انصار الله ۲ قدم تا پیروزی
انصار الله ۲ قدم تا پیروزی

بالاخره و بعد از بیش از سه سال ظلم و قتل و ویرانی و کودک کشی  دولت نجات ملی (مستقر در صنعاء) و هیأت دولت مستعفی یمن (مستقر در عدن) پس از مذاکرات یک هفته‌ای در استکهلم به توافق دست یافتند. روز پنجشنبه ۲۲ آذر ۹۷   مذاکرات صلح یمن در پایتخت کشور سوئد شهر استکهلم […]

بالاخره و بعد از بیش از سه سال ظلم و قتل و ویرانی و کودک کشی  دولت نجات ملی (مستقر در صنعاء) و هیأت دولت مستعفی یمن (مستقر در عدن) پس از مذاکرات یک هفته‌ای در استکهلم به توافق دست یافتند.

روز پنجشنبه ۲۲ آذر ۹۷   مذاکرات صلح یمن در پایتخت کشور سوئد شهر استکهلم با پیشرفت‌هایی همراه بوده، ولی این پیشرفت‌ها به میزانی نیست که منجر به آتش‌بس شود. مذاکره کننده انصارالله از توافق با نماینده سازمان ملل بر سر دستیابی به یک چارچوب سیاسی کلی بدون ورود به جزئیات خبر داده است.  جلال الرویشان، معاون رئیس هیئت صنعا در مصاحبه‌ای با شبکه ماهواره‌ای المسیره از وجود پیشرفت‌هایی در مذاکرات استکهلم خبر داده که البته به آتش‌بس منجر نخواهد شد.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در پایان مراسم گفتگو میان دو هیات مذاکره کننده طی مصاحبه با رسانه ها در خصوص گفت‌و‌گوهای صلح یمن، از توافق بر سر بندر «الحدیده» و رسیدن کمک‌ها به شهر «تعز» و کاهش درگیری‌ها در این شهر خبر داد.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش «انصار الله» یمن و رئیس هیئت مذاکره کننده صنعاء تأکید کرد که آتش‌بس در الحدیده برای انسانیت مهم است و پیروزی برای انسانیت و شهروند یمنی به شمار میرود و این یک گام در پیروزی مردم یمن است.

محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز تأکید کرد، قبول انجام مذاکره پیش از آتش‌بس نه تنها به معنای ضعف نیست بلکه اطمینان عمیق به آگاهی مردمی و حضور در همه صحنه‌های سیاسی، نظامی و امنیتی است.

جلال الرویشان معاون رئیس هیئت ملی یمن هم گفته که قرار بود مذاکرات تنها پس از آتش‌بس انجام شود، اما این مسئله هرگز مانع از آن نخواهد شد که ما راه‌های دستیابی به صلح را بررسی کنیم. این مسئول یمنی در ادامه گفت: هیئت ملی از طرف رهبران سیاسی یمن دستور دارد که با سازمان ملل تعامل مثبتی داشته و برای دستیابی به صلح تلاش کند. وی درباره مسئله اسرا ادامه داد: ما برای موفقیت پرونده اسرا آماده هستیم، طرف دیگر با موانعی از جمله نبود حاکمیتی یکپارچه برای مدیریت این پرونده مواجه است.

خبرگزاری «سبأ نت» به نقل از محمد عبدالسلام مسئول یمنی گزارش داد که فرستاده سازمان ملل چارچوبی برای راهکار سیاسی ارائه کرد، «ولی طرف دیگر مذاکرات (وابسته به عربستان سعودی) این مسئله را نپذیرفت، ولی [ما] با چارچوب ارائه شده از سوی سازمان ملل موافقت کردیم».عبدالسلام با بیان اینکه توقف عملیات نظامی در دو مرحله صورت می‌گیرد، بر اهمیت تقویت نقش سازمان ملل در سازه‌ها و گذرگاههای انسانی استانهای مختلف تأکید کرد.

سخنگوی  جنبش انصار الله ادامه داد: «آنچه در مرحله اخیر به دست آمد، خوب و مثبت است. منعطف بودیم و به گواهی مسيولین سازمان ملل، کار زیادی انجام دادیم. آرزو داریم که فقط برای توقف جنگ و لغو محاصره کشورمان بازگردیم و امیدواریم سازمان ملل به ایفای نقش خود ادامه دهد». گفت‌و‌گوهای صلح یمن از یک هفته پیش در استکهلم سوئد میان دو هیأت صنعاء و ریاض آغاز شده بود و چهارمین دور گفت‌و‌گوهایی بود که صورت می‌گرفت. در سه دوره پیشین طرفین موفق نشده بودند به هیچ دستاوردی برسند.

عربستان سعودی به همراه متحدان خود حمله نظامی و محاصره همه جانبه یمن را در تاریخ ششم فروردین ۱۳۹۴ به منظور بازگردانی «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن و همچنین خلع سلاح انصارالله یمن آغاز کرد اما پس از گذشت چهار سال و بر جای گذاشتن ۵۳ هزار کشته و میلیون‌ها آواره و بروز فاجعه انسانی در یمن به هیچ یک از اهداف خود نرسید و بابت این جنایت هولناک بشری در مقابل چشمان بیدار جهانیان محکوم به پذیرش جزاست. ریاض با از دست دادن میلیارد ها دلار هزینه اعم از هزینه های سیاسی و اقتصادی امروز منفور ترین حکومتها در جهان است و بالعکس انصار الله بعنوان یک جریان مردمی اسلامی دست برنده را داشته و محبوبیت خود را در این مذاکرات صد چندان کرده است و هیچ تردیدی نیست که در فرصتهای کوتاه آتی زمینه اعلام رسمی پیروزی را بر رژیم خونخوار و تروریست ال سعود فراهم آورد.والسلام

حمید رضا نقاشیان