بهبود فضای کسب و کار، خروج از رکود و ایجاد اشتغال در جامعه و در آخر بحث مبارزه با فساد و قاچاق کالا باید در اولویت اقتصادی دولت قرار بگیرد. در حال حاضر یکی از نکته های مهم بهبود فضای کسب و کار برای ایجاد سرمایه و جذب سرمایه گذار خارجی است و از طرف […]

بهبود فضای کسب و کار، خروج از رکود و ایجاد اشتغال در جامعه و در آخر بحث مبارزه با فساد و قاچاق کالا باید در اولویت اقتصادی دولت قرار بگیرد. در حال حاضر یکی از نکته های مهم بهبود فضای کسب و کار برای ایجاد سرمایه و جذب سرمایه گذار خارجی است و از طرف دیگر شرایط برای انجام کار و ایجاد اشتغال نیز به فضای کسب و کار تاثیر می گذارد.

اگر فضای کسب و کار کشور بهتر شود، رتبه های جهانی افزایش پیدا کند می توانیم در گردش سرمایه های داخلی موفق تر باشیم و می توانیم از خارج از کشور نیز سرمایه جذب کنیم. یکی از مهمترین معضلاتی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، بحث نقدینگی است. بحث قاچاق کالا نیز سلامت اقتصادی و اجتماعی را به نحوی تهدید می کند و بحث تولید داخل را از مدار خارج کرده است. در دوره گذشته دولت مبارزه خوبی را با قاچاق انجام داده و امیدواریم این دوره نیز تشدید شود. باید به سمتی برویم که بحث قاچاق به حداقل برسد که از طرف دیگر تولید داخل را رونق دهیم. در بخش فساد نیز اگر با آن مبارزه نشود مانند موریانه می تواند پایه های نظام را سست کند.

در اولویت دیگر اقتصاد کشور باید سوسپرده ها را کاهش دهیم و پول به سمت تولید و بخش های مولد هدایت شوند. از طرف دیگر باید به سمتی برویم که اقتصاد از چند نرخی بودن فاصله بگیرد.  خود این چند نرخی بودن منشا فسادها است و باید به سمت تک نرخی شدن ارز برویم.

دولت باید در این دوره کار خود را با جسارت بیشتری انجام دهد و ریسک پذیری و جوانگرایی بیشتری را در این زمینه ارتقا دهد. اصلاحات زیربنایی را باید دولت هرچه زودتر انجام دهد زیرا دیگر مسکن ها جوابگو نیستند و نیازمند اصلاح ساختار در کشور هستیم. این اصلاحات باید در نظام مالیاتی و بیمه هر چه زودتر صورت بگیرد. در واقع به جای اینکه در بخش های شفاف نظام مالیات تمرکز کنیم باید بیشتر بخش های پایه های مالیاتی را توسعه دهیم و به بخش هایی که فرار مالیاتی دارند فشار بیاوریم و اصلاح کنیم.

عباس آرگون

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران