امنیت در تهران از پایتخت کشورهای اروپایی هم بیشتر است
امنیت در تهران از پایتخت کشورهای اروپایی هم بیشتر است

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: امنیت در تهران از پایتخت کشورهای اروپایی هم بیشتر است  سردار حسین رحیمی درحاشیه برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره تهران شهر امن در جمع خبرنگاران گفت: امروز وضعیت امنیت در تهران نه تنها در مقایسه با کشورهای همسایه، بلکه از بسیاری کشورهای اروپایی بالاتر است. وی افزود: امروز امنیتی که در […]

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: امنیت در تهران از پایتخت کشورهای اروپایی هم بیشتر است

 سردار حسین رحیمی درحاشیه برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره تهران شهر امن در جمع خبرنگاران گفت: امروز وضعیت امنیت در تهران نه تنها در مقایسه با کشورهای همسایه، بلکه از بسیاری کشورهای اروپایی بالاتر است.

وی افزود: امروز امنیتی که در پایتخت ایران برقرار است، در بسیاری از کشورهای اروپایی و پایتخت های آنها مشاهده نمی شود.

سردار رحیمی تصریح کرد: هنگامی که من در این مسئولیت قرار گرفتم، آمار سرقت در تهران ۵ و ۶ درصد بود اما اکنون این آمار به زیر ۳ درصد رسیده است.

فرمانده انتظامی تهران در مقایسه میان تهران و لندن گفت: در لندن در سال ۲۰۱۷ میزان سرقت در مقایسه با سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشت، این افزایش در تجاوز جنسی ۴ درصد و در چاقوکشی ۲۶ درصد بود اما ما نسبت به سال قبل شاهد کاهش چنین آسیب هایی بودیم.

وی افزود: از سوی دیگر ما بیش از ۱۰۰ مرکز مشاوره در پلیس تهران داریم. در کلانتری های ما ۸۵ مرکز مشاوره دایر است و تاکنون ۶۲ هزار و ۱۹۵ نفر از طریق مراکز مشاوره ما به سازش و صلح رسیده اند.

سردار رحیمی به رویکرد آموزشی و جامع‌محوری پلیس پایتخت پرداخت و اعلام کرد: در ۹ ماه گذشته ۲۸۷ هزار و ۴۰۲ نفر از دانش‌آموزان، دانشجویان، کارکنان و اصناف توسط همکاران من آموزش دیدند تا رفتارهای اشتباهشان را برطرف کنند، چرا که پلیس در رویکرد جدید خود تلاش می‌کند تا با اقدامات ایجابی و آموزشی، افرادی را که جرائم‌شان جنبه امنیتی ندارد، متوجه اشتباهشان کند.

وی افزود : ۲۲ نقطه تهران چادرهایی برپا شده و موتورسواران متخلف و قانون‌گریز در آن آموزش می‌بینند.

سردار رحیمی ادامه داد : پلیس در برخورد با کسانی که شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند، بحث آموزشی را در پیش گرفته و با برپایی ۱۲۱ جلسه، ۷هزار و ۹۱۳ نفر را آموزش داده است.

وی اشاره کرد :  از این پس افرادی که شئونات اسلامی را رعایت نکرده دیگر به بازداشتگاه نمی‌روند و پرونده برایشان تشکیل نمی‌شود. برخی در کلاس‌های آموزشی پلیس شرکت می‌کنند.

عالی‌ترین مقام انتظامی پایتخت اعلام داشت : پلیس با قاچاقچیان، سارقان و مخلان نظم و امنیت هیچ تعارفی ندارد اما در جرایم غیرامنیتی به رویکرد آموزشی و ایجابی می‌اندیشد.

رئیس پلیس پایتخت به بحث اصلی امنیت پرداخت و تصریح کرد: مهمترین و اساسی‌ترین نیاز جامعه امنیت است و مسئول برقراری نظم، انضباط و امنیت، حاکمیت است.

وی به بحث برون‌سپاری مسئولیت‌ها پرداخت و گفت: تنها حوزه ای را که نمی‌توان تحویل بخش خصوصی داد، بحث امنیت است، چرا که مسئولیتش با حاکمیت است.

وی افزود: امنیت، تولیدی عمومی است و چیزی نیست که پلیس به تنهایی بتواند آن را ایجاد و ایجاب کند، چرا که همه باید با هم امنیت را تولید کنیم، اگرچه مسئولیت پلیس تأمین امنیت است.

عالی‌ترین مقام انتظامی تهران بزرگ اظهار داشت: مشتریان اصلی آرامش و امنیت، اقشار مختلف مردمند و نقطه آغازین حرکت به سمت فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، علمی، آموزشی و… گوهر ارزشمندی به نام امنیت است.

وی به ابعاد امنیت پرداخت و گفت: امنیت بعد عینی، ذهنی و نسبی دارد؛ اصالت امنیت نسبی است و در بعد علمی امنیت باید همه اقشار، امنیت را به چشم ببینند.

سردار رحیمی به برگزاری جشن سال نو میلادی در خیلی از کشورها اشاره کرد و گفت: در حالی که هزاران هزار نفر در حال برگزاری جشن سال نو هستند، پلیس بسیاری از کشورها در حال آماده‌باش است تا تهدیدی متوجه شهروندانشان نباشد، در حالی که در ایران و به خصوص تهران، هم‌وطنان مسیحی ما در بهترین شرایط، مراسم جشن سال نو میلادی را برگزار می‌کنند.

مشکل امنیتی پس از زلزله نداشتیم

رحیمی با اشاره به دومین زلزله تهران نیز گفت: خوشبختانه مشکل خاصی نداشتیم و گزارشی از سرقت ارائه نشد.

وی تاکید کرد: پلیس در مواقع بحران برنامه مشخص داشته و همه چیز تحت کنترل پلیس قرار دارد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با انتقاد از شایعه سازان در فضای مجازی گفت: متاسفانه یکی از مشکلات ما شایعه هایی است که در فضای مجازی، فضای رعب و وحشت ایجاد می کند. این شایعه ها اساس علمی ندارد و تنها موجب نگرانی می شود.

وی گفت: پلیس فتا فضای مجازی را رصد می کند و با متخلفان برخورد قاطعی خواهد کرد و آنها به مراجع قضایی معرفی می شوند.