انتصاب سرپرست تیراندازی توسط وزیر «بی‌اختیار»
انتصاب سرپرست تیراندازی توسط وزیر «بی‌اختیار»
وزیر ورزش در حالی اقدام به انتخاب سرپرست برای فدراسیون تیراندازی کرده که طبق اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی «هیچ اختیاری» برای انجام این کار ندارد.

به گزارش واحد ورزشی خبرگزاری صبح اقتصاد مدت زمان زیادی تا پایان دوره مسعود سلطانی فر در وزارت ورزش باقی نمانده با این حال وی دست بردار انتصابات نیست و از همین فرصت کوتاه باقی مانده برای صدور آخرین احکام استفاده می کند.” انتصاب سرپرست تیراندازی توسط وزیر «بی‌اختیار»”

وی که هفته گذشته لیلا زکی زاده را به عنوان سرپرست دفتر سیاست گذاری و توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش منصوب کرد، روز دوشنبه هم حکم سرپرستی علی دادگر در فدراسیون تیراندازی را امضا کرد در حالیکه به نظر می رسد صدور این حکم خارج از چارچوب قانون بوده است.
دور زدن اساسنامه ابلاغی در اولین گام
معرفی علی دادگر به عنوان سرپرست فدراسیون تیراندازی «اولین» انتصابی بود که توسط وزیر ورزش و بعد از ابلاغ اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی انجام شد.
پروسه طرح، تصویب و ابلاغ این اساسنامه از سال ٩٨ آغاز شد و بعد از ٢٠ ماه توسط شورای نگهبان تایید و در نهایت یکشنبه گذشته (۲۰تیرماه) توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. اقدام مسعود سلطانی فر برای صدور حکم سرپرستی علی دادگر هم یک روز بعد از ابلاغ اساسنامه جدید انجام شد در حالیکه این اساسنامه چنین اختیاری برای وزیر ورزش تعریف نکرده است.
ابلاغ جدید وزیر به استناد کدام قانون انجام شد؟!
تعیین سرپرست برای فدراسیون ها اقدامی است که – درست یا غلط – همواره با پایان دوره روسا انجام می شود تا مثلا شائبه ای در برگزاری انتخابات به وجود نیاید. تصمیم گیری در این زمینه به صورت مستقیم توسط وزیر ورزش انجام می شود، در واقع وی طبق اختیاری که در اساسنامه فدراسیون های ورزشی (اساسنامه قبلی) به او داده شده بود، منعی برای این کار نداشت.
انتصاب سرپرست تیراندازی توسط وزیر «بی‌اختیار»/ رئیس مجمع کجاست؟
در اساسنامه قبلی به وزیر ورزش اختیار انتصاب به عنوان رئیس مجمع داده شده بود
در آن اساسنامه که مصوبه سال ١٣٧٨ هیات وزیران را داشت، وزیر ورزش به عنوان «رئیس مجمع» معرفی شده بود. در ماده ۵ که به معرفی اعضای مجمع اختصاص داشت و در اولین بند بر اینکه «رئیس سازمان تربیت بدنی یا یکی از معاونان وی به عنوان رئیس مجمع» عضوی از مجمع هستند، تاکید داشت.
در اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی اما چنین جایگاهی برای وزیر ورزش تعریف نشده است. در ماده ١٣ این اساسنامه و برای معرفی اعضای مجمع اینگونه عنوان شده است که «وزیر ورزش یا یکی از معاونین وی به عنوان نماینده وزارت» (هیچ اشاره به رئیس مجمع نشده است)
البته در تبصره یک ماده ١٣ اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی اینگونه عنوان شده: «در صورتیکه رئیس فدراسیون عزل یا مستعفی شده یا غیبت بیش از سه ماه داشته یا به موجب آرای مراجع ذی صلاح منع ادامه فعالیت داشته باشد، رئیس مجمع می تواند سرپرست فدراسیون را تا زمان تشکیل مجمع عمومی (حداکثر ظرف ٦ ماه) تعیین کند.»
انتصاب سرپرست تیراندازی توسط وزیر «بی‌اختیار»/ رئیس مجمع کجاست؟
در اساسنامه جدید هیچ اختیاری به وزیر ورزش به عنوان رئیس مجمع داده نشده است
نکته قابل توجه اینکه هیچ یک از چهار مورد ذکر شده برای تعیین سرپرست توسط رئیس مجمع شامل علی دادگر نمی شود؛ دادگر نه استعفا داده، نه عزل شده، نه غیبت بیش از سه ماه داشته و نه منع فعالیت، وی با «پایان دوره چهار ساله» مواجه شده است. نکته مهمتر اما اینکه در هیچ بخشی از اساسنامه جدید فدراسیون ها وزیر ورزش به عنوان رئیس مجمع معرفی نشده است بنابراین این پرسش مطرح است که «ابلاغ مسعود سلطانی فر برای علی دادگر به استناد کدام قانون و اختیاری انجام شده است؟»
اقدام درستی که قانونی انجام نشد
به گزارش خبرنگار مهر، فدراسیون تیراندازی در حالی وارد دوره سرپرستی شده که خیلی وقت پیش از این ثبت نام از متقاضیان ریاست در دوره جدید این فدراسیون انجام شد.
اتفاقا علی دادگر یکی از کاندیداهایی است که در کنار سه کاندیدای دیگر تاییدیه صلاحیت خود را از کمیسیون تطبیق وزارت ورزش گرفت تا مراجع ذی صلاح نظر نهایی را در مورد ورود دوباره او به عرصه انتخابات تیراندازی بدهند.
اینکه چرا با وجود ثبت نام به موقع کاندیداها، انتخابات فدراسیون تیراندازی هنوز برگزار نشده احتمالا به تاخیر در اعلام صلاحیت کاندیداها و اعمال محدودیت های کرونایی مربوط می شود. چرایی این مسئله در این گزارش نمی گنجد.
آنچه مورد توجه است که قطعا وزارت ورزش به دلیل در پیش بودن المپیک و حضور ٦ تیرانداز مرد و زن کشورمان در این رویداد دست به تغییرات گسترده در راس فدراسیون تیراندازی نزده و رئیس قبلی را به عنوان سرپرست منصوب کرده است اما اینکه این اقدام خلاف اساسنامه جدید فدراسیون ها انجام شده است، نقد بزرگی است که این کار درست وزارت ورزش (عدم تغییرات گسترده) را زخمی می کند.
  • منبع خبر : مهر