انگلیس در نروژ پایگاه قطبی تاسیس می‌کند
انگلیس در نروژ پایگاه قطبی تاسیس می‌کند
ارتش انگلیس اعلام کرد، این کشور در راستای تشدید تعامل در حوزه شمالگان و شراکت با نروژ، یک پایگاه جدید در این ناحیه قطبی تحت عنوان "کمپ وایکینگ" تاسیس خواهد کرد.

ارتش انگلیس اعلام کرد، این کشور در راستای تشدید تعامل در حوزه شمالگان و شراکت با نروژ، یک پایگاه جدید در این ناحیه قطبی تحت عنوان “کمپ وایکینگ” تاسیس خواهد کرد.

به گزارش صبح اقتصاد، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نیروی دریایی انگلیس اعلام کرد با نروژ برای ایجاد یک پایگاه عملیاتی جدید در شمال این کشور در حدود ۱۲۰ کیلومتری جنوب شهر ترومسو به توافق رسیده است.

نیروی دریایی ارتش انگلیس طرح تاسیس این پایگاه عملیاتی را “ضروری برای دوران مدرن” توصیف و محل احداث آن را در فاصله حدودا ۱۲۰ کیلومتری از جنوب شهر ترومسو، بزرگترین شهر بخش شمالی نروژ اعلام کرده است. همچنین این پایگاه قرار است از سربازان یک واحد ویژه ارتش انگلیس مخصوص پاسخگویی به بحران‌های نوظهور در عرصه اروپا موسوم به “گروه پاسخ ساحلی” میزبانی کند.

در حالی که مخالفان دولت نروژ ایجاد تاسیسات انگلیس و آمریکا در این کشور را نقض قانون ممنوعیت حضور دائمی نیروهای خارجی در زمان صلح در نروژ می‌دانند، مقام‌های این کشور در تلاش برای فروکاستن از نگرانی‌ عمومی ادعا کرده‌اند که پایگاه مذکور موقتی است.

هنوز تعداد نیروهایی که قرار است در کمپ وایکینگ به صورت دائمی مستقر شوند اعلام نشده اما زمستان امسال حدود ۱۰۰۰ کماندوی بریتانیایی برای شرکت در یک رزمایش مشترک ناتو و نیروی فرامرزی انگلیس به این تاسیسات اعزام شدند.

سرهنگ کرک آلن، فرمانده نیروهای کماندویی انگلیس در نروژ، کمپ وایکینگ را “برای اجرای آموزشهای جنگ در شرایط کوهستانی و هوای سرد زمستانی دارای اهمیت محوری” توصیف کرد.

طرف انگلیسی در بیانیه خود به تحسین از همکاری دو جانبه با نروژ در منطقه قطب شمال “که به زمان جنگ جهانی دوم برمی‌گردد” پرداخت. این همکاری در زمان دهه ۱۹۷۰ زمانی که نروژ و مجمع الجزایر سوالبارد در شمال این کشور به عنوان نقاط کلیدی جناح شمالی ناتو به رسمیت شناخته شدند تشدید شد.

خبر تشکیل این پایگاه قطبی جدید انگلیس در نروژ به دنبال به روزرسانی سند موسوم به “چارچوب سیاست شمالگان” این کشور در ماه گذشته میلادی و امضای اعلامیه مشترک ارتقای همکاری استراتژیک دوجانبه بین بریتانیا و نروژ در سال گذشته میلادی منتشر می‌شود.

نروژ همچنین اخیراً یک توافقنامه دفاعی دوجانبه جدید را با آمریکا امضا کرد.

بر اساس این توافق، آمریکا حق دسترسی و استفاده بدون مانع نسبت به چهار حوزه نظامی معین در نروژ، از جمله پایگاه هوایی “ایونس” و پایگاه دریایی “رامسوند” و همچنین اختیاراتی گسترده نسبت به شهروندان نروژی که ممکن است با این مناطق در تماس باشند به دست آورد.

بر اساس این گزارش، پایگاه هوایی ایونس، پیشرفته ترین پایگاه نیروی هوایی نروژ، طراحی شده برای جنگنده های اف-۳۵ و نیروهای آمادگی ناتو بوده و هدفی که مقامات برای این پایگاه اعلام کردند، تقویت همکاری بین هواپیماهای جاسوسی دریایی نروژ، بریتانیا و آمریکا است.

مقامات نروژی، انگلیسی و آمریکایی اعتراف کرده‌اند هدف آنها این است که زیردریایی های روسیه و سایر فعالیت های نظامی در قطب شمال را زیر نظر داشته باشند.

همچنین آمریکا تنها در حوزه جنوب نروژ متعهد به صرف ۲۰۰ میلیون دلار روی پایگاه هوایی ریگگ است و انتظار می رود این پول برای آشیانه های هواپیما، انبار مهمات و دیگر تاسیسات هزینه شود.

چندین مقام ارشد نروژ از جمله بیورن آریلد گرام، وزیر دفاع این کشور توافقات اخیر را به عنوان “مشارکت در روند دفاع ناتو از نروژ و کلیت اروپا” مورد تمجید قرار دادند اما این توافقات مخالفت هایی در سطح مردمی و سیاسی در نروژ برانگیخت.

  • منبع خبر : ایسنا