اهمیت مثبت‌نویسی در شبکه‌های اجتماعی
اهمیت مثبت‌نویسی در شبکه‌های اجتماعی

اهمیت مثبت‌نویسی در شبکه‌های اجتماعی اجتماعی صفحات شخصی فیس بوک و اینستاگرام بعضی ها را که باز می کنیم، با سیل خروشانی از پست ها و تصاویر غمناک، مضطرب و به قول روان شناسان: انرژی منفی و ناهنجار بر می خوریم که معمولا مخاطب از مشاهده آنها چیزی یاد نمی گیرد و پس از چند […]

اهمیت مثبت‌نویسی در شبکه‌های اجتماعی

اجتماعی

صفحات شخصی فیس بوک و اینستاگرام بعضی ها را که باز می کنیم، با سیل خروشانی از پست ها و تصاویر غمناک، مضطرب و به قول روان شناسان: انرژی منفی و ناهنجار بر می خوریم که معمولا مخاطب از مشاهده آنها چیزی یاد نمی گیرد و پس از چند لایک الکی، از این صفحات خارج می شود. این که چرا واقعا عده ای که شمارشان هم اصلا کم نیست، صبح تا شام، تصنیف ها و پیام ها و کامنت ها و جملات کوتاه و بلند انرژی منفی و غم انگیز را به اشتراک می گذارند، از جنبه های مختلفی قابل تحلیل است.

تفاوت شبکه های اجتماعی با وبلاگ نویسی در این است که شما هر چیزی در وبلاگ بنویسید، تا کسی وارد وبلاگ شما یا سایت شما نشود،‌ به طور ناخواسته، شاهد اظهار فضل تان در زمینه های مختلف نخواهد بود؛ اما قضیه در شبکه های اجتماعی متفاوت است.

مشاهده ناخواسته همه تصاویر و پست های دوستان فالو شده در شبکه های اجتماعی سبب می شود تا در طول روز، مجبور باشیم هر وقتی که صفحه خود را در یک سوشیال مدیا refresh می کنیم، با سیلی از پیام ها و تصاویر و کامنت هایی مواجه شویم که دوستان و آشنایان منتشر کرده و به اشتراک گذاشته اند.

تصور نمایید که دوست شما به جای انتقاد مثبت گرا از کسانی که طبیعت را به آلودگی می کشانند و زمینه تخریب محیط زیست را فراهم می کنند، مرتب تصاویری از کشتار حیوانات، رها شدن زباله در محیط زیست کشور و موارد دیگری از این قسم اقدام کند. تصاویری دلخراش و متن های دلخراش تر و غم انگیز که روحیه را خسته و ذهن ناخودآگاه خیلی ها را تا مدت ها به خود درگیر می نمایند.

انتشار مکرر تصاویر دلخراش از محیط زیست یا هر چیز دیگر از ایران در فضای مجازی، نه تنها برای هموطنان، بار آموزشی و اطلاع رسانی مطلوب ندارد، بلکه پرستیژ آنها را در برابر شما کاهش داده و در صورتی که به ارائه لایک یا کامنت زیر این تصاویر دلخراش (حتی با دید انتقاد) روی آورید، دیگر دوستان ایرانی و بین المللی شما نیز ناخواسته آنها را مشاهده خواهند کرد.

راهکار هایی برای مثبت نویسی
در انتشار تصاویر دقت کنید
تصاویر بعضی از کاربران ایرانی به خصوص در شبکه محبوب این روز ها (اینستاگرام) و حتی پیام رسان موبایلی ۲۰ میلیون کاربری تلگرام، مملو از عکس های غم و غصه و نوشته های منفی و مضطرب کننده است. مهم نیست درباره بورس می نویسید یا تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی و حتی گزارش خرید فلان لباس از فلان پاساژ، تصاویری که انتخاب می کنید، با دقت باشد و مولفه های نژاد پرستانه، انرژی منفی و غم انگیز در آن دیده نشود.

شاید پیش از انتشار هر پست، لازم باشد بیش تر در گوگل دنبال عکس خوب مرتبط با آن باشید تا ذهنیت و برداشت مطلوبی را از پست به مخاطب منتقل کنید. این تامل و صبوری را به خرج دهید تا فضای جامعه اطلاعاتی کشور از پست نویسی های منفی سایبری خلاص شود.

ادبیات نوشتاری مثبت گرای شادی آفرین را فراموش نکنید
مثبت نوشتن حتی برای انتقاد از یک موضوع، هنر افراد فرهیخته است. این وقت و زمانی که صرف انتشار مطالب می کنید (مهم نیست محتوایش چه خواهد بود)، به گونه ای صرف شود که وقتی ۵ سال دیگر به آن پست مراجعه می کنید، از خجالت مجبور نشوید روی دکمه remove کلیک کنید.
شبکه اجتماعی، دفترچه خاطرات ذهن بیمار نیست
این جمله مهمی است. خیلی ها گمان می کنند، بهتر دیده شدن و کسب فالور بیش تر و معروف تر شدن، از راه تحکیم و تداوم روند انرژی منفی آفرینی در شبکه های اجتماعی است، در حالی که چنین رویه ای در بلند مدت، نتیجه معکوس خواهد داشت.
به حریم خصوصی و حریم ذهنی دوستان و آشنایان خود احترام بگذارید. همه واقعا در جریان نظر و منظور شما نیستند. هر کسی دغدغه های خاص خود را در زندگی دارد. با پست های مثبت،‌ شادی را به ذهن های بعضا خسته مردمان روزگار ما بیاورید.

همواره مطالب خود را از دید یک کودک ببینید
اگر کودک شما یا کودک دوستان و اقوام تان از شما بخواهد درباره این پست صحبت کنید، آیا آنقدر مطلب مورد بحث ارزش توضیح و بار معنایی دارد؟ اگر از دید یک کودک به برخی از پست های خود قبل از انتشار بنگرید، در خواهید یافت که شاید اینها ارزش انتشار را نداشته باشند و مفهوم خاصی را جز تشویش اذهان دوستان، منتقل نمی کنند.

همواره مطالب خود را از دید یک متخصص ببینید
علاوه بر آن که برخی از پست ها را از دید یک کودک تحلیل می کنید که دریابید این مطلب، چقدر منفی خواهد بود یا مثبت، از دید یک کارشناس هم به این پست نگاه کنید. تا چه اندازه این محتوا می تواند بار آموزش و معنایی و بستر بیشتر دیده شدن و اشتراک گذاری را فراهم کند؟‌

حریم خصوصی مهم است
انرژی مثبت نویسی و شاد نویسی در شبکه های اجتماعی، یعنی احترام به حریم خصوصی افراد در فضای سایبر. حریم خصوصی فقط انتشار تصاویر خصوصی دیگران یا مزاحمت های اینترنتی نیست. تشویش اذهان دوستان در اینترنت با محتواهای منفی و دلهره آور و اضطراب آفرین،‌ خود یعنی در گیر کردن ذهن هایی که بی دلیل، با پست های منفی، مشغول شده است.

منبع: روزیاتو