انتخابات فدراسیون ورزشی با شیوع کرونا
انتخابات فدراسیون ورزشی با شیوع کرونا
در حالی که قرار بود مجمع انتخاباتی ۳ فدراسیون ورزشی در ۱۰ روزه پایانی اسفندماه برگزار شود، مجمع انتخاباتی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی لغو شد و برگزاری یا لغو انتخابات فدراسیون دو و میدانی و نیز فدراسیون جانبازان و معلولین در پیچ و تاب شیوع "ویروس کرونا" قرار گرفته است و باید منتظر ماند و دید تصمیم نهایی وزارت ورزش و جوانان در این خصوص چیست؟

به گزارش واحد ورزشی خبرگزاری صبح اقتصاد  با وجود مصوبه وزیر ورزش و جوانان مبنی بر «لغو نشست‌های مختلف به جهت پیشگیری از شیوع کرونا به تبعیت از دستورات وزارت بهداشت»، اما این وزارتخانه تاکید دارد که انتخابات ۲ فدراسیون ورزشی را که یک مورد آن ۱۹ و دیگری ۲۱ اسفندماه سال جاری زمان‌بندی شده است، برگزار کند؛ در ابتدای امر این وزارتخانه تاکید داشت که انتخابات سه فدراسیون ورزشی اعم از دو و میدانی، فدراسیون ملی ورزش دانشگاهی و فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان تا قبل از اتمام سال ١٣٩٨ برگزار شود، اما در نهایت مجمع انتخاباتی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی که قرار بود ۱۹ اسفندماه سال جاری برگزار شود با اعلام این فدراسیون بر اساس مصوبه ستاد سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری به جهت جهت شیوع ویروس کرونا لغو شد.

با این وجود وزارت ورزش و جوانان درباره فدراسیون دو و میدانی و نیز فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان اصرار دارد که مجامع انتخاباتی آن ها به ترتیب در ۱۹ و ۲۱ اسفندماه سال جاری برگزار شود.

باید خاطرنشان کرد که احتمال انتقال ویروس کرونا با توجه به سرعت بالای انتقال آن، در محیط‌های جمعی افزایش می‌یابد؛ مساله‌ای که به طور حتم مسوولان وزارت ورزش و جوانان نیز به آن واقف هستند و به نظر می‌رسد که درباره برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های مربوطه باید با تامل بیش‌تری تصمیم‌گیری کنند.

این درحالی است که شیوع ویروس کرونا در مقطع زمانی کنونی به عنوان یک مساله و بحران کشور را درگیر کرده است و بسیاری از فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده‌اند. با این وجود اصرار وزارت ورزش بر این است که این دو مجمع انتخاباتی در ۱۰ روزه پایانی اسفندماه سال جاری برگزار شود؛ مجامعی که هر یک از آن‌ها حدود ۱۰۰ نفر را از نقاط مختلف کشور دور یکدیگر جمع خواهد کرد و احتمال انتقال ویروس در چنین فضایی بیش از هر زمان دیگری به دلیل تجمع افراد افزایش خواهد یافت.

علت اصرار به برگزاری مجامع انتخاباتی در بحران شیوع کرونا چیست؟

اصرار به برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیون های دو و میدانی، فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی و نیز فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان در حالی است که فدراسیون تنیس از آبان‌ماه سال ۹۷ تحت سرپرستی مدیریت می‌شود، فدراسیون ورزش‌های همگانی حدود یکسال است که سرپرست دارد و فدراسیون پزشکی ورزشی نیز چهار ماه است که با سرپرست اداره می‌شود و باید خاطرنشان کرد که تا زمانی که اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی در شورای نگهبان به تصویب نرسد، مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش‌های همگانی و نیز فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار نخواهد شد.

گفتنی است چهارم اسفندماه سال جاری بود که مسعود سلطانی‌فر- وزیر ورزش و جوانان در مصوبه‌ای ۷ بندی اعلام کرد: «با توجه به اهمیت پیشگیری از شیوع کرونا و به تبعیت از دستورات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جلسات منعقده در ستاد پیشگیری مستقر در وزارت ورزش و جوانان ضرورت دارد، اجرای نکات مربوطه در دستور کار قرار گرفته و بدون هر گونه اغماض رعایت شود.»

در بند ششم این مصوبه ۷ بندی آمده بود: «برگزاری تمام کلاس‌ها، دوره‌های آموزشی، کارگاه‌ها و نشست‌های مرتبط لغو می‌شود.»

علاوه بر این در هفتمین بند این مصوبه آمده است: «مجددا تاکید می‌شود که رعایت هر گونه سیاست یا تصمیمات ابلاغ شده توسط ستاد پیشگیری از کرونای کشور از زمان ابلاغ الزامی است و نیازی به استعلام از طریق وزارتخانه ندارد.»

حال باید این سوال را از مسوولان وزارت ورزش و جوانان پرسید که به چه علت اصرار به برگزاری مجامع انتخاباتی دارند که در هر یک از آن‌ها به طور متوسط حدود ۱۰۰ نفر از اعضای مجمع و عوامل برگزاری مشارکت خواهند داشت و بسیاری از اعضا باید خود را از نقاط مختلف کشور به تهران برسانند و مسائل مختلفی در خصوص سفر و اسکان آن‌ها وجود دارد؟

فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی

در حالی که فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی برگزاری مجمع انتخاباتی این فدراسیون را به جهت شیوع کرونا لغو کرده، وزارت ورزش جوانان در نامه‌ای خواستار برگزاری انتخابات در موعد مقرر (١٩ اسفندماه) شده است.

با این وجود این فدراسیون بر لغو مجمع انتخاباتی خود در تاریخ مذکور به دلیل شیوع ویروس کرونا تاکید دارد و اعلام کرده است که این تصمیم بر اساس مصوبات ابلاغی از سوی نهادهای بالادستی از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و نیز وزارت ورزش و جوانان به جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، لغو شده است.

فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی هم‌چنین در این رابطه به ایسنا اعلام کرد که تصمیم به لغو مجمع انتخاباتی این فدراسیون در تاریخ ۱۹ اسفند به دلیل شیوع ویروس کرونا با استناد به بخشنامه ستاد سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و لازم الاجرا بودن آن اتخاذ شده است.

گفتنی است از هشتم بهمن‌ماه سال جاری ثبت نام از نامزدهای ریاست فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی به مدت ۱۰ روز انجام شد و با توجه به این که مجمع فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی به منظور انتخاب رییس فدراسیون در اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود، تمامی افراد علمی و ورزشی دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته تربیت‌بدنی علاقمند به احراز پست ریاست ثبت نام کردند و با بررسی صلاحیت نامزدها در مراجع مربوطه و تکمیل فرآیند تایید صلاحیت‌ها، قرار بر این بود که انتخابات ریاست فدراسیون دانشگاهی ۱۹ اسفندماه سال جاری برگزار شود.

١٠ اسفندماه سال جاری بود که از سوی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی اعلام شد که مجمع عمومی انتخاباتی این فدراسیون که قرار بود ١٩ اسفندماه سال جاری برگزار شود به جهت شیوع ویروس کرونا لغو و با توجه به تعطیلی دانشگاه های کشور و ضرورت حضور اعضای مجمع که در شرایط فعلی میسر نیست،  انتخابات به زمان دیگری که متعاقبا اعلام خواهد شد موکول می‌شود.

در نهایت اما یک مقام مسوول در وزارت ورزش و جوانان به ایسنا اعلام کرد که لغو مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی به علت وصول نشدن صلاحیت نامزدها است و این مجمع به دلیل نرسیدن صلاحیت‌ها برگزار نمی‌شود، اما مجمع انتخاباتی فدراسیون دو و میدانی و نیز فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان در تاریخ‌های اعلامی، برگزار خواهد شد.

گفتنی است، آخرین مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی ۱۷ اسفندماه سال ۱۳۹۴ برگزار و محمدرضا دهخدا با ۳۹ رای از مجموع ۵۲ رای به عنوان ریاست فدراسیون‌ ورزش‌های دانشگاهی برای ۴ سال انتخاب شد، بنابراین حضور وی به عنوان رییس فدراسیون دانشگاهی تا ۱۷ اسفندماه سال جاری بلامانع است و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده نیازی به تعیین سرپرست در این فدراسیون نخواهد بود چراکه مجمع انتخاباتی این فدراسیون باید ۱۹ اسفندماه سال جاری برگزار شود.

فدراسیون دو و میدانی

مطابق با اعلام مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی، مجمع انتخاباتی فدراسیون دوومیدانی ۱۹ اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

مجید کیهانی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ با کسب ۲۳ رای از ۴۰ رای ماخوذه به مدت چهار سال رییس فدراسیون دو و میدانی شد و تا ۲۴ مهر سال جاری در این سمت باقی ماند. در همین تاریخ نیز وزارت ورزش و جوانان ایرج عرب را  به عنوان سرپست فدراسیون انتخاب کرد.

به همین منظور ثبت نام کاندیداهای ریاست این فدراسیون از تاریخ ۲۱‌ آبان ماه آغاز شد و پنجم آذرماه سال جاری با ثبت نام ۱۸ نفر به پایان رسید و پس از بررسی صلاحیت مدیریتی نامزدهای انتخاباتی و استعفای شروین اسبقیان و پژمان معتمدی در نهایت ۱۲ نفر باقی ماندند که صلاحیت نهایی آن‌ها در حال بررسی است.

فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان

براساس اعلام معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، زمان مجمع انتخابات فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان ٢١ اسفندماه اعلام  شده است.

۱۶ بهمن ماه سال ۱۳۹۶ با برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان، حمیدعلی صمیمی با مجموع ۲۴ رأی به عنوان ریاست جدید این فدراسیون انتخاب شد. باید خاطرنشان کرد که محمود خسروی وفا که بیش از سه دهه ریاست فدراسیون جانبازان و معلولان را بر عهده داشت و به دلیل حضور همزمان در کمیته ملی پارالمپیک برای انتخابات فدراسیون جانبازان کاندیدا نشد و در تاریخ مذکور جای خود را به صمیمی داد.

خسروی وفا که پیش از این ریاست فدراسیون جانبازان و معلولان و کمیته ملی پارالمپیک را برعهده داشت، به دلیل انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از المپیک و بحث دو شغله بودن ترجیح داد تا پس از سه دهه حضور در فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان از ریاست این فدراسیون کناره‌گیری کند.

صمیمی نیز ۱۳ آبان ماه سال جاری پس از ۲۱ ماه ریاست در فدراسیون جانبازان و معلولان، تصمیم گرفت به بنیاد شهید برگردد و از سمتش در این فدراسیون استعفا داد و بلافاصله بعد از قبول استعفا از سوی وزیر ورزش و جوانان سرپرست این فدراسیون تا زمان برگزاری انتخابات شد. گفتنی است وی پیش از حضور در فدراسیون جانبازان و معلولان بیش از شش سال ریاست بنیاد شهید استان تهران را بر عهده داشت.

با این وجود ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان که از ۱۸ آذرماه آغاز شده بود، یکم دی‌ماه به پایان رسید و ۱۳ نفر برای تصدی پست ریاست فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان ثبت نام کردند و در همین راستا مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی ۱۹ بهمن‌ماه سال جاری اعلام کرد که تلاش بر این است تا انتخابات فدراسیون جانبازان معلولان در اسفندماه سال جاری برگزار شود.

کلام آخر…

تاکید به برگزاری مجامع انتخابانی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی، فدراسیون دو و میدانی و نیز فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان با هر استدلال و منطقی حتی درست، اما به طور حتم باید با توجه به سلامت فردی و گروهی افراد همراه بوده و بر اساس مصوبه وزیر ورزش و جوانان در خصوص اهمیت پیشگیری از شیوع کرونا به تبعیت از دستورات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد. مساله‌ای که درباره آن به متولیان امر توصیه می‌شود با تامل، چاره اندیشی و تصمیم‌گیری درست نسبت به انجام آن در زمانی مناسب مناسب اقدام کنند تا خدایی ناکرده سلامت هیچ فرد و گروهی به مخاطره نیافتد.

  • منبع خبر : ایسنا