امام(ره) هیچگاه نسبت به مردم کم اعتماد نشد
امام(ره) هیچگاه نسبت به مردم کم اعتماد نشد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تفکر امام(ره) اعتماد به مردم بود، امام هیچگاه نسبت به مردمش کم اعتماد نشد.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی بعد از ظهر شنبه به همراه معاونان، مشاوران و جمعی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادگار امام حجت الاسلاموالمسلمین سیدحسن خمینی دیدار کردند.

در این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با گرامیداشت سی امین سالگرد ارتحال امام راحل، گفت: روح بزرگ امام (ره) در کشور ما همچنان مثل نفسی برای انقلاب و کالبد زندگی ما جاری است و هرچه می‌گذرد آثار این روح پرفتوح مشخص‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر چه چهل سال از انقلاب اسلامی گذشته است، اما امام راحل همچنان نور وجودی‌شان در زندگی همه ما جاری است. انقلاب اسلامی ایران دینی بود و با این جوهره که دینی است این انقلاب را می‌شناسیم و امام نیز با عنوان یک رهبر دینی تعریف می‌شود.

صالحی تاکید کرد: اگر رهبر دینی انقلاب اسلامی امام راحل نبودند و این رهبری در یک بافت دیگری رخ می‌داد معلوم نبود کشور در چه مسیری حرکت کند، با همه احترام به همه شخصیت‌های دینی و تاریخی کشور می‌توان گفت اگر رهبر انقلاب ما امام خمینی (ره) نبود، معلوم نبود چه اتفاقی برای کشور می‌افتاد زیرا هیچکس جامعیت نگاه امام را ندارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: اولین نگاه امام به «وحدت و تقریب مذاهب و فضای نوع مناسبات فرقه اسلامی با یکدیگر» بود. در نگاه جهان بینی اسلامی و فقهی امام هم در جوامع اسلامی و هم جامعه داخلی احترام به همه ادیان وجود داشت. امام از همان ابتدا که انقلاب را رهبری و به پیروزی رساندند موضوع «وحدت بین فرق اسلامی» برای ایشان مهم بود.

صالحی بیان کرد: وقتی ما می‌بینیم ۱۱۰۰ شهید اهل سنت در دوران دفاع مقدس داریم یا حتی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر کشور ۷۶ درصد مشارکت مناطق اهل سنت به چشم می‌خورد نشانگر جهان‌بینی بزرگ امام است. در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بعد از انقلاب ۱۵۳ رسانه اهل سنت در قالب‌های مختلف داشته‌ایم، این نشان می‌دهد که همه در مسیر اجتماعی جایگاه خاص خود را دارند. از منظر امام همه حق فعالیت اجتماعی و هویت خاص خود را داشتند. امام به عنوان مرجعیت این نوع نگاه به وحدت بین ادیان را به عنوان یک ایدئولوژی جا انداختند.

وی با تاکید بر توجه ویژه امام به مردم ادامه داد: امام با نگاه خاص خود وحدت ارضی ایران را صیانت کردند، اگر امام خمینی (ره) رهبر دینی ایران نبود و دیگر رهبران دینی جای ایشان بودند بازهم موضوع فرق می‌کرد چون برای مردم جایگاه خاصی قائل بودند، در تقکر سنتی دینی ما مردم جایگاه زیادی ندارند اما تفکر امام اعتماد به مردم بود، امام هیچگاه نسبت به مردمش کم اعتماد نشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امام خمینی (ره) به ملت و مردمش ایمان داشت و لحظه‌ای نسبت به این موضوع تردیدی به خود راه ندادند، همچنین جایگاه رأی مردم و جایگاه آنها در حکومت‌سازی و نظام‌سازی کشور برای امام راحل حائز اهمیت بود. امام در سال ۵۷ مساله انتخابات مکرر را مطرح کردند و این در انقلاب‌های جهانی بی‌سابقه است. به طور کلی امام راحل مردم را از نظر جایگاه عاطفی و روحی به سوی جمهوری‌‎سازی بردند.

وی اضافه کرد: نوع نگاه دیگر امام «مساله زنان» بود، در این بخش امام خمینی (ره) به نوعی عمل کردند که تأثیر آن در این چهل سال دیده می‌شود، در واقع از انرژی ۵۰ درصد جامعه بهره بردند، در مقابل جریان‌هایی که تلاش داشتند زنان را در فضاهای محدودتر قرار دهند امام مقابله کردند. امتناع از حضور زنان در محیط‌های اجتماعی، آموزشی و… در فضاهای مختلف وجود داشت اما امام در یک جایگاه مرجعیت از شأن زنان حمایت کردند و همین امر تأثیر زیادی در این چهل سال بروی جایگاه زنان گذاشته است و در سبک زندگی‌های امروز ما تاثیرش کاملاً مشهود است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه نگاه امام راحل به زنان تصریح کرد: در حوزه فرهنگ و هنر حضور زنان کاملاً محسوس است، برای نمونه قبل از انقلاب کشور ما حتی یک ناشر زن نداشت اما الان ۷۰۰ ناشر از بانوان داریم و این اتفاق در سایر حوزه‌های هنر نیز به همین اندازه چشمگیر است، نگاه حضرت امام در حوزه زنان اگر به عنوان یک رهبر دینی نبود مسیر انقلاب اسلامی با آرایش جنسیتی می‌توانست تغییر کند، اما رفتار امام خیلی از خلاء‌های پیش از انقلاب را هم پر کرد.

صالحی خاطرنشان کرد: اگر امام به عنوان یک مرجع دینی نگاه درست به هنر نداشتند کار امروز ما خیلی سخت می‌شد، دعوای قدیمی موسیقی یکی از موارد است، امام در این مورد وقتی ورود پیدا می‌کردند مبناهایی را بیان می‌کردند که اساسی بود، به همین خاطر است که هرگاه ایشان حرف دینی و مشروعیت زا در باب موسیقی می‌زدند در این بخش خیلی پیشرفت می‌کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: امام در اوج منازعات سیاسی فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم ولی با فحشاء مشکل داریم. این می‌شود که امروز افتخارات خارجی و داخلی زیادی را داریم. پس نگاه‌هایی که می‌توانست سینمای ما را دچار اختلال کند را با نظرات‌شان جهت دادند. ما سال‌های سال مدیون نظرات و اندیشه‌های امام در زوایای مختلف بوده و هستیم.

  • منبع خبر : مهر