انگلیس رقیب امریکاست …
انگلیس رقیب امریکاست …

پدرم اهل نقلِ داستانهای قدیم و جدید بودند. از علما، از پهلوانها، از هنرمندها، نکات جالبی داشتند و با هر اتفاقی که می افتاد اول یک لبخندِ با تبسم و معنی میزدند. و بعدهم اگرشرایط را مناسب میدیدند، پشت ذهنشون را با نقل یک داستان کوتاه و استخدام عباراتی گویا، تصویر میکردند. یک بارکه ما […]

پدرم اهل نقلِ داستانهای قدیم و جدید بودند. از علما، از پهلوانها، از هنرمندها، نکات جالبی داشتند و با هر اتفاقی که می افتاد اول یک لبخندِ با تبسم و معنی میزدند. و بعدهم اگرشرایط را مناسب میدیدند، پشت ذهنشون را با نقل یک داستان کوتاه و استخدام عباراتی گویا، تصویر میکردند. یک بارکه ما در منزلمون مهمان داشتیم و مردها دور هم جمع بودند، بحث سیاسی پیش اومد و از پدرم که در جمع از همه مسن تر بودند و دوره ی انقلاب مشروطه بدنیا اومده بودند، سؤال شد، چرا رضا خان در جریان جنگ جهانی دوم وقتی دید انگلیسها تضعیف شده اند، بجای انتخاب آلمانها برای همکاری، امریکایی ها را انتخاب نکرد؟ من اون زمان ده ساله بودم و ذهن کنجکاوی داشتم، یک سالی از تبعید امام به ترکیه گذشته بود و فضا بسیار خفقان زده بود و آدمها با صراحت حرف نمیزدند و یک هاله ای از ترس تؤام با دلخوری از شرایط در دلها بوجود آمده بود. پدرم یک داستان کوتاه اما گویا را با این مضمون که در جنگل حیوانها دو دسته اند را اینگونه نقل کرد، یک دسته اونها که خودشون زور و تدبیر شکار دارند و دسته دوم اونها که از ته مانده شکار دیگران بهره میبرند، چند تا مثل هم زد که کدام حیوان ها داخل کدام دسته اند و سپس فرمودند: رضا خان دنبال حیوان درشته تو دسته اول بود.

وقتی یک قدرتی رو به افول و فرو افتادگی میرود، اتفاقات جانبی در تاثیرات افول آن قدرت بسیار قابل تحلیل و بعضی واکنش ها هم در همین حاشیه قابل پیش بینی اند.

اون زمان انگلستان تحت تاثیر اتفاقات ناشی از جنگ دوم جهانی از اریکه ی قدرت جهانی پس مانده بود و به تنهایی قادر به اعمال و حفظ هژمونی خود در تداوم سلطه در کشورها نبود و نیازمند کاتالیزور برای حراست از اقتدار فرومیرای خود در مقابل آلمان و شوروی بود و امریکا که به یک بنیه نسبتاً تاثیر گذاری نایل آمده بود، کاتالیزور مطلوبی برای پر کردن محل های خالی در پازل قدرتِ در حال افولِ انگلیس بشمار می آمد و طبعا ایجاد پیوند ناتو بعد از جنگ ناشی از همین تحلیل بوده و هست.

امروزه نیز در اثر تاثیر شگرف و عظیم پیروزی و دوام انقلاب اسلامی ایران، خصوصاً در منطقه ی خاورمیانه و ایجاد دگرگونی دراذهان جهانیان نسبت به افول قدرت آمریکا در جهان و خصوصاً در منطقه خاورمیانه اتفاقات جالبی در شُرف وقوع است، که یکی از این اتفاقات، باز سازی و بازگشت روسیه به اریکه ی قدرت از دست شده در سی سال اخیر است.

اقداماتی که در سوریه انجام میشود و عدم کفایت و توان شورشیان ومزدورانِ مسمی به تروریسم برای سرنگونی نظام بعثی و کاملا متکی به ایرانِ بشار اسد، امریکا را ابتدا به ایجاد جنگ روانی و سپس به تصمیم مداخله رسمی و نظامی واداشت و با توجه به ضعف توانمندی در اداره این اقدام متوسل به تقاضای همکاری و ایجاد شریک جرم نمود و کشورهای اروپایی هم در حد انگلیس و فرانسه اعلام آمادگی نمودند، اما و به مجرد بروز موضع از طرف ایران و اعلام طرفداری حماس و حزب الله از ایران و نگرانی جهان از انفجار انبار باروت خاورمیانه و پیش بینی قیمت ٢۵٠ تا ٣٠٠ دلاری نفت هم جهانِ بهوشِ امروز واکنش نشان داد و هم روسیه که با واکنش جهان مواجه گردید و خود را در این صحنه تنها ندید به میدان آمد و خدا را شکر تا امروز دست حمایت خود را از پشت حکومت سوریه بر نداشته است و خدا کند در این قدرت نمایی که آثار کلان و مهمی به دنبال داشت، به اتکاء روابط آتی و وعده های اقتصادی، عقب نشینی ننماید.
بر انگیختگی جهان تحت تاثیر سیاستهای جامع و معقول و درعین حال شجاعانه نظام اسلامی و تشجیع حضور روسیه و مواضع نسبتاً مطلوب چین بوجود آمد.

١- انگلستان پشت امریکا را خالی کند و در این فضای کاملا تاریک خاورمیانه جانب احتیاط را به مداخله ای ماجرا جویانه ترجیح دهد.

٢- فرانسویها که با افول نقش سیاسی، اقتصادی در کشور خود و در اذهان عمومی جهان مواجه اند، نیز ریسک نکرده و امر حمایت از مداخلات نظامی و همراهی با آمریکا را برای پوشاندن ننگ عقب نشینی به پارلمان بسپارند.

٣- با این عقب نشینیها روسیه ناوگان دریایی خود را به حرکت در آورده و به شرق دریای مدیترانه گسیل دهد.

۴- امریکا و خصوصا شخص باراک اوباما از تصمیم عجولانه و بی خردانه ی خود در مداخله مستقیم به جنگ داخلی سوریه علیه مزدورانِ تروریست و آدم خوار و وحشی ، آشکارا عقب نشینی نماید.

۵- تستِ شلیک موشکی اسراییل و امریکا به هدف ارزیابیِ جدی بودن روسها و حزب الله و حماس جواب منفی گرفته و ارزیابیِ واقع بینانه تری از این شرایط برای فتنه جویان منطقه ایجاد نماید.

حال باید این ارزیابی از این زاویه که اتحاد ناتو درحال فروپاشی است بررسی شود و نتیجه اینکه نه فرانسه ی امروز که مقام معظم رهبری در بیانات داهیانه ی خود روز اول فروردین امسال در مشهد، سیاستهای متخذه آنان را با سؤالاتی جدی مواجه دانستند، در مسیر ناتو نماند و هم انگلستانِ مدعی شریک امریکا از تداوم حضور پشت سر آمریکا عقب بنشیند و این تازه اول ماجراست و دگرگونی در ساختار قدرت واقعی در حال بروز است و طبعا اداره ی جهان آتی منبعث از قدرت نفوذ و تسلط ذهنی مردم در هر منطقه ای سامان خواهد یافت.

والسلام