انجمن‌های تئاتر، موسیقی و تجسمی معاونت هنری ارشاد ادغام می‌شوند؟
انجمن‌های تئاتر، موسیقی و تجسمی معاونت هنری ارشاد ادغام می‌شوند؟
طرح ادغام انجمن هنرهای نمایشی ایران، انجمن موسیقی ایران، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و مؤسسه توسعه هنرهای معاصر در معاونت هنری ارشاد مطرح شده؛ طرحی که هنوز به قطعیت اجرا نرسیده است.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد چندی است که بر اساس اطلاعات کسب شده با نظر شخص سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادغام مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، مؤسسه خانه کتاب و بنیاد شعر و ادبیات داستانی در دستور کار معاونت فرهنگی قرار گرفته است. گویا هدف از این ادغام اصلاح ساختار اداری و یا کاهش هزینه‌های دولتی است.

در همین مقطع زمانی که بحث ادغام ۳ مؤسسه در معاونت فرهنگی مطرح شده، این موضوع در معاونت هنری وزارتخانه هم مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، معاونت حقوقی و معاونت توسعه مدیریت و منابع در حال بررسی طرح ادغام انجمن هنرهای نمایشی ایران، انجمن موسیقی ایران، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و مؤسسه توسعه هنرهای معاصر هستند.

انجمن‌های در معرض ادغام کدامند؟

انجمن هنرهای نمایشی ایران که بعد از انحلال انجمن نمایش در اداره‌کل هنرهای نمایشی شکل گرفت، ساز و کار مالی و اداری امور مربوطه به اداره‌کل هنرهای نمایشی و فعالیت‌های آن را بر عهده دارد.

انجمن موسیقی ایران نیز از سال ۱۳۶۴ تأسیس شد تا با بخش خصوصی در ارتباط بوده و مسئولیت ورود زیرساخت‌های موسیقی را برعهده گیرد و همچنین با تأسیس این انجمن مشکل قانونی دولت در تأمین حقوق و مزایا و نیز حمایت از بخش خصوصی مرتفع شود.

مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر هم در سال ۱۳۷۸ تأسیس و با عضویت افتخاری ۱۵ نفره، متولی برگزاری دوسالانه‌ها، جشنواره‌ها، کمک به حضور هنرمندان فعال و مطرح در عرصه‌های ملی و بین‌المللی است.

مؤسسه توسعه هنرهای معاصر هم چهارمین مرکزی است که در این طرح برای اذغام مدنظر قرار گرفته است؛ مؤسسه‌ای که اطلاعات دقیقی از شکل عملکرد و اساسنامه آن در اختیار نیست ولی بر حسب اطلاعاتی که وجود دارد، ساز و کار مالی کلیه بخش‌های معاونت هنری اعم از هنرهای نمایشی، موسیقی و تجسمی را در اختیار دارد.

جزییات برنامه کلان وزیر ارشاد

مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره طرح اذغام این ۴ انجمن و مؤسسه، به خبرنگار مهر گفت: یکی از کلان برنامه‌های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی اصلاح فرایندها است که در معاونت امور هنری نیز مورد توجه قرار دارد و پیگیری می‌شود. البته برنامه‌های وزارتخانه و کلان برنامه‌های وزیر محترم در ارتباط و تعامل با یکدیگر هستند و برنامه‌هایی مانند اصلاح فرایندها، شفاف سازی و هوشمند سازی در ارتباط با یکدیگر پیگیری می‌شود و با هم مرتبط هستند.

وی اظهار کرد: معاونت امورهنری نیز برنامه‌هایی را در مسیر شفاف‌سازی و هوشمندسازی و راه‌اندازی سامانه‌ها البته در هماهنگی با وزارتخانه پیش گرفته و فعالیت‌هایی نیز انجام داده است. یکی از برنامه‌ها اصلاح و ساماندهی فرایندها است که بازنگری شوراها و تدوین آیین نامه‌ها در این زمینه است. آیین نامه‌های جشنواره‌ها تدوین شد، بازنگری شوراها در حال انجام است و یکی از موارد در مسیر اصلاح فرایندها نیز ساماندهی بیشتر موسسات مرتبط با معاونت هنری است که از مدتی پیش آغاز شده است. کمیته حسابرسی و مجامع نیز از سال گذشته در معاونت هنری تشکیل و اعلام شد، جلساتی نیز برای بررسی عملکرد موسسات و انجمن‌ها برگزار شد و بررسی ساختار و ماموریت‌های موسسات مرتبط  نیز در دستور کار قرار گفت.

مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حال حاضر نیز مطالعه و بررسی درباره ساختار و ماموریت‌ها و شرایط و فعالیت‌های موسسات معاونت در دست انجام است تا شرح وضعیت و گزارشی تهیه شود و در نهایت وزارتخانه و معاونت‌های مربوطه حقوقی و توسعه مدیریت و منابع درباره نحوه فعالیت موسسات بررسی کارشناسی حقوقی و ساختاری داشته باشند.

فروغی در پایان سخنان خود تأکید کرد: در حال حاضر درباره موسسات مرتبط با معاونت امور هنری هیچ تصمیم جدیدی گرفته نشده است و پس از مطالعه و بررسی جامع شرایط و ماموریت‌های آنها بخش‌های مسئول در وزارتخانه بررسی و اعلام نظر خواهند کرد.

  • منبع خبر : مهر