اهداف “آژانس” و “بنت” از ادعاهای اخیرشان علیه ایران
اهداف “آژانس” و “بنت” از ادعاهای اخیرشان علیه ایران
یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌الملی انرژی اتمی علیه ایران و ادعاهای جنجالی« نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر این‌که تهران چند سال پیش برخی از اسناد آژانس را ربوده است، گفت: هدف آنها از اینگونه گزارش‌های جنجالی و نادرست پرونده‌سازی علیه ایران است تا از این طریق بتوانند از شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی، قطعنامه ای را علیه ایران بگیرند.

به گزارش صبح اقتصاد یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌الملی انرژی اتمی علیه ایران و ادعاهای جنجالی« نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر این‌که تهران چند سال پیش برخی از اسناد آژانس را ربوده است، گفت: هدف آنها از اینگونه گزارش‌های جنجالی و نادرست پرونده‌سازی علیه ایران است تا از این طریق بتوانند از شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی، قطعنامه ای را علیه ایران بگیرند.

حسن بهشتی‌پور  در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که یکی از کارهای اسرائیل در طول چند سال گذشته پرونده سازی علیه فعالیت های هسته ای ایران بوده است ، اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که بخشی از اسنادی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی آن را منتشر شده و بر روی آنها  مانور رسانه ای  می‌دهد مطالبی است که به سال‌های قبل از ۲۰۰۳ مربوط است  و رئوس مهم  این مطالب در گزارش آقای آمانو«دبیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی » در نوامبر سال ۲۰۱۱ تحت عنوان PMD مطرح شده است .
وی تصریح کرد: آقای آمانو این مسائل را در ۱۲ سرفصل  و طی ۶۶ بند  در یک گزارش مفصل مطرح کرده بود که در دی ماه  ۱۳۹۴  بعد از اجرایی شدن برجام، شورای حکام آژانس انرژی اتمی رای داد که پرونده PMD تحت عنوان مسائل گذشته و آینده برای همیشه بسته شود بنابراین بخشی از آنچه که آقای بنت مطرح کرده است مربوط به PMD است که پرونده آنها بسته شده است در واقع نخست وزیر کنونی رژیم صهیونسیتی اسنادی که مربوط به ۱۸ سال قبل است را به منظور بهره برداری های تبلیغاتی بار دیگر باز نشر کرده  و تلاش می کند  یک موضوع کهنه را مجددا زنده کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که ادعای دیگر «بنت» مبتنی بر این است که ایران بخشی از اسناد آژانس مربوط به سال‌های گذشته را از طریق جاسوسی بدست آورده است ، افزود: جریان این است که آژانس حدود ۱۵ سال پیش براساس ادعای خودش از ۱۰ کشور اطلاعاتی درمورد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به دست آورده بود که بر اساس آن پرسش هایی را از ایران مطرح کرد که بعدها تحت توافق «مدالیته» حل و فصل شد.

بهشتی پور ادامه داد:  در زمانی که آقای علی لاریجانی  دبیر شورای عالی امنیت ملی بود به این موضوع مدالیته با همکاری ایران و آژانس  به سوالات پاسخ داده شد ، البته ایران در همان زمان  می‌گفت که آژانس باید اسناد ادعایی را در اختیار تهران  قرار دهد ولی آژانس مدعی بود که کشورهایی که این اسناد را ارائه کرده‌اند اجازه این کار را به آژانس ندادند. ایران بارها بر این موضوع تاکید داشت که برای پاسخگویی دقیق به سوالات باید اسناد را در اختیار داشته باشد ولی آژانس این اسناد را در اختیار ایران قرار نداد . اکنون بعد از چندین سال  نخست وزیر کنونی رژیم صهیونسیتی ادعا کرده که ایران این اسناد را از طریق جاسوسی به دست آورده در حالی که این توضیح را نمی دهد اسناد مورد ادعای او  مربوط به ادعاهای مطرح شده علیه ایران بوده است و اصلا جاسوسی در مورد اسنادی که به ایران مربوط بوده معنی ندارد . ضمن آن که  همان موقع پاسخ های روشن ایران  به سوالات آژانس براساس این اسناد بود و آژانس از پاسخ های ایران قانع شده بود و گرنه مسائل موسوم به مدالیته بسته نمی شد. از طرف دیگر وقتی کسی را متهم می‌کنند  باید اسناد اتهام را به او نشان دهند و خواسته ایران برای این‌که به  این اسناد دسترسی پیدا کند ، معقول بوده و به نظر می‌رسد ایران به شکلی کاملا قانونی به این اسناد دست پیدا کرده است .

بهشتی‌پور با تاکید بر این‌که مقامات رژیم صهیونیستی به دنبال فضاسازی علیه ایران در ارتباط با پرونده هسته‌ای هستند به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی در مورد فعالیت های هسته ای ایران نیز اشاره  کرد و گفت: آژانس سوالاتی را مطرح کرده که مربوط به گذشته است و مسائلی که مطرح می‌کند به نظر می‌رسد پرونده آنها بسته نشده است ، البته براساس آنچه رسانه‌ها گفته‌اند ایران به سوالات آژانس در این زمینه پاسخ داده است و آژانس به جای این‌که از ایران به خاطر این همکاری تشکر کند مدعی است که از پاسخ‌های ایران قانع نشدیم به نظرم این بحثی که آژانس مطرح می‌کند سیاسی است و آقای گروسی اگر از پاسخ‌های ایران قانع نشده باید به صورت واضح و روشن بگوید که چرا قانع نشده است.

وی با بیان این‌که براساس ادعاهایی که در ۳ سال اخیر در مطبوعات غرب مطرح شده، که در ایران در سال‌های قبل در  چند مکان‌ اعلام نشده ذرات اورانیوم پیدا شده که در حد کمتر از ۵ درصد غنی شده بودند، گفت: براساس آن‌چه که ادعا شده اگر آلودگی‌های بررسی  شده زیر پنج درصد باشد این موضوع اقدام خاصی نیست و به راحتی قابل منشا یابی برای آلودگی است .

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید  کرد : باید به مردم آگاهی داده شود که آنچه که اکنون توسط اسرائیلی‌ها و حتی گزارش آژانس مطرح می‌شود مربوط به گذشته است و صهیونیست‌ها به دنبال آن هستند که یک پرونده بسته شده را دوباره زنده کنند و در واقع با سوژه‌سازی جدید نگرانی‌هایی را در سطح شورای حکام آژانس در مورد فعالیت هسته ای ‌ ایران ایجاد کنند.

بهشتی پور ادامه داد: این در حالی است که ایران طی دو دهه گذشته بیشترین همکاری ها را با آژانس داشته است و از این جهت ایران باید مورد تشویق قرار گیرد . همچنانکه گزارش‌های اخیر آژانس هر سه ماه یکبار براساس نظارت‌ها و کنترل‌های دقیق ماموران آژانس حاصل شده است در گزارش‌های آژانس به صورت دقیق به میزان اورانیوم ذخیره شده ایران، و وزن آن با  گرم مشخص شده و حتی تعداد و نوع سانتیفیوژها و درصد غنی سازی  اورانیوم اشاره شده و این جزییات دقیق ، حاکی از نظارت آژانس بر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران است و به نظر می‌رسد که آژانس به جای صدور قطعنامه هشداری ، باید  از همکاری‌های ایران طی ۲۰ سال گذشته که در تاریخ آژانس بی سابقه بوده  تشکر و قدردانی کند .

بهشتی‌پور در پایان صحبت‌های خود با بیان این‌که هدف از این پرونده سازی‌ها ، گرفتن یک قطعنامه در شورای حکام علیه ایران است، تصریح کرد: ما باید با دیپلماسی جلوی این کار را بگیریم این قطع‌نامه به ضرر ایران خواهد بود آنها با این ادعاها در حال مستندسازی و پرونده‌سازی علیه ایران هستند و ما باید در مورد این مسائل هوشیار باشیم و از تکرار تاریخ جلوگیری کنیم .