امسال ۳ ماهواره در مدار قرار می گیرند
امسال ۳ ماهواره در مدار قرار می گیرند
‎رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه امسال سه ماهواره ناهید ۱، ظفر و پارس ۱ در مدار قرار می گیرند گفت:تا سال ۱۴۰۴ ماهواره سنجشی باقدرت تفکیک تصاویر یک متر می‌سازیم.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد  به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرتضی براری با بیان اینکه رویکرد سازمان فضایی، صنعتی سازی فناوری فضایی است گفت: برای اینکه فناوری‌های فضایی صنعتی سازی شود، تلاشمان این است که از ظرفیت بخش خصوصی در کل زنجیره صنعت فضایی استفاده کنیم. به همین خاطر برای شناسایی پیمانکار جهت طراحی، ساخت و تحویل در مدار ماهواره‌های سنجش‌ازدور اپتیکی و راداری، فراخوان مناقصه اعلام کرده‌ایم.

‎وی افزود: تاکنون اکثر ماهواره‌های ما در مراکز تحقیقاتی و مراکز دانشگاهی و پژوهشگاه‌ها طراحی و ساخته می‌شد اما بر اساس رویکرد جدید، برنامه داریم که دانشگاه‌ها در توسعه فناوری فضایی ادامه فعالیت داشته باشند و ساخت ماهواره را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

‎رئیس سازمان فضایی ادامه داد: بر این اساس امیدواریم در راستای صنعتی سازی فناوری فضایی، فناوری‌هایی که در یک دهه گذشته در دانشگاه‌ها به آن دست پیداکرده‌ایم با تعامل دانشگاه و شرکت‌های خصوصی بزرگ، تثبیت شود و در آینده نزدیک شاهد قرارگیری ماهواره‌های عملیاتی در مدار و بالطبع توسعه زیرساخت‌های بومی فضایی باشیم.

‎وی گفت: یکی از اولویت‌های ما در دولت دوازدهم بسترسازی برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این حوزه بوده و بر همین اساس، پروانه فعالیت اپراتورهای ماهواره‌ای را تصویب کردیم که تاکنون چندین شرکت بزرگ، درخواست دریافت این پروانه را ارائه کرده‌اند. همچنین پروانه فعالیت اپراتور ماهواره‌های سنجشی نیز تکمیل‌شده است که در حال طی فرآیند تصویب است.

‎رئیس سازمان فضایی  با اشاره به پرتاب دو ماهواره در سال گذشته و تأکید بر اینکه در مدار قرار نگرفتن آن‌ها را شکست نمی‌دانیم گفت: ما در حوزه فضایی متکی به توان بومی و دانش متخصصان داخلی هستیم؛ بنابراین در این مسیر هر نوع فرایندی که با آن مواجه می‌شویم یک موفقیت محسوب می‌شود. چراکه با هر تجربه به توان و دانش جدیدی دست پیداکرده‌ایم.

‎وی افزود: ما پیش‌ از این موفق شده بودیم ماهواره نوید را در مدار ۲۵۰ کیلومتر سطح زمین قرار دهیم که سال گذشته با پرتاب ماهواره پیام تلاش داشتیم آن را به مدار ۵۰۰ کیلومتر تزریق کنیم که خوشبختانه ماهواره و ماهواره‌بر به مدار ۵۰۰ کیلومتری هم رسید، اما برای در مدار قرار گرفتن در بعضی پارامترها از جمله گرمای بیش‌از اندازه نتوانست در این مدار قرار گیرد؛ اما همان پرتاب برای ما به یک تجربه فوق‌العاده تبدیل شد.

‎براری ادامه داد: بعد از دو پرتاب سال گذشته، سریعاً یک کمیته کاری بین تیم ساخت ماهواره و ماهواره‌بر، تشکیل و مشکلات بخش شناسایی و رفع شد و ساخت سه ماهواره جدید شتاب گرفت و تصمیم گرفته شد که امسال ماهواره مخابراتی ناهید ۱، ماهواره‌های سنجش‌از دور ظفر و پارس ۱ فرایند تکمیل و در مدار قرار گرفتن را طی کنند.

‎رئیس سازمان فضایی درباره ویژگی‌های ماهواره ناهید ۱ که برای تزریق به مدار در حال طی فرآیند پرتاب است گفت: این ماهواره جزو گروه ماهواره‌های مخابراتی است. ماهواره‌هایی که تاکنون پرتاب کردیم ماهواره‌های سنجش‌از دور بوده‌اند و ناهید ۱ نخستین ماهواره ما در گروه مخابراتی محسوب می‌شود که به فضا پرتاب خواهد شد.

‎وی با بیان اینکه ماهواره ناهید ۱ در مدار ۲۵۰ کیلومتری قرار می‌گیرد و طول عمر ماندگاری‌اش دو و نیم ماه است، افزود: ما تصمیم داریم یکسری از فناوری‌های ماهواره‌های مخابراتی را در این ماهواره آزمایش کنیم. فناوری پنل خورشیدی باز شونده، ارتباطات بین ماهواره‌ای و کنترل سه محوره جزو فناوری‌هایی هستند که با در مدار قرار گرفتن این ماهواره، مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

‎براری ادامه داد: تمام ماهواره‌هایی که تاکنون پرتاب‌شده‌اند، دارای پنل‌های خورشیدی متصل به خود ماهواره بوده‌اند، درصورتی‌که در ماهواره‌های مخابراتی برای آنکه مدت‌زمان بیشتری در مدار قرار گیرند نیاز به سلول‌های خورشیدی باز شونده است. این نوع پنل با پرتاب ماهواره ناهید ۱ آزمایش خواهد شد و می‌تواند تجربه خوبی در ساخت ماهواره‌های جدید با طول عمر ماندگاری بیشتر در مدار در اختیار ما قرار دهد.

‎رئیس سازمان فضایی در ادامه با تأکید بر اینکه در نقشه راه سازمان فضایی هدف تعیین‌شده این است که در سال ۱۴۰۴ به ماهواره‌های سنجش‌ازدور باقدرت تفکیک تصاویر یک متر دست پیدا کنیم گفت: در همین راستا، ماهواره سنجی ظفر باقدرت تفکیک تصاویر ۲۲.۵متر و پارس ۱ باقدرت تفکیک ۱۵ متر، مراحل نهایی تکمیل را طی می‌کنند و تلاش داریم با پژوهش‌هایی که انجام می‌شود تا سال ۱۴۰۴ موفق به ساخت ماهواره سنجی باقدرت تفکیک تصاویر یک متر برسیم.

‌وی افزود: ما در شرایطی امروز به این نقطه رسیده‌ایم که سال ۱۳۸۵ قرارداد ساخت سه ماهواره با سه دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر و علم و صنعت برای ساخت ماهواره‌های سنجش‌ازدور باقدرت تفکیک تصاویر ۱۰۰۰ متر منعقد کرده بودیم. با تلاش متخصصان داخلی ماهواره پیام که سال گذشته پرتاب شد دارای قدرت تفکیک ۴۰ متر بود یعنی ۲۵ برابر پیشرفت و این از رشد ما در صنعت فضایی حکایت دارد.

‎براری در ادامه در خصوص وضعیت ماهواره‌برها و اینکه آیا می‌توان به موفقیت ماهواره‌برها برای در مدار قرار دادن ماهواره‌های ناهید ۱، ظفر و پارس ۱ امیدوار بود گفت: در چند ماه گذشته به‌صورت شبانه‌روزی جلسات متعددی برگزار شده تا امسال این سه ماهواره با کمترین خطا کامل و فرایند تزریق در مدار را طی کنند. من خیلی امیدوارم چون تمام مشکلات در بخش ماهواره‌بر طی جلسات مختلف شناسایی و رفع شده و امیدواریم امسال شاهد موفقیت و در مدار قرار گرفتن این سه ماهواره باشیم.

  • منبع خبر : مهر