انتشار نخستین تصاویر برنامه کاوش کیهان توسط “جیمز وب”
انتشار نخستین تصاویر برنامه کاوش کیهان توسط “جیمز وب”
ستاره‌شناسان تصاویر اولیه یک بررسی کهکشانی توسط جیمز وب را به اشتراک گذاشتند.

ستاره‌شناسان تصاویر اولیه یک بررسی کهکشانی توسط جیمز وب را به اشتراک گذاشتند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال‌ترندز، یکی از اهداف اصلی تلسکوپ فضایی جیمز وب، رصد برخی از کهکشان‌های اولیه در جهان است و برای انجام این کار وب باید بتواند اجرام بسیار دور را رصد کند. اما رصد یک کهکشان بسیار قدیمی با جزئیات تنها نیمی از مشکل است.

برای درک درست اولین مراحل جهان، اخترشناسان همچنین باید ببینند که این کهکشان‌های بسیار قدیمی چگونه پراکنده شده‌اند تا بتوانند ساختار جهان را در مقیاس بزرگ درک کنند.

این هدف برنامه‌ای موسوم به COSMOS-Web است که در آن از جیمز وب برای بررسی منطقه وسیعی از آسمان و جستجوی این کهکشان‌های کمیاب و باستانی استفاده می‌شود. هدف آن مطالعه یک میلیون کهکشان در طول بیش از ۲۵۵ ساعت رصد، با استفاده از دوربین مادون قرمز نزدیک وب (NIRCam) و دوربین ابزار مادون قرمز میانی آن (MIRI) است. در حالی که هنوز مشاهدات زیادی برای انجام باقی مانده است، محققان برنامه‌ COSMOS-Web به تازگی برخی از اولین نتایج خود را به اشتراک گذاشتند.

جیهان کارتالتپ (Jeyhan Kartaltepe)، محقق اصلی مؤسسه فناوری روچستر، در بیانیه‌ای گفت: به‌دست آوردن اولین داده‌ها از تلسکوپ وب برای برنامه‌ COSMOS-Web  فوق‌العاده هیجان‌انگیز است. همه چیز به زیبایی کار می‌کرد و داده‌ها حتی بهتر از چیزی است که انتظار داشتیم. ما واقعا سخت کار کرده‌ایم تا تصاویری با کیفیتی علمی، تولید و برای تجزیه و تحلیل خود از آنها استفاده کنیم.

انتشار نخستین تصاویر برنامه کاوش کیهان توسط "جیمز وب"

اولین تصاویر شامل چهار کهکشان است که به این دلیل انتخاب شده‌اند که نشان‌دهنده‌ انواع مختلفی از کهکشان‌ها هستند که در این مطالعه پیدا خواهند شد. یک کهکشان مارپیچی میله‌ای مانند راه شیری ما وجود دارد و یک کهکشان مشابه به شدت در حال تشکیل ستاره‌ است. همچنین یک کهکشان وجود دارد که به نظر می‌رسد به تازگی ادغام شده باشد و یک کهکشان که نور آن به دلیل پدیده همگرایی گرانشی خمیده شده است.

اینها تنها بخش کوچکی از کهکشان‌هایی هستند که تاکنون توسط این برنامه مطالعاتی شناسایی شده‌اند. تصویر بالا رصدهایی را که بین پنجم و ششم ژانویه سال جاری انجام شده است، نشان می‌دهد. این نشان‌دهنده‌ آن است که بررسی کامل نهایی چقدر بزرگ و دقیق خواهد بود. این تصویر موزاییکی از ۶ نقطه‌ای که تلسکوپ به آن‌ها نگاه کرده است، ساخته شده و در مجموع ۷۷ مورد قرار است در ماه‌های آوریل و مه امسال ایجاد شود و ۶۹ مورد دیگر در ماه دسامبر ۲۰۲۳ و ژانویه ۲۰۲۴ ارائه می‌شود.

انتشار نخستین تصاویر برنامه کاوش کیهان توسط "جیمز وب"

کیتلین کیسی (Caitlin Casey)، محقق اصلی دانشگاه تگزاس در آستین، می‌گوید: اولین عکس وب از برنامه‌ COSMOS-Web شامل حدود ۲۵ هزار کهکشان است. این عددی شگفت‌انگیز بوده و بزرگتر از آن چیزی است که در میدان فوق‌عمیق هابل قرار دارد. این یکی از بزرگترین تصاویر جیمز وب است که تاکنون گرفته شده و با این حال تنها شامل چهار درصد از داده‌هایی می‌شود که ما در کاوش کامل به دست می‌آوریم. وقتی کار تمام شود، این میدان عمیق به طرز شگفت‌آوری بزرگ و فوق‌العاده زیبا خواهد بود.