اوضاع کنونی لیبی ناشی از مداخله غیرقانونی ناتو است/سوریه صحنه تقابل کشورهای منطقه نیست
اوضاع کنونی لیبی ناشی از مداخله غیرقانونی ناتو است/سوریه صحنه تقابل کشورهای منطقه نیست
وزیر خارجه روسیه بر موضع کشورش مبنی بر حل و فصل بحران لیبی از طریق گفت‌وگو تأکید کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با روزنامه الأهرام مصر با اشاره به تحولات اخیر لیبی، اظهار داشت که کشورش از تلاش‌های سازمان ملل و نقشه راه پیشنهادی غسان سلامه، فرستاده ویژه این سازمان به لیبی برای عادی سازی اوضاع در این کشور از طریق برگزاری انتخابات آزاد و تغییر قانون اساسی حمایت می‌کند.

وی افزود: اوضاع کنونی لیبی در نتیجه مداخله غیرقانونی ناتو شکل گرفته است. این مسأله باعث غرق شدن لیبی در آشوب شده و مداخله ناتو باعث شکل‌گیری عامل بی‌ثباتی منطقه و فراهم کردن زمینه برای گسترش تروریسم شده است.

لاوروف گفت: مسکو و قاهره اقدامات خود در زمینه حل و فصل بحران لیبی را هماهنگ خواهند کرد و مأموریت ما کمک به گروه‌های لیبی برای کنار گذاشتن اختلافات خود و به دنبال آن دستیابی به یک توافق بر اساس صلح ملی است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه اظهارات خود ابراز امیدواری کرد که نشست آینده غدامس، گامی برای حل و فصل بحران لیبی باشد.

کنفرانس آشتی ملی لیبی قرار است که زیر نظر سازمان ملل و با هدف تدوین نقشه راه برگزاری انتخابات، اواسط ماه میلادی جاری در غدامس، واقع در جنوب غرب لیبی برگزار شود.

از سوی دیگر، سرگئی ورشنین، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در سخنانی در واکنش به تحولات اخیر لیبی تأکید کرد که مسکو آماده است تا در صورت لزوم وزنه سیاسی خود را برای حمایت از حل و فصل بحران لیبی تحت نظارت سازمان ملل به کار بگیرد و روسیه به چنین درخواست‌هایی با دید کاملا مثبت نگاه می‌کند.

وی افزود: مسکو تمامی احزاب سیاسی در لیبی را به انجام یک گفت‌وگو با در نظر گرفتن منافع تمام ملت لیبی تشویق می‌کند.

لاوروف در ادامه مصاحبه خود در رابطه با اقدام جنجالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان نیز عنوان کرد: بلندی‌های جولان جزئی از خاک سوریه است و سوری نیز باقی خواهد ماند و موضع مسکو نسبت به این مسأله نیز ثابت و بدون تغییر است.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع مسکو نسبت به حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف سوریه تصریح کرد: روسیه با تبدیل شدن اراضی سوریه به عرصه نبرد میان بازیگران منطقه مخالف است.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: ما موضع‌مان در قبال حمله به اراضی سوریه از سوی اسرائیل را بارها تکرار کرده‌ایم و این موضع ثابت و غیر قابل تغییر است. روسیه بر ضرورت احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه تأکید دارد.

لاوروف ادامه داد: هرگونه تنش در سوریه پیامدهای منفی را برای کشورهای همسایه و به طور کلی منطقه خاورمیانه به همراه خواهد داشت.

این مقام روس درباره مقابله مصر با عناصر تروریستی نیز گفت: فهم مشترکی میان مسکو و قاهره نسبت به تهدیدات منطقه به ویژه تروریسم بین‌المللی وجود دارد و نشست‌ها و مانورهایی در این زمینه میان دو کشور برگزار می‌شود.

وزیر خارجه روسیه در ادامه تأکید کرد: مسکو از قاهره برای مقابله با تروریسم از جمله عادی سازی اوضاع در صحرای سینا حمایت می‌کند.

لاوروف در ادامه همچنین با اشاره به مسأله فلسطین، طرح صلح آمریکا برای فلسطین و اسرائیل موسوم به “معامله قرن” را “راهی به سوی نابودی” توصیف کرد.

وی در این باره اظهار داشت: آمریکایی‌ها ما را از محتوای این معامله مطلع نکردند اما طبق شایعات این پیشنهادها (اصول معامله قرن) بدون اینکه متکی به قاعده قانون بین‌المللی به رسمیت شناخته شده درباره حل و فصل بحران در خاورمیانه باشد، باید به صلح میان اعراب و اسرائیل منجر شود. ما معتقدیم که این معامله راهی به سوی نابودی است.

وزیر خارجه روسیه عنوان داشت: این مسأله واضح و روشن است که تحقق صلح همه‌جانبه، ثابت و عادلانه در منطقه بدون اجرای اصل دو کشوری یک امر غیر ممکن و محال است.

  • منبع خبر : ایسنا