش فشار فروش در روزهای آینده ادامه‌دار باشد، افزود: بعد از مدتی با دست به دست شدن سهام بر روی مقاومت‌های شکسته شده سمت و سوی جدیدی در معاملات بازار را مشاهده خواهیم کرد. این کارشناس بازار سرمایه مهمترین عامل رشد بازار سرمایه را تورم ناشی از نرخ ارز دانست و افزود: با توجه به نزدیک شدن قیمت ها به نرخ دلار، تاثیر نرخ ارز بر صورت‌های مالی کاهش یافته و فاکتورهای دیگر مانند قیمت جهانی و کمیت‌هایی غیر از نرخ ارز تعیین کننده رشد قیمت‌هاست. وی خطاب به سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه توصیه کرد: سهامداران بهتر است از الان به بعد با دقت بالاتری به سمت سرمایه‌گذاری در بورس پیش روند و همچنین حساسیت بیشتری را به گزارش‌هایی که بر سایت کدال قرار می‌گیرد، از خود نشان دهند. امیرباقری گفت: زمانی که بازار وارد فاز استراحت می‌شود دقت و حساسیت بیشتری را برای انتخاب سهام طلب می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: لازم است به سرمایه‌گذاران توصیه شود که توجه خود را به سمت سهم‎هایی ببرند که از رشد چند برابری بازار عقب ماندند و برای حرکت مثبت در روزهای آینده آمادگی دارند.

 

اصلاح شاخص بورس، دور از انتظار نبود

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اصلاح شاخص بورس به صورت کوتاه مدت، ذات بازار است، گفت: شاخص بورس بعد از عبور از مرز ۴۰۰ هزار واحد به لحاظ تکنیکالی وارد نقطه مقاومت شد، به همین دلیل اصلاح شاخص بورس دور از انتظار نبود.

«علی صادقین» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه در وضعیت کنونی دلیلی برای ریزش شاخص بورس و خروج نقدینگی از بازار وجود ندارد، افزود: حجم معاملات در بازار دیروز بیش از چهار هزار میلیارد تومان بود، تا زمانی که حجم معاملات بالا بوده و نشانه‌ای برای خروج نقدینگی از بازار وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار ریزش سنگین شاخص بورس را داشت. صادقین اظهار داشت: دلایل اصلی ریزش شاخص بورس می‌تواند ناشی از افت نرخ ارز، کاهش تورم، افت قیمت‌های جهانی مواد پایه، کاهش قیمت نفت و افت حجم معاملات باشد که اکنون هیچ یک از این مسایل در بازار رخ نداده است، همچنین اکنون هیچ بازار رقیبی که سود بیشتر و مثبتی نسبت به تورم داشته باشد و به عنوان بازار رقیب بازار سرمایه شناخته شود وجود ندارد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: به دلیل ورود نقدینگی معقول در بازار سرمایه و رشد چشمگیر شاخص بورس باید اصلاح صورت گرفته در بازار را پذیرفت. وی اظهار داشت: روند دو روز گذشته بازار چندان ریزشی نبوده و این به معنای خروج نقدینگی از بورس و ریزش شدید شاخص بورس نیست بلکه یک روند کاملا طبیعی و در قالب اصلاح است که باید صورت می‌گرفت. صادقین گفت: شاخص به کمتر از ۴۰۰ هزار واحد نمی‌رسد مگر آنکه یک اتفاق بنیادی غیر قابل پیش‌بینی شده‌ای در اقتصاد کشور رخ دهد که بخواهد به شدت بازار را تحت تاثیر قرار دهد. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بخش قابل توجهی از افت سهام شاخص ساز ناشی از گزارش‌های ارایه شده است، گفت: پالایشی‌ها نسبت به سه ماه گذشته گزارش مطلوبی ارایه نکردند و گزارش مربوط به پتروشیمی‌ها، فلزات و برخی دیگر از صنایع کوچک باب طبع اهالی بازار نبود اما برعکس برخی از صنایع مانند بانکی‌ها و بیمه‌ای‌ها گزارش معقولی را به بازار ارایه دادند. وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی نمی‌توان انتظار افت سنگین شاخص بورس را داشت و بازار می‌تواند با سرعت کند به روند صعودی خود بازگردد. صادقین خاطرنشان کرد: شاخص هم‌وزن نشان‌دهنده اقبال بازار به سمت سهام کوچک و تورم محور مانند قندی‌ها، دارویی‌ها و سیمان است که در کنار آن گروه خودرو نیز جذاب به نظر می‌رسد. این کارشناس بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذاران در هنگام خرید سهام موجود در بازار باید از هیجان پرهیز کنند و اخبار و فاکتورهای بنیادی را برای انتخاب سهام مدنظر قرار دهند.