انتقادات تند اپوزیسیون انگلیس از سفر ولیعهد عربستان
انتقادات تند اپوزیسیون انگلیس از سفر ولیعهد عربستان

سفر سه روزه ولیعهد عربستان به انگلیس و دیدار وی با مقامات بلندپایه این کشور از جمله ملکه انگلیس و شاهزاده ولز، انتقادات تند و دور از انتظار شخصیتهای اپوزیسیون انگلیس را درپی داشت.  «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان و جاه طلب سعودی در سفر سه روزه خود به انگلیس که شامل مهمانی ناهار با […]

سفر سه روزه ولیعهد عربستان به انگلیس و دیدار وی با مقامات بلندپایه این کشور از جمله ملکه انگلیس و شاهزاده ولز، انتقادات تند و دور از انتظار شخصیتهای اپوزیسیون انگلیس را درپی داشت.

 «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان و جاه طلب سعودی در سفر سه روزه خود به انگلیس که شامل مهمانی ناهار با ملکه انگلیس و مهمانی شام با شاهزاده ولز و دوک کمبریج است، سه شنبه شب پس از پایان سفرش به مصر وارد انگلیس شد و در هنگام ورود به فرودگاه لندن مورد استقبال «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس و «سایمون کولز» سفیر انگلیس در عربستان قرار گرفت.

اما این سفر با اعتراضات و انتقادات شدیداللحن شخصیتهای برجسته اپوزیسیون انگلیس روبرو شد.

این شخصیتهای اپوزیسیون ولیعهد عربستان را به «حمایت مالی از افراط گرایان در انگلیس، نقض فاحش حقوق بشر در داخل عربستان، نقض فاحش حقوق بین المللی بشردوستانه در یمن- از طریق مداخله غیرقانونی در جنگ داخلی یمن که به کشته شدن هزاران غیرنظامی و تشدید وضعیت قحطی در این کشور فقیر خاورمیانه انجامیده- متهم کردند.

فعالان پویشهای مدنی ضدجنگ در اعتراض به سفر ولیعهد عربستان به انگلیس، در خیابانهای مجاور پارلمان این کشور راهپیمایی کرده و در مقابل درهای ورودی ساختمان نخست وزیری انگلیس در «داونینگ استریت»، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بنابر گزارش برخی رسانه ها، معترضان به سمت اتومبیل ولیعهد عربستان که در حال خروج از دفتر نخست وزیری انگلیس بود، تخم مرغ پرتاب کردند.

در همین ارتباط، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس و همچنین رهبر اپوزیسیون این کشور در جریان جلسه پرسش و پاسخ نخست وزیر انگلیس اظهار داشت که عربستان سعودی مسئول قحطی و گرسنگی شدیدی است که این روزها جان میلیونها انسان را [در یمن] تهدید می کند.

رهبر حزب کارگر انگلیس همچنین گفت که «ارتش انگلیس در یک جنگ غیرقانونی [با عربستان] همدست شده است و نیروهای ارتش انگلیس عملیات نظامی سعودیها را از ریاض هدایت می کنند».

در همین ارتباط، «وینس کِیبل» رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلیس وزرای این کشور را برای پهن کردن فرش قرمز جهت استقبال از ولیعهد سعودی و تهیه و تدارک دیداری رسمی با «سرکرده دیکتاتور یک رژیم مذهبی و قرون وسطایی»، به باد انتقاد گرفت.

وینس از دولت انگلیس خواست تا از مقامات سعودی بخواهد که به بمباران سیستماتیک اهداف غیرنظامی در یمن پایان دهند.

از سوی دیگر، «امیلی ثورنبِری» وزیر خارجه دولت سایه نیز در سخنانی در صحن مجلس عوام انگلیس، وزرای کابینه ترزا می را به دلیل «تعظیم و تا کمر خم شدن» در برابر ولیعهد سعودی مورد انتقاد قرار داد.

ثورنبِری اظهار داشت که محمد بن سلمان «معمار حملات هوایی عربستان سعودی [به یمن] و محاصره این کشور، تأمین کننده مالی گروههای جهادی افراط گرا در جنگ داخلی سوریه، صادر کننده دستور ضرب و شتم نخست وزیر لبنان به محافظان خود و مسئول اصلی دوبرابر شدن شمار اعدامها ظرف ۸ ماه ولایتعهدی خود» است.

وی در ادامه گفت: «دولت انگلیس طوری وانمود می کند که گویی دغدغه حقوق بشر و جنایات جنگی را دارد، اما زمانی که بحث به [اقدامات] عربستان سعودی در یمن کشیده می شود، دولت انگلیس به طرز شرم آوری سکوت اختیار می کند».

شایان ذکر است که سفر محمد بن سلمان، نخستین سفر خارجی این ولیعهد جاه طلب سعودی است. هرچند وزرای کابینه ترزا می به دلیل استقبال گرم خود از بن سلمان، روان شدن سیل انتقادات از سوی شخصیتهای برجسته اپوزیسیون را  پیش بینی می کردند؛ اما میزان خصومت و ضدیت این شخصیتها با حضور ولیعهد عربستان در لندن، وزرای انگلیس را متحیر ساخت.

این در حالی است که ترزا می، نخست وزیر این کشور در اظهارات خود تنها به ابراز نگرانی از اوضاع رقت بار در یمن بسنده کرد و مدعی شد: «ما نیز نگران اوضاع در یمن هستیم و این نگرانی را در این دیدار به اطلاع بن سلمان رساندیم!»

نخست وزیر انگلیس در ادامه گفت: «مداخله ریاض در یمن به خواست دولت این کشور بوده و مورد حمایت سازمان ملل است؛ پس ما هم از این امر حمایت می کنیم!»

وی در تلاش برای توجیه اقدام لندن در فروش تسلیحات به ریاض ادعا کرد: «نظارت سختی را بر صادرات سلاح اعمال می کنیم و اگر ارسال این تسلیحات خارج از چارچوب قانون صورت بگیرد، خواستار انجام تحقیق در آن مورد خواهیم بود!»