پایداری انقلاب اسلامی منوط به داشتن کتاب است
پایداری انقلاب اسلامی منوط به داشتن کتاب است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه کتاب سال گفت: انقلاب اسلامی برای پایداری خود همچون مقطع تأسیس، به کتاب نیازمند است. سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز چهارشنبه ۱۸ بهمن درآئین اختتامیه سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه کتاب سال گفت: انقلاب اسلامی برای پایداری خود همچون مقطع تأسیس، به کتاب نیازمند است.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز چهارشنبه ۱۸ بهمن درآئین اختتامیه سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال که با حضور رئیس جمهور در تالار وحدت در تهران برگزار شد، با گرامیداشت دهه فجر گفت: انقلاب اسلامی ایران با کتاب متولد شد همانطور که اسلام با کتاب متولد شد.

وی افزود: انقلاب اسلامی از معدود انقلاب ‌های اسلامی بود که رهبران آن با کتاب عجین بودند؛ امام خمینی، آیت الله طالقانی، شهید بهشتی، شهید مطهری، مقام معظم رهبری، آیت الله‌هاشمی رفسنجانی و دکتر شریعتی، همگی نویسنده بودند.

صالحی اظهار داشت: کتاب‌ها بودند که خیابان‌ها را پر کردند؛ یادمان می آید که چگونه پیاده روهای خیابان‌های تهران و همه شهرهای کشور را کتاب‌ها پر کرد. انقلاب اسلامی برای پایداری خود همچون مقطع تأسیسش، به کتاب نیازمند است.

وزیر ارشاد اضافه کرد: کتاب همچون ذخایر نفت خام است که با پتروشیمی این ذخیره ارزشمند و طلایی فراوری می شود. کتاب می تواند به علم پیشران، توسعه بخش و ایجاد کننده دین عالمانه و نه عامیانه، تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ما به تولید کتاب خوب نیازمندیم افزود: امروز که جشن کتاب سال را که از جشن‌های بزرگ اهالی فرهنگ مکتوب است، برگزار می کنیم، مقدم رئیس جمهور را که خود از همین قبیله است و جز کسانی است که با کتاب الفت دیرینه داشته و دارد و خود نویسنده است، گرامی می داریم.

وی ابراز امیدواری کرد دولت دوازدهم بتواند بیش از گذشته به حوزه فرهنگ مکتوب توجه کند و امنیت فکری و روانی پدید آورندگان و نویسندگان را بیش از گذشته، فراهم کند و فرصت‌های شکوفایی و خلاقیت را بیش از گذشته برای اهالی فرهنگ فراهم کند و به منزلت پدیدآورندگان تفکر و اقتصاد  و مسائل معیشتی پدیدآورندگان کتاب، بیش از گذشته توجه کند.

در این مراسم همچنین حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد دبیر علمی سی و پنجمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با ارائه گزارشی از این دوره گفت: آنچه انجام شد، همانگونه بود که هر سال انجام می شد.

وی افزود: در سال ۹۵ تعداد ۵۱ هزار و اندی کتاب به چاپ اول داشتیم و سه سال است که مولفان و پدیدآورندگان آثار، خودشان کتابهایشان را به خانه کتاب که دبیرخانه جایزه کتاب سال است، عرضه می کنند با این وجود دبیرخانه هم وظیفه خود را فراموش نکرده و خودش هم بررسی‌های لازم را انجام می دهد.

به گفته دبیر جایزه کتاب سال، ۷۷۰ و اندی عنوان کتاب در چرخه داوری سی و پنجمین دوره این جایزه قرار گرفت که ۲۵۵عنوان به مرحله داوری راه یافت که با حضور ۷۶۵ داور که از نویسندگان و استادان دانشگاه و فقیهان حوزه بودند، مورد ارزیابی قرار گرفتند که در نهایت ۱۲ اثر در حوزه تألیف و تصحیح برگزیده و ۲۸ اثر هم شایسته تقدیر شناخته شدند.

مهدوی راد همچنین به نقل از احمدعلی حیدری دبیر بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال خاطرنشان کرد: در این جایزه نیز از میان بیش از ۲ هزار و اندی کتاب خارجی، مجموعاً ۹ اثر برگزیده شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت میراث مکتوب با عنوان حامل فرزانگی و اندیشه وری، برگزاری جایزه کتاب سال را با حضور مقام اول اجرایی کشور نشانه اهمیتی توصیف کرد که رئیس جمهور برای این حوزه قائل است.

دبیر جایزه کتاب سال تصریح کرد: با توجه به مجموعه کتابهایی که در ۱۵ موضوع و با ۷۲ گروه مورد بررسی قرار گرفتند، من یک تأسف کوچک دارم؛ واقعیت این است که ما از لحاظ کیفی تحول آنچنانی نداریم تا پیش از اینها ابزارهای پژوهش به دشواری در اختیار پژوهشگران قرار می گرفت اما امروز این امر آسان شده است. با این حال نتیجه، رشد را نشان نمی دهد و بلکه روند، معکوس است.

به گفته مهدوی راد همانطور که منابع برای پژوهش به استعجال به دست می آیند، محقق هم در پژوهش به استعجال از آنها بهره می برد و کتابش را تدوین می کند که این وضعیت نگران کننده است.

دبیرعلمی جایزه کتاب سال از آنچه غارت فرهنگی در جامعه به جهت عدم رعایت حقوق پدیدآورندگان آثار نامید، گلایه کرد و یادآور شد: متأسفم که بسیاری از فاضلان در صفحات مجازی عنوان می کنند که کدام یک از دوستان فلان کتاب را دارد که در اختیارمان بگذارد و آن را به صورت عمومی به اشتراک بگذارد؟ این در حالی است که این کتاب‌ها در بازار و در کتابخانه‌ها موجود است و اینکه ما چرا همت نمی کنیم و خودمان آنها را، تهیه و مطالعه کنیم، جای تأسف است.

در پایان این برنامه و با حضور رئیس جمهور از برگزیدگان سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال، تقدیر به عمل آمد.