امانوئل ماکرون موضع دو دوزه خود را تغییر دهد
امانوئل ماکرون موضع دو دوزه خود را تغییر دهد

تجارت با فرانسه بعد از برجام فضایی ایجاد کرده که فرانسویها تقریبا بیشترین منافع اقتصادی را از رابطه با ایران به جیب میزنند. خودرو ، اکتشافات نفت و گاز ، سرمایه گزاری در پروژه های پتروشیمی ، خرید و اجاره هواپیما ، فروش دارو  و بسیاری از زمینه های مختلف در حال مذاکره که بستر […]

تجارت با فرانسه بعد از برجام فضایی ایجاد کرده که فرانسویها تقریبا بیشترین منافع اقتصادی را از رابطه با ایران به جیب میزنند.

خودرو ، اکتشافات نفت و گاز ، سرمایه گزاری در پروژه های پتروشیمی ، خرید و اجاره هواپیما ، فروش دارو  و بسیاری از زمینه های مختلف در حال مذاکره که بستر های چند ده میلیارد یورویی را در طول دوره ای کوتاه رقم میزنند مبادلاتی است که دو کشور در پروتکل های اقتصادی بدانه مبادرت نموده و همه در دست اقدام و اجرا بسر میبرند و طبعا این دندان طمع امری نیست که بتوان از آن براحتی چشم پوشی نمود حا ما در شرایطی هستیم که بعد از برجام فرانسه برای راضی نگهداشتن شرکای تجاری خود دائما از حمایت جدی نسبت به پایداری برجام سخن میکند ولی در عین حال اخیرا و در ارتباط با روابطی که با آل سعود داشته و شاید هم به هوس گرفتن قراردادهایی سخنان آل سعود و رژیم صهیونیستی را تکرار میکنند.

از چندی پیش امانوئل ماکرون رئیس جمهوری جوان و تازه کار فرانسه هم و غم خود را بر این گذاشته که هرگاه در مقابل دوربین واقع میشود نیش موشکی به ایران زده و اعلام نموده اند که ما با ایران بجز شریک تجاری باید شریک موشکی هم باشیم .

این اظهارات در شرایطی عنوان میشوند که فدریکا موگرینی، مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره احتمال مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران گفت: «ما نه در جلسه امروز در این باره صحبت کردیم و نه حتی هفته‌های پیش و گمان نمی‌کنم که در روزهای آینده نیز این موضوع مورد بحث قرار بگیرد».

میشل سپن وزیر اقتصاد فرانسه نیز در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار ، دراین دیدار، ظریف به سفر سال گذشته رییس جمهوری ایران به فرانسه و همچنین سفر اخیر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران و همزمان برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور اشاره کرد و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه روابط با فرانسه است و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور را اقدامی قابل توجه در گسترش روابط دو کشور دانست و اراده مشترک و سیاسی به منظور افزایش روابط همه جانبه دو کشور را از اهمیت خاصی برخوردار دانست و در این دیدار ها هیچ بحثی از مسائل موشکی مطرح نشده است. ظریف در این دیدار گفته بود که ما فرانسه را به عنوان یک شریک مهم اقتصادی و سیاسی تلقی کرده و شما در این سفر با بازار ایران و نیروی انسانی آن بیشتر آشنا خواهید شد  اقداماتی هم برای سرمایه گذاری مشترک در زمینه تولید خودرو صورت گرفته که می تواند گسترش بیشتری یابد

 

واضح و مبرهن است که در مخالفتها و سخت گیری های دوران مذاکره از طرف فرانسه، این کشور جزئی از ارکان توافق برجام بوده و تلاش های خود را برای موفقیت آن انجام داده است. میشل سپن وزیر اقتصاد فرانسه نیز عنوان نموده که فرانسه و ایران در زمینه روابط اقتصادی بسیار موفق عمل کرده اند.

فرانسه طبعا برای حضور در امضای تعهدات برجامی باج قابل توجهی دریافت نموده و نخواهد توانست از این لقمه دندانگیر قدمی عقب نهاده و آن را به دیگری واگذار نماید

بسیار طبیعی است که مقامات سیاسی و شرکت های فرانسوی خواستار استفاده از فرصت ها و ظرفیت های موجود میان دو کشور بوده باشند و این درحالی است که .اگنس روماتت اسپاین، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه اما در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت

فرانسه نگرانی هایی نسبت به ادامه برنامه موشکی ایران دارد، این فعالیت‌ها می توانند باعث بی ثباتی و ناامنی در منطقه بشوند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با بیان اینکه روش‌های دیپلماتیک «راه حل مناسب» برای اقدامات موشکی ایران است خواستار شروع مذاکره در این‌باره شد. وی تاکید کرد که این مذاکرات بی‌طرفانه خواهد بود. وی همچنین احتمال وضع تحریم‌های موشکی علیه تهران را مردود ندانست.

امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه در سفر اخیر خود به امارات عربی متحده از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار گفتگو در این‌باره شده.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این سخنان این گونه اظهار داشته که  «ما بارها به مسئولان فرانسوی گفته‌ایم که برجام قابل مذاکره دوباره نیست و نمی توانیم موضوع دیگری را برای گفتگو به آن اضافه کنیم. فرانسه به طور کامل از رویکرد قاطع ایران در این زمینه و اینکه برنامه دفاعی ایران قابل مذاکره نیست؛ آگاهی دارد.»

خبرگزاری رویترز هم کرارا پیش از این اعلام کرده بود که مقامات ایران درخواست تماس تلفنی رییس جمهوری فرانسه برای گفتگوی درباره برنامه موشکی را رد واعلام کردند که برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست.

شیطنت اینجاست که وزیر امور خارجه فرانسه که قرار بود آخر ماه نوامبر به ایران برود، سفر خود را به دلیل «برنامه بسیار پرمشغله کاری» به آخر سال به تعویق انداخت و اعلام کرد فرانسه نگرانی عمیق خود را درباره آزمایش موشک بالستیک ایران بیان کرده و از دبیر کل سازمان ملل خواست تا گزارش کاملی را در این خصوص ارائه دهد.

به گزارش رویترز، فرانسه هفته پیش ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به آزمایش موشکی ایران، از آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواسته است تا گزارش کاملی را درباره این مساله آماده کند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه فرموده اند ، پاریس از ایران می خواهد تا همه فعالیت های بی ثبات کننده خود در منطقه را متوقف کند. فرانسه به همراه شرکایش به خصوص اروپا، ابزارهایی را برای جلوگیری از فعالیت های بی ثبات کننده موشک بالستیک ایران در نظر خواهد گرفت و این اظهارات کاملا به مثابه برخورد از اول خط از جانب فرانسه محسوب میشود

بنظر میرسد سکوت ایران هم ازجانب وزارت خارجه و هم از جانب ریاست جمهوری و در انتها مجلس شورای اسلامی بستر واکنش تعدیل را در ایران پیش گرفته و روز بروز فرانسه و به تبع آن برخی کشورهای دیگر موضع فرانسه را تلویحا تایید میکنند و این با راهبرد سیاسی نظامی ایران کاملا مغایر و حتی ضد سیاستهای اقدامی در بحث دکترین امنیت ملی است.

سپاه پاسداران و مقام معظم رهبری طی بیاناتی بسیار روشن و صریح دکترین امنیت ملی ایران را در این خصوص بیان فرموده اند.

حتی اگر فرانسه در خفا به مقامات کشور ما اظهار نموده باشد که این اظهارات جنبه بازاریابی برای فرانسه در کشورهای دیگر دارد نیز از نظر ما قابل قبول نبوده و امانوئل ماکرون باید دو دوزه بازی را رسما کنار نهاده و به صراحت بر نقش خود در حمایت از برجام و بی ربط دانستن مذاکره در خصوص امور دفاعی ایران را اعلام نماید و چنانچه نکند کشور روابط اقتصادی با آنها را در محل تردید و تشکیک به بررسی خواهد گذاشت.

حمید رضا نقاشیان

والسلام