اولین اطلاعات از میزان حجم مصرف منصفانه در طرح اینترنت غیرحجمی
اولین اطلاعات از میزان حجم مصرف منصفانه در طرح اینترنت غیرحجمی

پس از اتفاقات فراوان، چندی پیش جزییات تعرفه‌های اینترنت غیرحجمی (نامحدود)اعلام شد. اما در این میان مهم‌ترین فاکتور این طرح، یعنی حجم ترافیک مصرف منصفانه نامشخص بود. شهرسخت‌افزار برای اولین بار اطلاعاتی از حجم مصرف منصفانه به دست آورده است که در ادامه از آن مطلع خواهید شد. بنا بر اطلاعات بدست آمده از یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت، […]

پس از اتفاقات فراوان، چندی پیش جزییات تعرفه‌های اینترنت غیرحجمی (نامحدود)اعلام شد. اما در این میان مهم‌ترین فاکتور این طرح، یعنی حجم ترافیک مصرف منصفانه نامشخص بود. شهرسخت‌افزار برای اولین بار اطلاعاتی از حجم مصرف منصفانه به دست آورده است که در ادامه از آن مطلع خواهید شد.

بنا بر اطلاعات بدست آمده از یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت، میزان حجم مصرف منصفانه در سرعت‌های مختلف، طبق تصویر زیر است:

در مورد حجم‌های ارائه شده، توجه به چند نکته الزامی است:

– بنا بر مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، در طرح اینترنت غیرحجمی، ترافیک داخلی باید حداقل دو برابر ترافیک خارجی در نظر گرفته شود. بنابراین حجمی که به عنوان «میزان استفاده منصفانه» در تصویر بالا ذکر شده است، کل ترافیک داخلی و خارجی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال در سرعت ۱۶Mb/s با هزینه ماهانه ۸۰ هزار تومان، کاربران حداکثر مجاز به استفاده از ۲۴۰ گیگابایت ترافیک هستند که این شامل ۱۶۰ گیگابایت ترافیک داخلی و ۸۰ گیگابایت ترافیک خارجی است. برای سایر حجم‌ها نیز همین ضریب ۲ برای ترافیک داخلی برقرار است.

– با اتمام ترافیک، کاربر دو راهکار در پیش رو دارد. نخست اینکه با کف سرعت (۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه) به استفاده از اینترنت ادامه دهد یا در روش دوم، با خرید حجم اضافه، با همان سرعت طرح خود (مثلا ۱۶Mb/s) به وبگردی و دانلود بپردازد. اگرچه قیمت ترافیک اضافه ۲۰۰۰ تومان برای هر گیگابایت ذکر شده است اما انتظار می‌رود این قیمت برای حجم‌های بالا، شامل تخفیف شود و قیمت کمتری به خود بگیرد. ضمن اینکه هر شرکت می‌تواند جهت رقابت، ترافیک ارزان‌تری به مشترکین خود ارائه دهد.

– تعیین حجم مصرف منصفانه فاکتوری است که کمیسیون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات، آن را در اختیار شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت گذاشته است تا با ایجاد فضای رقابتی، سرویس ارزان‌تر و مناسب‌تری به کاربران ارائه شود. جزییات فوق نیز تنها برای یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت است که در اختیار شهرسخت‌افزار قرار گرفته است. بنابراین سایر شرکت‌ها ممکن است مقادیر متفاوتی را برای مصرف منصفانه مشترکین خود در نظر بگیرند.

به‌روزرسانی:

شرکت های‌وب نیز طرح‌های جدید خود برای اینترنت غیرحجمی را اعلام کرد: