انتشار استاندارد منسوجات نانویی ضد باکتری ایران در سایت ایزو
انتشار استاندارد منسوجات نانویی ضد باکتری ایران در سایت ایزو
استاندارد بین‌المللی با موضوع منسوجات دارای عملکرد ضدباکتری، با سرپرستی ایران در حوزه فناوری نانو در سایت رسمی سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) منتشر شد.

استاندارد بین‌المللی با موضوع منسوجات دارای عملکرد ضدباکتری، با سرپرستی ایران در حوزه فناوری نانو در سایت رسمی سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) منتشر شد.

به گزارش صبح اقتصاد ، نهمین استاندارد بین‌المللی تدوین شده با حمایت و نظارت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در حوزه فناوری نانو با عنوان “فناوری نانو – ارزیابی عملکرد ضدباکتری منسوجات حاوی نانو مواد ساخته شده” به عنوان نهمین استاندارد بین‌المللی تدوین شده با سرپرستی ایران در حوزه فناوری نانو ، منتشر شد و این استاندارد بین‌المللی، روش ارزیابی عملکرد ضدباکتری در منسوجات حاوی نانومواد ساخته شده (فلزی یا اکسید فلزی) را توصیف می‌کند.

منسوجات در این استاندارد شامل پارچه، نخ و الیافی است که در آنها نانومواد ساخته شده در طی فرایند تولید یا پرداخت به‌کار می‌روند. به علاوه این استاندارد پروتکل‌های مورد نیاز برای تعیین کمی نانومواد رهایش یافته از منسوج پس از شست‌ و شو و یا مواجهه با عرق بدن را مشخص می‌کند و روش ارزیابی عملکردهای ضدباکتری، ضدقارچ و ضدبو را دربر می‌گیرد.

این استاندارد شامل مواردی چون منسوجات با کاربرد درمانی، جنبه‌های ایمنی، سلامت و محیط زیست (EHS)، رهایش نانومواد به‌دلیل فرسایش، سایش و خراش نمی‌شود.

این استاندارد با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در سال ۱۳۹۷ به سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) پیشنهاد و پس از تایید و تصویب پیشنهاد ایران از سوی کشورهای عضو کمیته فنی استاندارد فناوری نانو ایزو (ISO/TC ۲۲۹)، مطالعات مختلف و گسترده‌ای انجام و جلسات متعدد کارشناسی با متخصصان داخلی و خارجی برگزار شد و در نهایت این استاندارد، در اکتبر ۲۰۲۱ در سایت رسمی سازمان بین‌المللی استاندارد (www.iso.org) منتشر شد.

تاکنون در مجموع ۹۴ استاندارد بین‌المللی توسط کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو ایزو (ISO/TC ۲۲۹) منتشر شده که تدوین ۹ استاندارد آن با سرپرستی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. تدوین استانداردهای بین‌المللی در سازمان ایزو بر اساس اجماع جهانی توسط کشورهای عضو است.

به نقل از ستاد نانو، کشورهای عضو کمیته‌های فنی در مراحل مختلف تدوین استاندارد نظرات تخصصی مختلفی را برای تکمیل و توسعه استاندارد ارائه می‌کنند. در کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو سازمان ایزو، ۳۹ کشور به عنوان عضو اصلی و ۱۸ کشور به عنوان عضو ناظر حضور دارند.