امیرعبداللهیان: باید پول فروش نفت‌مان به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود
امیرعبداللهیان: باید پول فروش نفت‌مان به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آغاز دور جدید مذکرات وین از امروز بین ایران و گروه ۱+۴ اظهار کرد: ما باید به نقطه ای برسیم که نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول آن به صورت ارزی در حساب های بانکی ایران وارد شود و ما بتوانیم به طور کامل از مزایای اقتصادی برجام برخوردار شویم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آغاز دور جدید مذکرات وین از امروز بین ایران و گروه ۱+۴ اظهار کرد: ما باید به نقطه ای برسیم که نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول آن به صورت ارزی در حساب های بانکی ایران وارد شود و ما بتوانیم به طور کامل از مزایای اقتصادی برجام برخوردار شویم.

به گزارش صبح اقتصاد، وزیر امور خارجه ایران صبح امروز در حاشیه پنجمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران که در مرکز مطالعات وزارت خارجه برگزار شده بود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اظهارات شما مبنی بر اینکه قرار است سامانه ای برای استعلام ایرانیان خارج از کشور برای ورود به کشور در سایت میخک ایجاد شود، در این ارتباط وضعیت هنرمندانی که به خارج از کشور از سال ها قبل رفته اند چگونه است و آیا این موضوع شامل آن ها هم می شود، گفت: برای سفر ایرانیان خارج از کشور به ایران ما در ذیل سایت میخک وزارت خارجه که خدمات کنسولی ارائه می کند محیطی را فراهم کرده ایم که از روز چهارشنبه همزمان با برگزاری نشست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور بارگزاری می شود و از این طریق ایرانیان خارج از کشور می توانند بدون هیچ مشکلی اطلاعات اولیه خود را وارد کنند و از ما برای ورود به کشور استعلام .

وی ادامه داد: ما درخواست آن‌ها را با استعلام از قوه قضاییه و دستگاه‌های ذیربط امنیتی مورد بررسی قرار می دهیم و به درخواست بررسی آن ها رسیدگی می کنیم و به آن ها اطلاع می دهیم که برای سفر به ایران با مسائل و مشکلی روبرو نیستند. البته بر این موضوع نیز تأکید می شود که آن ها در مدت اقامت شان در ایران باید تمام مقررات و قوانین را رعایت کنند. طبق توضیحاتی که در سایت میخک آمده است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا زمان دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان مشخص شده است یا نه، گفت: هنوز تاریخ این دور از مذاکرات مشخص نشده است.

امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با بحث مذاکرات وین و موضوع تضمین و راستی آزمایی اجرای تعهدات از سوی طرف های مقابل و پیگیری این موضوع از سوی ایران گفت: از امروز دور جدید مذاکرات وین شروع می شود و از جمله موضوعاتی که در دستور کار ما و طرف های مقابل قرار دارد بحث تضمین و راستی آزمایی است.

وی با اشاره به دور هفتم مذاکرات وین و رسیدن طرفین به یک سند مشترک برای گفت‌وگو گفت: براساس گفت‌وگوهایی که انجام شد ما به یک سند جدیدی رسیدیم و مذاکرات حول این سند مشترک برگزار می شود ، در واقع ما امروز سند مشترک و قابل قبولی روی میز مذاکره کنندگان داریم که آنها را اسناد یک دسامبر و ۱۵ دسامبر می‌خوانیم در دو موضوع هسته‌ای و  رفع تحریم‌ها، یعنی دیگر سند ژوئن  ۲۰۲۱  را کنار گذاشتیم به سند جدید و مشترکی رسیدیم  . ما در مذاکرات  از جمله موضوعاتی که در مذاکرات جاری مورد توجه ما است مسئله تضمین و راستی آزمایی است.

وی گفت: برای ما مهمترین مسئله ذیل واژه ها و موضوعات این است که به نقطه ای برسیم که نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول آن به صورت ارزی در حساب های بانکی ایران وارد شود و ما به طور کامل بتوانیم از مزایای اقتصادی برجام برخوردار شویم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اقدامات وزارت خارجه و دولت برای جلب سرمایه گذاری های ایرانیان خارج از کشور گفت: ما اولین وظیفه خود در دولت سیزدهم در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور را ارائه تسهیلات از جمله تسهیلات کنسولی به صورت روان و آرام به آن ها می دانیم. در جریان سفر به نیویورک و چند کشور دیگر متوجه شدیم که یکی از مشکلات ایرانیان کارت ملی است. اینکه برای فرزندان آن ها که به سن ۱۵ سال رسیده اند کارت ملی با تأخیر صادر شده یا برای آن ها صادر نشده است و کارهای اداری فرزندان آن ها با توجه به نداشتن کارت ملی با مشکلاتی روبرو شده است.

وی با تأکید بر اینکه ارائه تسهیلات کنسولی به ایرانیان خارج از کشور را از وظایف اصلی خود می دانیم، ادامه داد: با ارائه این تسهیلات رفت و آمد ایرانیان خارج از کشور آسان تر می شود.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: در دولت در حال بازنگری قوانین مربوط به سرمایه گذاری در داخل کشور برای خارجی ها و ارائه تسهیلات به ایرانیان خارج از کشور در این زمینه هستیم تا آن ها بتوانند از فرصت سرمایه گذاری در سرزمین مادری خود بهره مند شوند.