به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد این روزها تلاش دولت برای حمایت همه جانبه از بورس بساط مشتریان بانکی با سپرده بالا یا همان مشتریان VIP و امکانات آنچنانیشان را برچیده است. تا چند ماه پیش اگر حساب بانکیتان پر بود نهتنها سود بیشتری دریافت میکردید و باجه مخصوص داشتید بلکه لازم نبود ساعتها در صف بانک منتظر بمانید و ممکن بود شخص رئیس شعبه بدون نوبت به کارتان رسیدگی کند و حتی امکانات CIP و تفریحی داشته باشید.”امکانات ویژه مشتریان بانکی حذف شد”
چندماه پیش عکسی از باجه مخصوص مشتریان VIP یکی از بانکها در فضای مجازی منتشر شد که واکنشهای جالبی را از سوی کاربران به دنبال داشت. در آن زمان گزارشها حاکی از امتیازات ویژه برای برخی مشتریان خاص بانکها بود.به گفتههای متصدیان باجههای بانکی برخی از بانکها برای این مشتریان امکانات CIP و تخفیفات برای انواع خدمات بانکی، باشگاههای ورزشی و تفریحی در کنار پوششهای خاص بیمهای و…در نظر گرفته بودند.
امکانات CIP برای VIPها
«اگر ۳۵۰ میلیون تومان سپرده داشته باشید مشتری ویژه(کارت طلایی) و اگر بالای سه میلیارد تومان داشته باشید مشتری خاص(کارت مشکی) هستید. مشتریان ویژه و خاص علاوه بر نرخ سود بالاتری که شاملشان میشود امکانات دیگری هم دارند مثلا برای فرودگاه خدمات CIPداریم؛ اگر بخواهند به فرودگاه بروند یا برگردند ماشین از طرف بانک دنبالشان میرود و میتوانند از قسمت CIP استفاده کنند. بیمهها هم برای آنان شامل تخفیف ویژه میشود؛ بیمه بدنه، شخص ثالث، عمر، تکمیلی، خانه امن و آتش سوزی و…. مشتریان با کارت طلایی رنگ به هر شعبهای که بروند معاون رئیس یا خود رئیس شعبه بدون این که در نوبت بمانند، کارشان را انجام میدهند. همچنین برای آنها در برخی از شعبههایمان باجه اختصاصی ایجاد شدهاست.
اگر هم شعبهای باجه اختصاصی نداشت، مستقیم نزد رئیس شعبه یا معاون آن میروند تا کارشان انجام شود. به کار مشتریان خاص هم فقط شخص رئیس شعبه رسیدگی میکند. ضمنا هراز گاهی هم با باشگاه های مختلف تفریحی و ورزشی قرارداد میبندیم تا با تخفیفهای خیلی خوبی بتوانند از امکانات آن استفاده کنند مثلا سری قبل با باشگاه «حس خوب» آرژانتین قرارداد بستیم که قیمتها برای این مشتریان خیلی مناسب شد».
اینها گفتههای یکی از کارکنان در شعبهای از بانک سامان است که تا قبل از این برای مشتریان ویژه عرضه میشد.
VIPها همیشه در اولویتاند
اما در بانک ملت وضعیت چطور بود؟
متصدی یکی از شعبههای این بانک خصوصی درباره امکانات ویژه برای VIP که در این بانک مشتریان مهان خوانده میشوند، توضیح میدهد که تا چند ماه پیش وضعیت چطور بود: «مشتریان مهان همیشه در اولویت برای دریافت خدمات حضوری هستند. مهان که باشید با ارائه کارت شناسایی و ملت کارت مهان خود به هر یک از شعب بانک درخواست شما با اولویت توسط یکی از کارکنان خبره شعبه به انجام رسیده و تحویل میگردد. وقتی مهان باشید درخواست پوز فروشگاهی شما هم با اولویت بررسی خواهد شد. مشتریان مهان را در صف انتظار دریافت پایانه پوز فروشگاهی نمیگذاریم. همچنین مشتریان مهان در استفاده از خدمات بانکی و پرداخت کارمزدها از تخفیفات ویژه خود برخوردارند. بیشترین میزان تخفیفات مجاز بانک مرکزی را برای آنان در نظر گرفتهایم.
ضمنا این افراد در پوشش بیمه درمان تکمیلی هستند واگر بخواهند میتوانند به طور رایگان از پوشش بیمه درمان تکمیلی برخوردار شوند. تخفیف ویژه مشتریان مهان در بیمه بدنه خودرو دهم وجود دارد. با پیوستن شما به گروه مشتریان مهان، شرکت بیمه ما شرایط ویژهای را در بیمههای عمر و سرمایهگذاری برای شما در نظر خواهد گرفت. از یک بیمهنامه آتشسوزی دفترچهای رایگان بهرهمند شوید.
همچنین در خرید بیمه حوادث انفرادی از تخفیفی حداکثر ۲۵% برخوردار خواهید شد. شرکت بیمه ما بالاترین سطح تخفیفات ممکن در بیمههای مسئولیت با ۲۰درصد تخقیف برخوردارید. شما برای خرید بیمهنامه آتشسوزی منازل مسکونی و بیمهنامه آتشسوزی صنعتی به ترتیب از سقف ۴۵% و ۶۰% تخفیف ویژه مهان برخوردار هستید. در بیمه مسافرتی (مسافرت خارج از ایران) نیز شرکت بیمه ما، تخفیفی تا سقف ۱۵% را در نظر گرفته است».
VIPها در نوبت نمیمانند
پیگیری از یکی از شعب بانک پاسارگاد نیز حاکی از آن است که مشتریان میتوانستند به محض احراز شرایط عضویت در هر یک از ردههای فرین، زرین و سیمین یا همان VIP خدمات بانکی را در تمام شعب بدون نوبت دریافت کنند. در کنار آن از خدمات ویژه رفاهی مثل استفاده از خدمات ویژه مسافرتی و فرودگاهی شامل انجام کلیه تشریفات فرودگاهی در جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه بینالمللی امامخمینی(ره)، برگزاری اکران اختصاصی جشنواره فیلم فجر و …بهرهمند میشدند.
بنابراین در پاسارگاد مثل سامان برای نورچشمیها حسابی سنگ تمام میگذاشت.”امکانات ویژه مشتریان بانکی حذف شد”
هرچه VIPها بخواهند
«بستگی دارد آنها چه بخواهند». این جمله جوابی کوتاه و عین حال روشن در توضیح وضعیت مشتریان خاص در بانک ایرانزمین بود.
بعد از شنیدن این جمله از رئیس شعبه توضیح دهد: امکانات برای مشتریان VIP بستگی به این داشت که آنها از بانک چه بخواهند؛ اگر شما یک شرکت باشید و بخواهید سپردهگذاری کنید امکاناتی برای کارمندانتان در نظر گرفته میشد مثل این که برای کارمندان بن کارت زده شود و…اما برای مشتریان با سپرده خانگی بیشتر نرخ سود اهمیت دارد.
براندازی VIPها به دست بورس؟
حالا که چند ماهی گذشته و نرخ سودهای بانکی تغییر کرده، پیگیری از شعب این بانکها نشان میدهد که ظاهرا بورس بساط VIPها و امکانات خاص بانکها را برچیده است. به نظر میرسد هیچ یک از بانکها دیگر اجازه ندارند امکانات خاص و سودهای آنچنانی به هیچ یک از مشتریانشان دهند. اگرچه تا پیش از این هم ارائه چنین خدماتی از جمله سود سپرده بالاتر از نرخ مصوب، قانونی نبود و انتظار میرفت با آن برخورد شود اما این اتفاق تا زمان حمایتهای بیدریغ دولت و ارکان مختلف از بورس نیفتاده بود.
رئیس شعب یکی از بانکهای خصوصی حالا در توضیح امکانات فعلیشان به VIPها میگوید: دیگر امکانات سابق را برای مشتریانی با مبلغ سپرده بالا نداریم. علتش هم که معلوم است. سعی دارند پول مردم را به جای بانک به سمت بورس سوق دهند.
- منبع خبر : ایران جیب