الهام کاکلی پس از شکستن رکورد ۴۷ ساله دوومیدانی: تمام هم و غم ما همین بود
الهام کاکلی پس از شکستن رکورد ۴۷ ساله دوومیدانی: تمام هم و غم ما همین بود
دونده سرعتی ایران می‌گوید برای شکستن رکورد ۴۷ ساله دوومیدانی زنان ایران برنامه داشته‌اند و تلاش می‌کنند تا در مراحل دیگر لیگ باز هم این رکورد را ارتقاء بدهند.

به گزارش صبح اقتصاد  دونده سرعتی ایران می‌گوید برای شکستن رکورد ۴۷ ساله دوومیدانی زنان ایران برنامه داشته‌اند و تلاش می‌کنند تا در مراحل دیگر لیگ باز هم این رکورد را ارتقاء بدهند.

به گزارش ایسنا، مرحله اول رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی باشگاه‌های کشور در بخش زنان طی روزهای ۱۴ و ۱۵ شهریور برگزار شد و با معرفی نفرات برتر ماده‌های مختلف به پایان رسید.

در جریان این مرحله از مسابقات تیم دانشگاه آزاد با ترکیب الهام کاکلی، فائزه آشورپور، فائزه نسایی و ساناز امیری‌پور، موفق شد با ثبت زمان ۴۶.۹۱ ثانیه رکورد ۴۷ ساله ماده دوی ۴ در ۱۰۰ متر امدادی ایران را بشکند.

این رکورد با حد نصاب ۴۷.۵۰ ثانیه در اختیار تیم ملی دو و میدانی ایرانی  قرار داشت که با ترکیب زری حسینی، توران شادپور، سهیلا لمبانی و ناهید آچاک در سال ۱۳۵۳ به ثبت رسیده بود.

الهام کاکلی، دونده تیم دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با ایسنا به برگزاری مرحله اول مسابقات باشگاه‌ها اشاره و بیان کرد: مسابقات چند بار به دلیل شیوع کرونا لغو شد که تا حدودی برای ورزشکاران سخت بود چون بدن خود را آماده می‌کردند و بعد کنسل می‌شد. در افت و خیز بودیم و حتی عده‌ای دلسرد شدند، اما در نهایت با فشار ورزشکاران و کاهش شیوع بیماری برگزار شد.

او در مورد شکستن رکورد ۴۷ ساله ۴ در ۱۰۰ متر امدادی گفت: این تنها رکورد قدیمی باقی مانده بود که آن را شکستیم. مسابقات سطح بالایی داشت و ورزشکاران آمادگی خود را حفظ کرده بودند. در حال حاضر هم اختلاف تیم دانشگاه آزاد با پلیمرخلیج فارس کم است. امیدوارم بتوانیم این اختلاف را جبران کنیم و قهرمان شویم.

کاکلی ادامه داد: قرار بود سال گذشته این رکورد را بزنیم اما متاسفانه من در حین مسابقه آسیب دیدم و فقط اول شدیم اما امسال تمام هم و غم خود را برای این رکوردشکنی گذاشته بودیم. از قبل هم تمرین کرده بودیم و جا دارد از آقای ایمان روغنی که در آماده سازی تیم تلاش کرد، تشکر کنم. در جریان مسابقه هم با تلاشی که هم‌تیمی‌هایم داشتند، رکورد را جابه‌جا کردیم.

او که معتقد است این رکود تا مدت‌ها باقی خواهد ماند، بیان کرد: بعید می‌دانم زود شکسته شود. مگر اینکه در تیمی چهار ورزشکار سرعتی خوب جمع شوند و یکسری تکنیک‌ها را رعایت کنند تا این رکورد را بزنند یا اینکه خودمان دوباره بزنیم. در برنامه‌هایمان هست که در لیگ بعدی باز هم این رکورد را ارتقاء بدهیم.

این دونده  در مورد رکوردشکنی زنان در سال‌های اخیر گفت: با تلاش‌های فدراسیون و اعزام‌هایی که به مسابقات برون مرزی انجام می‌شود، تمام ورزشکاران تلاش می‌کنند در اعزام ها جایی داشته باشند تا تجربه کسب کنند، کنار ورزشکاران بزرگ مسابقه بدهند و جایگاه خود را بالا ببرند. بنابراین تلاش ورزشکاران با وجود کرونا بیشتر شده است. همچنین تعداد مربیان هم افزایش پیدا کرده است. تعدادی از ورزشکاران از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده‌ و در سمت مربی حاضر شده‌اند و با ورزشکارن کار می‌کنند. اگر این روند ادامه پیدا کند در سال‌های آینده شاهد رشد خوبی خواهیم بود.

او در این مورد افزود: آقای صیامی هم از بدنه دوومیدانی است و تمام تلاش خود را می‌کند تا به ورزشکاران انگیزه بدهد. قرار است تعداد زیادی به مسابقات آسیای میانه اعزام شوند و این به ورزشکاران مخصوصا نوجوانان و جوانان انگیزه می‌دهد تا تلاش کنند و پابه پای بزرگسالان پیش بروند و رکوردها را جابه جا کنند. آینده خوبی را برای دوومیدانی می‌بینم.

کاکلی در پاسخ به این سوال که وضعیت جوانان و نوجوانان دوومیدانی چگونه است و  می‌توانیم به آینده آنها امیدوار باشیم؟ گفت: همه چیز بستگی به خود ورزشکار دارد. برخی همیشه دنبال نتیجه هستند در صورتی که همه افت و خیز دارند. من سال گذشته آسیب دیدم  و نتوانستم در مسابقات شرکت کنم، اما برخی از  ورزشکاران اگر یک بار رکوردشان به رکورد قبلی نرسد یا مقام کسب نکنند، ممکن است دلسرد شوند و دوومیدانی را کنار بگذارند. این به شخصیت ورزشکار بستگی دارد. اگر شخصیت قهرمانی داشته باشد، پیشرفت می‌کند.

او در این مورد افزود: البته مربیان هم در این زمینه می‌توانند کمک کنند. همچنین یکی از دلایل مهم کمک کننده، وجود روانشناس ورزشی است. من خودم روانشناسی ورزشی خوانده‌ام و روانشناس کنارم بوده، می‌دانم که خیلی مهم است. البته فدراسیون سعی می‌کند که مشکلات را برطرف کند و  در مسابقات قهرمانی جهان جوانان با تیم روانشناس اعزام کرد. اگر این روند ادامه پیدا کند، شاهد این خواهیم بود که نوجوانان و جوانان جا پای بزرگسالان می‌گذارند.

کاکلی در پایان گفت: از عوامل تیم دانشگاه آزاد و مربیان این تیم خانم سپیده توکلی و فهمیه کلهر تشکر می‌کنم که پابه پای ورزشکاران تلاش می‌کنند و به آنها انگیزه می‌دهند. من یکی از قدیمی‌های تیم دانشگاه آزاد هستم و یکی از دلایلی که همیشه در این تیم می‌مانم، همدلی بین مربیان و ورزشکاران است. امیدوارم که لیگ مرحله دوم و سوم هم برایمان خوب باشد و قهرمان شویم.