امریه‌ای برای تحقیر؛ فقط ۶ ساعت فرصت دارید تا از مصلی خارج شوید
امریه‌ای برای تحقیر؛ فقط ۶ ساعت فرصت دارید تا از مصلی خارج شوید
حدود ۲۵۰۰ ناشر ایرانی حاضر در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز تنها ۶ ساعت فرصت دارند تا از نمایشگاه خارج شوند.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از روز چهارم اردیبهشت ۱۳۹۸ با حضور ۲۴۰۰ ناشر ایرانی و حدود ۸۰۰ ناشر خارجی با شعار «خواندن توانستن است» در محل مصلای تهران آغاز به کار کرد و دیروز یعنی شنبه ۱۴ اردیبهشت به کار خود پایان داد.

هرچند که مسئولان انتشاراتی‌ها و کارکنان آنها با شور و علاقه در عرض چند روز در مصلی مستقر شده و غرفه‌های خود را با ذوق هرچه تمامتر آماده پذیرایی از مخاطبان و دوستداران کتاب کردند، اما به یقین امروز یعنی یکشنبه ۱۵ اردیبهشت برای آنها روزی سخت و غم‌انگیز خواهد بود.

مسئولان و کارکنان انتشاراتی‌ها که ۱۰ روز سخت را پشت سر گذاشته‌اند، امروز تنها ۶ ساعت فرصت دارند تا وسایل خود را جمع کرده و از مصلی خارج شوند. مدیر بخش عمومی نمایشگاهی دیروز (روز پایانی نمایشگاه) دستورالعمل خروج ناشران از مصلی را به شرح زیر به همه غرفه‌ها اعلام کرده است:

«با سلام و احترام

خواهشمند است جهت خروج وسایل و کتاب از غرفه به نکات ذیل توجه فرمائید:

۱. زمان خروج کالا و ملزومات ناشران از ساعت هشت صبح تا دو بعد از ظهر روز یکشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه نود و هشت بوده و تمدید نخواهد شد.

۲. وسایط نقلیه حمل بار ناشران بخش عمومی صرفاً از (درب شماره یک) و (پارکینگ شماره پانزده) قنبرزاده وارد و به نوبت از مسیر تعیین شده (راه بند درب دوازده بولوار اصلی – زنجیر جلوی شبستان) به سمت درب‌های شبستان و یا مسیر صحن اصلی هدایت و پس از بارگیری، جهت خروج تاکیداً فقط از رمپ روبروی درب ۵۷ شبستان (مقابل صحن اصلی) به سمت درب بیست و پنج خیابان پاکستان هدایت خواهند شد.

۳. به هیچ عنوان خودروهایی سواری ناشران و همکاران گرامی در روز خروج کالا اجازه ورود به محوطه را نخواهند داشت و صرفاً می‌بایست به پارکینگ‌های (پانزده _ قنبرزاده) و (بیست و یک _ بزرگراه رسالت) مراجعه و جهت خروج بار از چرخ‌های دستی استفاده فرمایند. ضمناً پارکینگ شماره پانزده به دلیل دسترسی بهتر توصیه می‌شود.

۴. با توجه به اینکه درب‌های شبستان رأس ساعت هشت صبح روز مذکور گشوده خواهند شد حضور ناشران در محل غرفه الزامی است. بدیهی است ستاد برگزاری نمایشگاه هیچگونهمسئولیتی در خصوص خسارات احتمالی که به علت عدم حضور مسئولان غرفه متوجه ناشران گردد را به عهده نخواهد داشت و مسئولیت آن بر عهده ناشر است.

۵. ناشران محترم به منظور دریافت برگ خروج کالا می‌توانند فرم مربوطه را از مدیریت ستاد (مستقر در شبستان) دریافت نموده و پس از وارد کردن اطلاعات اقلام خروجی و مهر و امضا مدیر یا جانشین غرفه به تأیید و مهر و امضا مدیریت ستاد اجرایی ناشران بخش عمومی برسانند.»

با این دستورالعمل خروج، امروز در مصلای امام خمینی (ره) قیامتی برپا می‌شود. دو هزار چهار صد ناشر فقط ۶ ساعت فرصت دارند تا وسایل خود را جمع کرده و از نمایشگاه خارج شوند. ازدحام و ترافیک عظیم خودروهای باربر قطعاً داستان غم‌انگیزی را رقم خواهد زد و معلوم نیست با این تاکید بر عدم تمدید ساعت خروج، تکلیف ناشرانی که نتوانند در این مدت زمان اندک وسایل خود را جمع کرده و سوار خودروهای باربری کنند چه خواهد شد؟

همچنین ستاد برگزاری نمایشگاه از روز نخست تاکید کرده که هیچ ناشری حق وارد کردن چرخ‌های دستی خودشان را به محوطه مصلی ندارند و برای حمل و نقل کتاب‌هایشان باید از چرخ‌های موجود در نمایشگاه استفاده کرده و کارگران معرفی شده از ستاد برگزاری را برای حمل و نقل استخدام کنند. با توجه به محدودیت این کارگران و تعداد چرخ‌ها، معلوم نیست که ناشران چقدر باید معطل بمانند تا بتوانند بارهای خود را به سمت خودروهای حمل بارشان ببرند؟

قطعاً این محدودیت‌ها به همراه زمانبندی محدود خروج (که تمدید نمی‌شود) استرس شدیدی را به ناشران و کارکنان آنها وارد خواهد کرد. استرسی که خدای ناکرده ممکن است به فضای عصبیت ختم شود.

  • منبع خبر : مهر