امیرعبداللهیان: هیچ سلاحی را به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نداده‌ایم
امیرعبداللهیان: هیچ سلاحی را به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نداده‌ایم
وزیر امور خارجه ایران ، عصر دوشنبه دوم آبان ماه، میزبان مدعوین هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) بود که در جریان آن دبیرکلی این مجمع به مدت سه سال به مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) واگذار می‌شود. 

وزیر امور خارجه ایران ، عصر دوشنبه دوم آبان ماه، میزبان مدعوین هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) بود که در جریان آن دبیرکلی این مجمع به مدت سه سال به مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) واگذار می‌شود.

به گزارش صبح اقتصاد ، براساس اعلام روابط عمومی وزارت امور خارجه ایران،حسین امیرعبداللهیان در این نشست که با حضور ده‌ها تن از روسای خبرگزاری‌های شرکت کننده در مجمع عمومی سازمان اوآنا برگزار شد، با قدردانی از دبیرکل قبلی مجمع عمومی اوآنا و آرزوی موفقیت برای دبیرکل آتی این اتحادیه، اوآنا را بستر و ظرفیت مهمی برای ایجاد تعادل خبری در جهان و مقابله با خبرسازی‌های یکسویه در دنیای مدرن دانست و بر ضرورت همکاری رسانه‌ای هرچه بیشتر کشورهای عضو این اتحادیه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به ظرفیت‌های مهم و رو به رشد قاره آسیا در حوزه‌های مختلف، و نگاه ویژه دولت سیزدهم به این قاره، به تشریح برخی از رویکردها و دیدگاه‌های سیاست خارجی دولت ابراهیم  رئیسی پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی، جنگ اوکراین و اتهامات وارده به ایران از سوی طرف‌های غربی را یکی از موضوعات روز سیاست خارجی عنوان، و تاکید کرد: همانگونه که ایران مخالف جنگ و آوارگی مردم در افغانستان، سوریه، یمن و عراق بود، موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخافت با جنگ و آوارگی در اوکراین نیز از روز نخست به صورت شفاف اعلام شده است.

امیرعبداللهیان با برشمردن تلاش‌های ایران برای میانجیگری و خاتمه جنگ در اوکراین و تداوم این تلاش‌ها تصریح کرد: ما با روسیه همکاری‌های متنوعی از جمله در حوزه دفاعی داریم و خواهیم داشت و در این راستا در گذشته امکانات و تسلیحاتی را در قالب دفاعی از روسیه دریافت کرده و یا به این کشور تحویل داده‌ایم. با این وجود در راستای سیاست ثابت و اصولی خود، قویا مخالف جنگ اوکراین و تسلیح هر یک از طرفین بوده‌ایم. لذا هیچ سلاحی را به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نداده‌ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: از طریق مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرده‌ایم تا در نشستی میان تیمی فنی از ایران و اوکراین، چنانچه سندی در مورد استفاده از پهبادهای ایرانی علیه اوکراین وجود دارد ارائه شود و چنانچه این موضوع در آن نشست مسجل شود، ما نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نخواهیم بود. اگرچه مقامات روسی تصریح کرده‌اند که تجهیزات استفاده شده در جنگ علیه اوکراین روسی است.

امیرعبداللهیان با اشاره به دستیابی به یک نقشه راه مشترک برای پاسخ به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک مسیر فنی و بدون انحراف، به صراحت اعلام کرد که ایران حاضر نیست در عین توافق و پذیرش نظارت‌های گسترده و فزاینده آژانس ، چند پرونده مفتوح اتهامی و بی اساس در آژانس داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان به توافق با آمریکا بر سر تبادل زندانیان نیز اشاره کرد.

امیرعبداللهیان همچنین مداخلات خارجی در تشدید و حمایت از برخی آشوب‌ها و حتی اقدامات تروریستی در داخل ایران را محکوم، و آن را مغایر با رویکرد دیپلماتیک مورد ادعای این کشورها و پیام‌های رسمی ارسال شده از سوی آنان دانست.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد.

امیرعبداللهیان به طرف آمریکایی نیز توصیه کرد دست از رفتار و گفتار متناقض برداشته و آنچه در تبادل پیامها و مذاکرات غیرمستقیم جریان دارد را ریاکارانه تکذیب نکند.

در این نشست علاوه بر وزیر امور خارجه، «جونگ سونگ لی» دبیر کل پیشین مجمع عمومی اوآنا، «علی نادری»، دبیرکل جدید این اتحادیه و ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه به ایراد سخنرانی پرداختند.

  • منبع خبر : ایسنا